Måned: januar 2018

Bruk vekter!

Loaded carries (bæring av last) gjør kroppen både sterkere og strammere – så hvorfor setter du ikke bare i gang? av Lou Schuler Dan John oppdaget  «loaded carries» helt tilfeldig. Året var 2001, og treneren var sykemeldt på grunn av en skade. Han hadde et sterkt ønske om å opprettholde en viss grad av trening,… Les mer »

Bli sterkere og mykere

Disse fire øvelsene gir deg avslappede muskler på bare ti minutter. Du blir mykere og øker muskelmassen raskere.  Av Michael Easter Du kan sammenlikne tøying med å ta backup på PC-en din: Du vet at du bør gjøre det, men likevel lar du det ofte være.  Dessuten har du kanskje aldri lært deg teknikkene ordentlig?… Les mer »

Treningsfeilene du bør unngå

Det å komme seg på treningssenteret er det første skrittet mot å bygge muskler – men det er absolutt ikke det siste. Unngår du disse vanlige tabbene, vokser musklene dine raskere enn du noen gang hadde forestilt deg. av Myatt Murphy  Når du har ofret både tid og svette, er det ekstra frustrerende hvis resultatene uteblir…. Les mer »

Sannheten om protein

Den ultimate energikilden din er enkel og tilfredsstilende. Lær å tanke opp på riktig måte. av Adina Steiman  Hvis du er hva du spiser, hva blir da en veganer?  En ydmyk og ettergivende bønnestengel? Selvfølgelig  ikke  – og   den velkjente  styrke­treneren Robert dos Remedios, som selv er veganer, er et godt bevis på det… Les mer »

Snarveien til å komme i form

Børst støv av denne eldgamle treningsmetoden som hjelper deg å komme i form på et blunk. av Michael Easter Antageligvis har du aldri hørt om John Patrick O’Shea. Hvis du googler ham, kan du lese om hvordan han overlevde et 18 meter høyt fall i Mount St. Helens – det står imidlertid ingenting om at… Les mer »

Tøff yoga for tøffe menn

Yoga gjorde Doug Kiesewetter fra den amerikanske spesialstyrken til en bedre kriger, venn og ektemann. I dette kapittelet kan du lære mer om hva yoga kan gjøre for deg. av Doug Kiesewetter Jeg begynte med yoga i 2011, mens jeg deltok i operasjon New Dawn i Irak. Jeg og åtte andre soldater fra spesialstyrken var de… Les mer »

Treningsslynge

Slyng deg vekk fra kjedelig trening med små resultater. Disse programmene bygger styrke, øker fleksibiliteten og styrker og former mage, rygg – ja, egentlig alt. Jen Sinkler Kanskje du har sett de dinglende reimene på treningssenteret og tenkt: Når begynte de egentlig med SM-timer her? De er faktisk slyngetreningssystemer, og det finnes noen fantastiske grunner… Les mer »

Kettlebells

Kettlebellsving er en øvelse som kan få hele kroppen din i form (for ikke å nevne at den former sexy magemuskler!). Laurel Leicht Hvis du har fått øye på en kettlebell av støpejern på treningssenteret og ikke kan se for deg at den kan brukes til noe annet enn dørstopper, skal du lese videre. Forskere… Les mer »

Romaskin

En intens kardiotrening som ikke krever tredemølle? Ja takk! Den gammeldagse romaskinen kan være din billett til å komme i bedre form. Marissa Gainsburg De er en viktig del av de fleste CrossFit-sentre. Det finnes trendy gruppetimer til deres ære. Joda, romaskinene som en gang samlet støv i treningsstudioene, er tilbake for fullt – og… Les mer »

Landmine

Dette hemmelige verktøyet svir av fett og styrker og former armene slik du aldri før har sett det. Sexbombekropp på vei! Marissa Gainsburg Advarsel: Det kan finnes en skjult anordning plantet et eller annet sted på treningssenteret ditt. Den er helt unyttig, til den blir aktivert. Og … boom! Dynamitt. Vi snakker om landminen, et… Les mer »

