Ungdom og rus

Dette undervisningsopplegget fremmer bevisstgjøring rundt rus og rusbruk. Målet er å gi elevene et godt grunnlag for å ta egne valg. I opplegget er det artikler, dilemmatekster og fortellinger som informerer og inviterer til refleksjon om årsaker til og konsekvenser av rusbruk. Gjennom oppgaver og aktiviteter får elevene utforske egne og andres holdninger, påvirkning, statistikk, normer og lover. Elevene får reflektere over glede og lykke, og hvordan man møter vanskelige dager og følelser. «Comeback-kongen» hjelper elevene med å finne egne svar, slik at de vet hva de vil si dersom de blir tilbudt rusmidler.

Undervisningsopplegget er utarbeidet i samarbeid med Juvente.

Har du ikke Skolerom-lisens?

Registrer deg her for å få tilsendt en forhåndsvisning av undervisningsopplegget:

Læringsstier

Hva påvirker holdningene våre til rus? Hvorfor bruker noen rusmidler? Hvilke følger kan rusbruk få for den enkelte og samfunnet som helhet? Hvordan ta gode valg, finne stemmen sin og stå for valget? Her finner du læringsstier med artikler, fortellinger, oppgaver og aktiviteter som fremmer refleksjon.

Hvem bestemmer hva som er kult? 

Rusa på livet – eller rusmidler? 

Det er opp til meg

Når livet lugger

Tips til gode svar

Comeback-kongen har alltid det rette kjappe svaret på lur. De fleste av oss har opplevd å bli satt til veggs og mangle en kjapp replikk når du trenger det som mest – som for eksempel når du vil si «Nei takk!» til alkohol eller ulovlige rusmidler. Kongen over comebacks er her for å inspirere dine elever!

Oppgaver

Nedenfor finner du en rekke oppgaver og aktiviteter knyttet til undervisningsopplegget om ungdom og rus. Trykk på hvert bilde og les om hva oppgaven handler om før du går til oppgaven. Du kan tildele oppgavene til dine elever i lærerrommet.

Ungdom og rus

Aktuelle tekster

For å ta gode valg trenger elever pålitelig informasjon og anledning til å reflektere. Her finner du artikler i 3 lesespor og fortellinger som opplyser og oppklarer, og samtidig åpner for refleksjon. Trykk på teksten for å lese mer om den – og del med dine elever.

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

Gutten med blikket vendt ned

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

Et rush av lykke

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

Sannheter og usannheter om kokain og kokainbruk

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

Hva nå?

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

Falsk lykke

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

Innenfor – lover og normer

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

I ytterste konsekvens

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

Stine eller Fylle-Stine (aka Fyllesvinet)?

Ønsker du å se det relaterte innholdet?

Ved å logge inn får du full tilgang til Lærerrommet med
engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i
undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen?

Kontakt oss her!

På vei til festen

Ofte stilte spørsmål

Hvorfor samarbeider vi med Juvente om undervisningsopplegget om rus?

Skolerom samarbeider med Juvente om undervisningsopplegget om rus fordi Juvente har ekspertise i rusforebygging. Dette sikrer at undervisningsmaterialet er faglig solid og relevant, og bidrar til å forebygge rusproblemer blant ungdom. Samarbeidet gjør undervisningen mer engasjerende og gir lærere bedre støtte og verktøy for å undervise om rus.

Juvente er kjent for å ta avstand til rus og rusmidler. Er Skolerom det også?

Skolerom har ikke en uttalt posisjon mot rus og rusmidler slik Juvente har. Skoleroms hovedfokus er å tilby kvalitetsundervisning og pedagogiske ressurser. Gjennom samarbeidet med Juvente drar de nytte av Juventes kompetanse og holdning til rusforebygging for å skape et informativt og balansert undervisningsopplegg. Dette betyr at mens Juvente har en klar avstandstagen til rus, benytter Skolerom denne tilnærmingen for å formidle viktig informasjon og forebygging i skolen.

Hvilken fagkunnskap har Skolerom for å lage rusundervisningsopplegg? 

Skolerom har omfattende erfaring med å utvikle pedagogiske ressurser og undervisningsopplegg. De jobber med et team av erfarne pedagoger og fagpersoner for å sikre at innholdet er faglig korrekt og pedagogisk tilpasset. For å lage rusundervisningsopplegg spesifikt, samarbeider de med eksterne eksperter og organisasjoner som Juvente, som har spesialisert seg på rusforebygging. Dette samarbeid sikrer at undervisningsmaterialet er basert på den nyeste forskningen og beste praksis innen feltet. Sammen leverer de et balansert og informativt opplegg som oppfyller skolens behov for kvalitet og relevans i undervisningen om rus.

Hvem er målgruppen for rusundervisningsopplegget?

