Bli kjent med markedet ditt

Tenk deg at du har kommet på det du mener er en skikkelig god idé. Den ideen er så god, at du har lyst til å dele den med resten av verden, og dessuten tjene penger på den. Er det ikke bare å sette i gang, da? 

Nei, så enkelt er det nok ikke. For selv om du mener dette er en kjempegod idé, så er det ikke sikkert at andre synes det. Du må først og fremst finne ut om mange nok mennesker liker ideen din eller er villige til å betale for den. Du må med andre ord finne ut om det er et marked for ditt produkt eller din tjeneste. 

Er det et marked
for idéen din?

Se for deg at du har en idé om å påta deg snømåking og hagearbeid i nærmiljøet ditt. Det høres jo ut som noe du kan tjene penger på, ikke sant? 

Men hvis det er ganske få som faktisk har hage i området, er det ikke sikkert markedet ditt er stort nok til at ideen din vil lønne seg. Du må kanskje ta mye buss for å komme deg til folk som har hage, og bussbilletten koster penger. I tillegg må du kanskje kjøpe både hageutstyr, kjeledress og en snøskuffe. Det kan bli mye innsats for lite penger.

Er det plass til deg
og idéen din?

Tenk deg at du gjerne vil bli strikke-influencer. Det finnes flere håndarbeids-influencere som gjør det veldig bra, men er det plass til deg også? 

Det bør du finne ut før du kaster deg ut i det. Du bør også finne ut om det problemet du har lyst til å løse for folk, oppleves som et problem for flere. Hvis ingen egentlig synes det er noe vanskelig å skrelle en mango, så er jo ikke en mangoskreller en særlig god idé. 

Det kan derfor være veldig lurt å gjøre en markedsanalyse før du setter i gang. Markedsanalysen skal undersøke om mange nok mennesker vil være interessert i din tjeneste eller ditt produkt.

Hva er en markedsanalyse?

En markedsanalyse høres kanskje avansert ut, men det trenger ikke være så veldig vanskelig. Du kan rett og slett starte med å spørre folk rundt deg om de ville kjøpt ditt produkt, og hvor mye de eventuelt ville være villige til å betale. Du kan gjerne også finne ut mer om deres ønsker og behov, slik at du kan utvikle ideen din enda mer. 

Husk at det er lurt å spørre mennesker som kan bli dine fremtidige kunder. Hvis planen din er å tilby en tjeneste der du handler inn mat for eldre mennesker, er det jo ikke noe poeng i å bare snakke med folk som er like gamle som deg selv.

Skill deg ut

Du bør også søke på internett eller snakke med folk i nærmiljøet for å finne ut det du kan om mulige konkurrenter. Hvis det allerede finnes en bedrift som handler inn for eldre mennesker mot betaling, må du kanskje gjøre det billigere, raskere, flere ganger i uka eller tilby deg å sette matvarene i kjøleskapet i tillegg. 

Det er viktig å skille seg ut i markedet, og du må gi kundene gode grunner til å velge din tjeneste eller ditt produkt.

Test produktet

I noen tilfeller kan det være veldig smart å la en liten gruppe kunder teste produktet ditt før du sender det ut på markedet. Skal du selge smoothie? La noen få smake først! Er det fysisk dings du vil tilby, kan du kanskje lage en enkel modell. Hvis det viser seg at mangoskrelleren du vil selge ikke fungerer noe godt for venstrehendte, er det bra å finne det ut før du lager 50 000 stykker av den. 

Med testing får du sjansen til å forbedre produktet ditt før det går ut på markedet.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Markedsanalytiker

Markedsanalysen din – det vil si alle intervjuene, undersøkelsene og testene du gjør – skal altså gi deg en god pekepinn på om det er et marked for forretningsideen din. En markedsanalyse kan også vise deg om du bør videreutvikle ideen din, slik at produktet eller tjenesten blir enda mer interessant for kundene.

Mange bedrifter har egne markedsanalytikere. Markedsanalytikeren jobber blant annet sammen med de som utvikler nye produkter og tjenester, for å undersøke om det finnes et marked for ideene deres.

Markedsanalytikerne henter inn kunnskap på mange måter. De kan blant annet sende ut kvantitative undersøkelser eller dybdeintervjue folk om ulike temaer, for eksempel hvordan de bruker forskjellige produkter eller hva de synes om en tjeneste. De kan også la folk teste eller smake et produkt for å se hvordan det blir mottatt. Deretter gjør de en analyse av alle svarene, og hjelper ledelsen i selskapene til å finne ut hvordan de får et størst mulig marked. Det finnes også egne selskaper som kun driver med markedsanalyser på oppdrag fra andre bedrifter.

Utdanningsvei til markedsanalytiker

Det er mange utdanningsveier du kan ta for å bli markedsanalytiker. Det vanligste er å utdanne seg innen markedsføring, men mange markedsanalytikere har også utdanning i statsvitenskap, journalistikk eller kommunikasjon.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Til refleksjon

Se på andre forretningsideer som allerede eksisterer. Hvorfor tror du at mange vil ha denne tjenesten/dette produktet?

Ta utgangspunkt i Skolerom.no. Hvem tror du menneskene bak Skolerom snakket med før de lanserte denne tjenesten? Hva tror du var viktig for dem å tenke på?