Hva er styrker?

Tenk på styrker som de utrolige egenskapene til superhelter. Spiderman kan klatre på vegger, og Iron Man er en teknologisk mester. På lignende måte har hver av dere egne unike talenter eller «superkrefter». Dette er ferdigheter dere er naturlig gode til og ting som dere ofte blir glade av å holde på med.

Styrkene hjelper deg å forstå mer om deg selv:

  • Hva du liker
  • Hva du er god til
  • Mulige fremtidige karrierer
    • For eksempel: Hvis du elsker å tegne eller male, kan du ha en fremtid som kunstner.
    • Er du fascinert av vitenskapelige eksperimenter? Da kan du kanskje bli forsker.

Kompetansemål i Utdanningsvalg

Gjennom faget utdanningsvalg lærer du å beskrive og vurdere egne styrker, egenskaper og interesser, og du skal øve deg i å sette dette i sammenheng med fremtidige utdannings- og yrkesvalg. 

Denne refleksjonen er avgjørende for å mestre ulike aspekter av livet, både på skolen, i framtidig jobb og personlig utvikling.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
en jente flyr på egenhånd rundt i en by
en jente flyr på egenhånd rundt i en by

Identifiser dine egne styrker

Neste gang noen spør hva du er god til, bruk muligheten til å reflektere over dine «superkrefter». Disse unike styrkene forteller mye om potensielle yrker du kan utforske og trives i som voksen.

Ved å forstå disse styrkene, kan du bedre identifisere hva du er god til og hva du kanskje ønsker å utvikle videre. Disse styrkene er ikke bare nyttige i skolen, men vil også hjelpe deg i dagliglivet og i fremtiden.

På de neste sidene får du presentert noen ulike former for styrker.

en gutt sitter å tenker på å bli sterk
en gutt sitter å tenker på å bli sterk

Kognitive styrker

Kritisk og analytisk tenkning

  • Hva det betyr: Å kunne tenke gjennom problemer logisk, stille spørsmål som «Hvorfor tror vi dette?» eller «Hva skjer hvis vi prøver dette?». Det er som å være en detektiv som løser et mysterium, hvor du bruker spor (informasjon) for å finne løsningen.
  • Eksempel: Når du løser matematikkproblemer eller bestemmer hvilken informasjon som er pålitelig på internett.

Kreativ problemløsning

  • Hva det betyr: Å finne nye og spennende måter å løse problemer på, spesielt når de vanlige metodene ikke fungerer.
  • Eksempel: Å tenke på en ny måte å organisere bøkene dine på, eller finne en uvanlig måte å holde en penn på som gjør skrivingen enklere.
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
En jente sitter å leser med forstørrelsesglass
En jente sitter å leser med forstørrelsesglass

Kommunikative styrker

Kommunikasjon og interaksjon

  • Hva det betyr: Å kunne snakke klart og tydelig så andre forstår deg, og å kunne lytte når andre snakker. Det er som å være en god forteller og lytter i en samtale.
  • Eksempel: Å forklare spilleregler til en venn, eller å lytte aktivt når noen forteller hvordan de har hatt det i helgen.
en gutt står å snakker selvsikker foran medelevene sine
en gutt står å snakker selvsikker foran medelevene sine

Digitale styrker

Digital kompetanse

  • Hva det betyr: Å vite hvordan man bruker datamaskiner, nettbrett og andre teknologier trygt og effektivt.
  • Eksempel: Å bruke en app for å lage digitale notater til skolearbeidet eller å sette opp et sikkert passord.
En jente som sitter å jobber på en pc
En jente som sitter å jobber på en pc

Sosiale styrker

Samarbeid med andre

  • Hva det betyr: Å jobbe godt sammen med andre, både i skoleprosjekter og på idrettsbanen. Det betyr å fordele oppgaver, hjelpe hverandre og arbeide mot et felles mål.
  • Eksempel: Å arbeide sammen i gruppeprosjekter eller på fotballaget for å vinne en kamp.

Empati  

  • Hva det betyr: Å forstå og bry seg om hvordan andre har det. Du er god til å «sette deg i andres sted» for å se ting fra deres perspektiv.
  • Eksempel: Å trøste en venn som er trist eller hjelpe en klassekamerat som sliter med en oppgave.