Målgruppen for rusundervisningsopplegget som Skolerom og Juvente har utviklet, er primært elever i grunnskolen og videregående skole. Opplegget er designet for å passe aldersgruppen fra ungdomstrinnet (ca. 13-16 år) til videregående skoleelever (ca. 16-19 år). Undervisningsopplegget er ment å gi disse elevene kunnskap og verktøy for å forstå og håndtere spørsmål knyttet til rus og rusmidler på en informert og ansvarlig måte.

Hvor ofte bør man ha rusundervisning på skolen? Og i hvilke fag kan dette inngå i?

Skolerom anbefaler at rusundervisning skal være en regelmessig del av skoleprogrammet gjennom hele skoleløpet, heller enn å være begrenset til enkeltstående hendelser eller leksjoner. Her er noen retningslinjer for hyppigheten av rusundervisning:

  1. Kontinuerlig integrasjon: Rusundervisning bør integreres jevnlig i relevante fag gjennom hele skoleåret, i stedet for å bli behandlet som en isolert hendelse. Dette gjør det mulig for elevene å få en dypere forståelse av emnet over tid.
  2. Variert tilnærming: Undervisningen om rus kan presenteres gjennom en rekke faglige og pedagogiske tilnærminger, inkludert helse- og livsmestring, naturfag, samfunnsfag, psykologi og til og med kunst og kreativitet.
  3. Tilpasning til ulike aldersgrupper: Hyppigheten og dybden av rusundervisningen kan tilpasses etter elevenes alder og utviklingsnivå. For eksempel kan undervisningen være mer generell og forebyggende på barneskolenivå, mens den kan være mer detaljert og praktisk orientert på ungdomsskole- og videregående nivå.
En elev har betrodd seg til meg om at han/hun eller noen de kjenner som står de nær, ruser seg på narkotiske stoffer. Hvordan støtte og gi gode råd til eleven?

Når en elev betror seg til deg om rusproblemer, er det viktig å møte dem med empati, støtte og respekt. Her er noen trinn du kan følge for å støtte og gi gode råd til eleven:

1. Lytt aktivt og bekreft følelsene deres: Gi eleven din fulle oppmerksomhet og vis at du tar det de sier på alvor. Bekreft følelsene deres og anerkjenn motet det krever å åpne seg om dette.

2. Hold samtalen konfidensiell: Forsikre eleven om at samtalen vil bli holdt konfidensiell, med mindre du er bekymret for deres sikkerhet eller tror at noen er i fare. Dette kan bidra til å bygge tillit og oppmuntre dem til å åpne seg ytterligere.

3. Unngå å dømme eller klandre: Det er viktig å unngå å dømme eller klandre eleven eller personen de snakker om. Istedenfor, vis empati og forståelse for den utfordrende situasjonen de står overfor.

4. Tilby støtte og veiledning: Tilby deg å være en støtteperson for eleven og veilede dem til relevante ressurser og hjelpetjenester. Dette kan inkludere rådgivning, støttegrupper eller hjelpelinjer for rusavhengighet.

5. Oppmuntre til å søke hjelp: Oppmuntre eleven til å søke profesjonell hjelp hvis de eller noen de kjenner sliter med rusproblemer. Forklar at det er modig å be om hjelp, og at det er mange ressurser og støttetjenester tilgjengelig for dem.

6. Gi informasjon om konsekvenser: Snakk ærlig med eleven om konsekvensene av rusmisbruk, både på kort og lang sikt. Dette kan hjelpe dem med å forstå alvoret i situasjonen og ta informerte valg om sin egen helse og sikkerhet.

7. Fortsett å være tilgjengelig: Fortsett å være tilgjengelig for eleven og følg opp samtalen med regelmessige sjekk-inn. Vis at du bryr deg og er der for å støtte dem gjennom denne utfordrende tiden.
Ved å følge disse trinnene og vise omsorg og støtte, kan du bidra til å støtte eleven gjennom en vanskelig situasjon og hjelpe dem med å finne veien mot bedring og velvære.

Kan Skolerom og/eller Juvente komme til skolen vår og gi oss en introduksjon til undervisningsopplegget?

Ja, Skolerom og/eller Juvente kan komme til skolen din for å gi en introduksjon til undervisningsopplegget om rus. Du kan kontakte Skolerom på e-post. Når du tar kontakt, vennligst oppgi detaljer som skolens navn, beliggenhet, antall elever og ønsket tidspunkt for besøket. Du kan også foreslå spesifikke temaer eller spørsmål du vil at vi skal adressere.

Jeg har oppdaget en feil/har forslag til endringer eller ønsker å tilføye noe i undervisningsopplegget. Hvem kan jeg kontakte for å informere om dette?

Hvis du oppdager en feil, har forslag til endringer eller ønsker å tilføye noe i undervisningsopplegget, kan du kontakte oss på e-post. Vi setter pris på at du tar deg tid til å gi dine tilbakemeldinger!

Kunne du ikke finne svar på ditt spørsmål overfor, kan du sende oss en henvendelse her: