Aldri mer søvnløs

Ligger du søvnløs og vrir deg i sengen om natten? Her får du løsningen på problemet.

Uansett om du synes det er vanskelig å sovne, eller om du sovner som en stein for så å våkne grytidlig om morgenen, er det å ligge våken og høre sekundene tikke av sted en tortur alle med søvnforstyrrelser kjenner godt. På sikt er det beste du kan gjøre å følge rådene i denne boka, men mens du jobber med å få rutinene på plass, kan du teste ut akutthjelpen vår.

Skriv ned bekymringene dine

Hvis du bekymrer deg så mye at du våkner kaldsvett klokken to om natten, kan det være til stor hjelp å skrive ned tankene dine. Ha en skriveblokk og en penn på nattbordet, så du kan få de vanskelige tankene ut av hodet og ned på papiret. Det høres kanskje for enkelt ut til å være sant, men hvis du lar tankene fortsette å kverne rundt i hodet, vil kroppen din tro det er fare på ferde, og gjøre alt den kan for at du ikke skal sovne. Når du har skrevet ned tankene dine, trenger du ikke lenger konsentrere deg om å huske dem, og dermed blir det lettere for kroppen å slappe av.

Hør på noe beroligende

Konsentrer deg om noe annet enn stemmen i hodet som forteller deg at du ikke kommer til å sovne, da slapper du bedre av. Du kan prøve en søvn-hypnosepodkast, eller en søvnvideo på YouTube – eller du kan slappe av til noe som ikke er søvnrelatert, som en lydbok, et kurs, eller klassisk musikk på radioen. Det er imidlertid viktig å passe på at det ikke er noe som engasjerer hjernen din for mye, for da vil det virke mot sin hensikt. 

Prøv å ikke bekymre deg

Lettere sagt enn gjort, men det kan være nyttig å minne deg selv på at det ikke er verdens undergang å våkne om natten. Antakeligvis har du sovet mer enn du tror, og det er verdt å huske på at kroppen får hvile selv om du blir liggende våken en stund. Klarer du å tenke slik, er det større sjanse for at du bekymrer deg mindre, og at du slapper bedre av slik at du faktisk får sove igjen. 
Det kan være lurt å skrive ned noen trøstende tanker på dagtid, slik at du kan lese dem når du ligger våken om natten.  

Stå opp

 Det er kanskje det siste du har lyst til å gjøre, men ifølge søvnforsker Dr. Neil Stanley, er det best å stå opp hvis du har ligget våken i mer enn ett kvarter. Dersom du blir liggende i sengen, er sannsynligheten stor for at du blir mer og mer stresset, noe som selvfølgelig gjør det vanskelig å sovne igjen. Du må bli kvitt tanken om at sengen din er et sted hvor du ligger våken og vrir deg. «Gå på kjøkkenet og ta deg noe å drikke, eller sett deg i stuen og les litt», foreslår han. «Ikke gå og legg deg igjen før du begynner å føle deg trøtt.» 

Strekk deg

Strekking og tøying gjør garantert at hodet og kroppen slapper av. Begynn med føttene. Spenn tærne så hardt du kan, og slapp så av. Spenn fotsålene dine, og slapp deretter av. Fortsett oppover beina og resten av kroppen, helt til du kommer til ansiktet. Ofte vil du oppdage at du sovner før du kommer så langt.  

Dette skal du ikke gjøre

  • Ikke se på klokken til stadighet, du får bare panikk hvis du ser at du har ligget lenge våken. Har du en tendens til å våkne om natten, er det lurt å snu klokken så den står med baksiden mot deg.
  • Ikke drikk noe som inneholder koffein eller sukker, som varm kakao. Det virker stimulerende på kroppen, og sjansen er større for at du ikke får sove.
  • Prøv å ikke snakke med partneren din – selv om han eller hun også skulle være våken. En samtale er stimulerende, og sannsynligvis blir dere liggende våkne etterpå begge to.
  • Ikke skru på skarpt lys, da blir hjernen din lys våken. Dersom du vil stå opp for å lese, bør du prøve å bruke dempet lys, eller stille lampen så den ikke lyser rett på deg.