Få opp energien

Utmattet etter hver svetteøkt? Disse strategiene vil hjelpe deg til å gjøre treningen hard nok til å gå ned i vekt og forme muskler, men vil likevel holde energinivået ditt oppe. Caitlin Carlson Vi behøver ikke å fortelle deg at det er forskjell på grei sex og fantastisk sex. Det samme kan sies om treningsøktene… Les mer »

Bygg balanse

Evnen til å bli sterkere – mens vi forbedrer koordinasjon og forebygger skade – ligger i oss alle. Det er kjent som proprioseptivitet. Utnytt denne superkraften og se magien komme. Caitlin Carlson Du vakler alltid på stiletthæler. Du kan knapt bestå en promilletest – i edru tilstand. Du kan skylde på dine grunnleggende balanse- og… Les mer »

Prøv denne 18-minuttersøkten!

Vår nye favorittøkt reduserer både de vanlige treningsproblemene (ikke tid, ikke noe treningssenter, ingen motivasjon) og magen, rumpa og beina. Marissa Gainsburg Språkforskere og nevrologer har ofte spekulert i at grunnen til at så mange innflytelsesrike videoer med foredragsholdere går viralt, er at de holdes innenfor en 18-minuttersgrense – lenge nok til å være meningsfulle,… Les mer »

Gi smaksløkene en omstart

Siste nytt: Det er faktisk mulig – og til og med enkelt – å lære deg å like næringsrik mat som du tidligere hatet. Les videre for å begynne med det samme. Camille Noe Pagán Her kommer et ikke så overraskende faktum: Forskning viser at ca. 90 prosent av alle kvinner opplever ofte en intens… Les mer »

Løp av deg flere kilo

Enten du elsker det eller hater det – du kan ikke avskrive fordelene løping har for kroppen. Øk farten, og du får enda større bonus: økt forbrenning som spesielt retter seg inn mot magemusklene. Marissa Gainsburg Det viser seg at raskere løpesteg gir flere fordeler. Én: Det bidrar til å utvikle de raske muskelfibrene dine,… Les mer »

Etterdønninger

I mai 1943 trakk Dönitz ubåtene ut av Atlanterhavet. Han hadde likevel ikke gitt opp kampen helt.  Når vi ser tilbake på krigen, er det lett å slå fast at mai 1943 var tidspunktet da Tyskland tapte slaget om Atlanterhavet. Der og da var tanken på nederlag imidlertid helt fremmed for Dönitz. Han hadde beordret… Les mer »

Den første kontakten

Ubåttjenesten opplevde suksess, til tross for at de slet med underbemanning og våpen som sviktet. Da meldingen om krig mot Storbritannia kom, ble den mottatt av 18 tyske ubåter, som enten allerede var utstasjonert eller på vei ut fra Tyskland. Noen få ubåter av Type II var stasjonert i Østersjøen, hvor de hadde kjempet mot… Les mer »

Veien til krig

Kimen til andre verdenskrig lå i blodbadet etter 1918. Tyskland nektet å godta det ydmykende nederlaget.  Om morgenen den 3. september 1939 sto den tyske marineoffiseren for ubåter (Führer der Unterseeboote, eller FdU), Kommodore Karl Dönitz, foran situasjonskartene som prydet den ene veggen i det provisoriske hovedkvarteret i Wilhelmshaven. Små, blå flagg markerte de aktive… Les mer »

Murmansk-konvoienes glemte helter

Lunefulle farvann, bitende kulde og nådeløse angrep fra sjøen og lufta – velkommen til verdens verste reise. De alliertes konvoier gjennom de arktiske havområderne, kjent som Murmansk-konvoiene, kom i stand som en direkte følge av Operasjon “Barbarossa”, Hitlers angrep på Sovjetunionen den 22. juni 1941. Stalin krevde umiddelbart hjelp fra de allierte. Den raskeste ruten… Les mer »

Hitlers ulveflokker

Kriegsmarine igangsatte en knusende effektiv taktikk som truet med å sulte Storbritannia til overgivelse.  I tiden etter de alliertes seier i 1945 skrev den britiske statsministeren Winston Churchill et flerbindsverk om andre verdenskrig, der han innrømmer at “det eneste som virkelig skremte meg var ubåttrusselen”. I historisk perspektiv er det lett å forstå bekymringene hans. Etterhvert… Les mer »