Interkulturell kompetanse

  • Hva det betyr: Å kunne samarbeide og være vennlig med mennesker fra forskjellige kulturer og bakgrunner.
  • Eksempel: Å jobbe i gruppe med elever fra forskjellige land eller å ønske å lære om forskjellige kulturer, religioner og feiringer på  skolen og på fritiden.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
En gjeng med gutter som spiller fotball på en fotballarena
En gjeng med gutter som spiller fotball på en fotballarena

Personlige styrker

Selvregulering og egenkontroll

  • Hva det betyr: Å holde seg rolig og kontrollert, selv når ting blir vanskelige eller stressende. Det er som å ha en indre termostat som hjelper deg å holde deg ‘kald’ når situasjonen ‘varmes opp’.
  • Eksempel: Å ikke bli sint når du taper et spill, men i stedet tenke på hva du kan gjøre bedre neste gang.

Motstandsdyktighet og utholdenhet

  • Hva det betyr: Å ikke gi opp, selv når ting er vanskelige. Det er som å være en eventyrer som fortsetter å gå, selv i tøffe tider.
  • Eksempel: Å fortsette å prøve selv når en matematikkoppgave føles umulig, helt til du forstår den.

Læring og utvikling

  • Hva det betyr: Å alltid være på utkikk etter å lære nye ting og bli bedre, akkurat som en forsker som eksperimenterer og lærer av eksperimentene sine.
  • Eksempel: Å lære deg å kode eller å prøve ut en ny sport eller hobby.

Tilpasningsdyktighet og fleksibilitet

  • Hva det betyr: Å kunne endre seg og tilpasse seg nye situasjoner lett, akkurat som en kameleon som endrer farge etter omgivelsene.
  • Eksempel: Forestill deg at du vanligvis tar bussen til skolen, men en dag er det busstreik. I stedet for å stresse eller gi opp, finner du ut at du kan sykle, gå eller få skyss av en forelder. Ved å raskt finne en annen løsning viser du tilpasningsdyktighet.
Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt
To glade jenter som klatrer. Hun ene hjelper hun andre oppover.
To glade jenter som klatrer. Hun ene hjelper hun andre oppover.

Lederferdigheter

Ledelse og selvledelse

  • Hva det betyr: Å være god til å lede deg selv og eventuelt andre, planlegge og gjøre de nødvendige tingene for å nå dine mål.
  • Eksempel: Å lede et skoleprosjekt eller å organisere og lede et skolearrangement.

Integritet

  • Hva det betyr: Å være ærlig, pålitelig og ha sterke prinsipper, både for hvordan du behandler andre og i ditt arbeid.
  • Eksempel: Å alltid være ærlig i skolearbeidet, selv om du kunne jukset og fått bedre resultater.

Initiativ og resultatorientering

  • Hva det betyr: Å være den som starter ting, setter mål og jobber hardt for å fullføre dem og å oppnå gode resultater.
  • Eksempel: Å starte en leseklubb på skolen eller å ta initiativ til å rydde opp i klasserommet uten at noen ber deg om det.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
En gutt som står foran en blå himmel og tenker stort
En gutt som står foran en blå himmel og tenker stort

Kreative styrker

Kunstnerisk eller musikalsk talent

  • Hva det betyr: Evnen til å spille musikk, synge, danse, tegne eller lage kunst.
  • Eksempel: Å spille i skolebandet, eller å male et bilde som uttrykker dine følelser.
Tre jenter som synger og spiller gitar
Tre jenter som synger og spiller gitar

Fysiske styrker

Atletiske ferdigheter og fysisk utholdenhet

  • Hva det betyr: Å være god i sport eller andre fysiske aktiviteter som krever styrke, hurtighet og utholdenhet.
  • Eksempel: Å være en del av skolens fotballag eller delta i langdistanseløp.

Hvilke styrker kjenner du deg igjen i?

En gutt som er stolt etter å løpt på en friidrettsbane
En gutt som er stolt etter å løpt på en friidrettsbane

Et kart for fremtiden

Å kjenne dine styrker er som å ha et kart som viser vei til mulige fremtider. Ved å forstå og utvikle disse styrkene, kan du navigere i utdanningsvalg og karriereveier med større sikkerhet og entusiasme. 

Neste gang du tenker på hva du er god til, husk at dine unike styrker er nøklene til din fremtidige suksess!

Ved å fokusere på og utvikle disse styrkene, vil dere ikke bare forberede dere for fremtidige yrker, men også lære viktige livsferdigheter som vil hjelpe dere gjennom hele livet.