Å lese om å skrive
I norskfaget ligger et ansvar for opplæring i både lese- og skrivestrategier. Kritisk tilnærming til lesing vil fungere aller best med god forståelse for skriving i bunnen. For å støtte opp denne nokså opplagte koblingen, har vi laget en serie med artikler som skal kunne fungere som støttemidler til ulike skriveprosesser. La elevene bruke disse som guide eller bibliotek i sitt skrivearbeid og aller helst i planleggingsfasen.
Artiklene er åpne for alle!
Lesing med hensikt!
Å kunne lese godt er en viktig forutsetning for læring i alle fag – og på Skolerom er fokuset lesing på fagets premisser. Skolerom har som overordnet mål å bidra til å utvikle både leselyst og leseferdigheter gjennom tilpassede og visuelle tekster. Det gjør at alle elever – uavhengig av leseferdighet – kan lese samme faginnhold og ha samme arbeidsgrunnlag. Dette skaper motivasjon, mestring, inkludering og læring. I vårt rike bibliotek vil lærere i alle fag finne innhold som de kan bruke allerede i morgen! Alle artikler – og alle tre lesespor – finnes naturligvis på både bokmål og nynorsk.
Artiklene er åpne for alle!


Hva er hensikten?
I Lærerrommet kan lærere bygge fleksible læringsstier basert på artikler og oppgaver. Her ligger også et bibliotek med ferdige oppgaver og læringsstier. For å støtte opplæringen i grunnleggende lesing, har vi også kategorisert oppgavene etter noen gitte kriterier under grunnleggende lesing i læreplanen:
– Finne
– Forberede, utføre og bearbeide
– Reflektere og vurdere
– Tolke og sammenholde
Med dette kan lærere filtrere oppgaver og læringsstier basert på hensikten med lesingen, og de kan således sørge for balansert opplæring i lesingen. ⚖️
Oppgavene og læringsstiene finner du i Lærerrommet.
(Innlogging via Feide)