Nå kan du teste Skolerom uten kostnad og forpliktelser* allerede i dag! En testbruker-tilgang gir deg mulighet til å utforske alle ressurser i Skoleroms digitale plattform uten elevmedvirkning (da dette krever en databehandleravtale). Registrer din interesse her.
*Du forplikter deg til å motta nyhetsbrev fra Skolerom i testperioden.
Det kommer stadig noe nytt
I biblioteket er det i dag over 500 fagartikler i tre lesespor og på begge målformer. Og biblioteket vokser!
Hva betyr det å argumentere?
Hva betyr det å argumentere? Hvorfor er det så viktig å lære seg noen argumentasjonsteknikker?
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Norsk
gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
10. trinn
Norsk
uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
VG1 SF
Engelsk
bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 SF
Engelsk
vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
VG1 SF
Engelsk
skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Engelsk
lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
VG1 SF
Engelsk
bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
VG1 SF
Engelsk
uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Engelsk
lese, analysere og tolke engelskspråklig skjønnlitteratur
VG1 SF
Engelsk
bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
VG1 SF
Norsk
skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
VG1 SF
Norsk
gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
VG1 SF
Norsk
lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
VG1 YF
Engelsk
bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 YF
Engelsk
skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 YF
Engelsk
vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
VG1 YF
Engelsk
lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
VG1 YF
Engelsk
bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
VG1 YF
Engelsk
uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 YF
Engelsk
lese og sammenfatte faglig innhold fra engelskspråklig dokumentasjon
VG1 YF
Engelsk
bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
VG2 YF
Norsk
gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
VG3 påbygging
Norsk
analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
VG3 påbygging
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
VG3 påbygging
Norsk
reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i
VG3 påbygging
Norsk
skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
VG3 påbygging
Norsk
skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
VG3 SF
Norsk
analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
VG3 SF
Norsk
skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
VG3 SF
Norsk
skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
Vis dette
Det sårbare demokratiet
Mange tar demokratiet for gitt, men demokratiet er ganske sårbart. Flere land i verden opplever at man går bort fra folkestyret til mer autoritære og diktatoriske styresett. Men finnes det andre måter å skape folkestyre på enn dagens demokrati?
Fag
Engelsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
Er Grønland større enn Afrika?
Har du forsøkt å pakke inn en klementin? Da vet du hvor vanskelig det er å pakke fint uten at det blir krøllete. Det samme problemet oppstår når man skal lage kart av hvordan jorda ser ut. En utfordring er at landene kan se ut til å være større eller mindre enn de faktisk er!
Fag
Samfunnsfag
Geografi
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Samfunnsfag
beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der
10. trinn
Samfunnsfag
vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
10. trinn
Samfunnsfag
bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG1/VG2 SF
Geografi
utforske og presentere geografiske forhold og prosessar ved å bruke ulike kjelder, inkludert kart
Hvorfor vokser byene så raskt?
I 2021 var vi nesten 8 milliarder mennesker på jorda. Hvor skal alle disse menneskene bo? Hvorfor er det så mange som flytter inn til byene?
Fag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Samfunnsfag
utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
7. trinn
Samfunnsfag
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
10. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
10. trinn
Samfunnsfag
vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
Vane 5: Å gi – lærer
Hva er hverdagsglede,og hvordan kan vi bidra til at elevene opplever det? Hverdagsglede handler om å ha gode følelser og å fungere godt i hverdagen. Det handler om å oppleve glede og mening, energi og tilfredshet, om å bruke sine sterke sider, føle interesse, engasjement, nysgjerrighet og undring. Hverdagsgleden er derfor en verdi i seg selv. I tillegg har hverdagsgleden en rekke viktige konsekvenser.
Her skal vi se på en av fem gode vaner som kan gi økt hverdagsglede: å være oppmerksom.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Samfunnsfag
reflektere over samanhengen mellom personleg økonomi og forbruk hos den enkelte
Kan evolusjon skape dinosaurene på nytt?
Kan evolusjon gjenskape dinosaurene? Er det mulig å gjøre scenene fra “Jurassic Park”-filmene til virkelighet? Evolusjon gir oss ingen svar på dette, for den lever sitt eget liv. Vi mennesker kan ikke styre evolusjon. Naturen finner gjerne sine egne løsninger.
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
10. trinn
Naturfag
beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
Hva er et statskupp?
Et land kan svært raskt gå fra demokrati til diktatur.
Fag
Engelsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Samfunnsfag
reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
7. trinn
Samfunnsfag
gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn, og reflektere over konsekvensar av å bryte dei
10. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
10. trinn
Samfunnsfag
gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
10. trinn
Samfunnsfag
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område