Nå kan du teste Skolerom uten kostnad og forpliktelser* allerede i dag! En testbruker-tilgang gir deg mulighet til å utforske alle ressurser i Skoleroms digitale plattform uten elevmedvirkning (da dette krever en databehandleravtale). Registrer din interesse her.
*Du forplikter deg til å motta nyhetsbrev fra Skolerom i testperioden.
Det kommer stadig noe nytt
I biblioteket er det i dag over 500 fagartikler i tre lesespor og på begge målformer. Og biblioteket vokser!
Den kalde krigen
Etter 2. verdenskrig fikk vi en periode i historien som kalles Den kalde krigen. Sovjetunionen og USA hadde stått på samme side under krigen, men etter krigen ble de motstandere. De ønsket å styre verden på sin måte, og de stod mot hverandre med hver sin ideologi. Det ble en stillingskrig mellom øst og vest, der myndighetene spionerte for å finne ut hva de andre gjorde. USA og Sovjetunionen brukte aldri våpen mot hverandre, men det var nære på flere ganger.
Fag
Engelsk
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Samfunnsfag
reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
10. trinn
Samfunnsfag
gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
Yrkesoppdager
Det finnes mange spennende jobber, og sikkert mange du ikke kjenner til. Hvordan skal du finne jobben som du trives i?
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Utdanningsvalg
beskrive egne styrker og egenskaper og interesser, og kunne se dette i sammenheng med utdannings- og yrkesønsker og livsmestring
10. trinn
Utdanningsvalg
samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid
10. trinn
Utdanningsvalg
utforske utdanningsmuligheter på varierte måter, og gjøre rede for ulike utdanningsveier og hvilke yrkesområder de kan føre til
10. trinn
Utdanningsvalg
tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter
10. trinn
Utdanningsvalg
gjøre rede for hva og hvem som kan påvirke karrierevalg og hva dette har å si for egne valg
10. trinn
Utdanningsvalg
se muligheter og omsette egne idéer til handling og valg, og reflektere sammen med andre over konsekvenser av karrierevalg
Pusteøvelser å øve seg med
Her finner du tankepausene i Hjernelæring Skole. Dette er pusteøvelser på 1, 3 og 5 minutter for å øve seg på å gi tankene en pause.
Fag
Norsk
Naturfag
Kunst og håndverk
KRLE
Cogs
Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
2. trinn
Naturfag
utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
4. trinn
KRLE
samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
4. trinn
KRLE
sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
4. trinn
Kunst og håndverk
utforske mangfold i motiver og visuelle uttrykk i kunst fra ulike verdensdeler og lage en digital presentasjon
4. trinn
Naturfag
samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
Bli sjøvant – Ta vare på stranden
Hvis vi deler opp Norges kystlinje på alle innbyggerne blir det faktisk bare litt over 10 meter til hver. Og da er det vel ganske viktig hvordan det ser ut på dine tilmålte 10 meter?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Kroppsøving
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Kroppsøving
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
4. trinn
Naturfag
utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
7. trinn
Kroppsøving
gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
7. trinn
Samfunnsfag
utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
10. trinn
Kroppsøving
vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
VG2
Kroppsøving
praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
VG3
Kroppsøving
planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
Den norske teknologireisen
I dag er Norge et rikt og teknologisk land, men slik har det ikke alltid vært. Mange har lært at Norge var et av Europas fattigste land for 150 år siden – men stod det virkelig så dårlig til i Norge som vi har trodd?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Naturfag
reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
7. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
10. trinn
Samfunnsfag
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
VG1 SF
Naturfag
forklare hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon og gi eksempler på hva slik teknologi brukes til
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og drøfte korleis næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi formar og påverkar arbeidsliv og lokalsamfunn i Noreg
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske og beskrive korleis organiseringa av samfunnet og arbeidslivet i Noreg har endra seg, og drøfte korleis den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringar enkeltpersonar og samfunnet står overfor
VG3 påbygging
Naturfag
forklare hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon og gi eksempler på hva slik teknologi brukes til
Gründig: Fra idé til lønnsom virkelighet
Alle store eventyr starter med en liten idé. Men selv den beste idéen trenger mer enn bare entusiasme for å lykkes – den trenger en solid plan! Å skape en forretningsmodell er som å tegne et kart som viser hvordan idéen din kan bli en lønnsom bedrift.
Cogs
Tverrfaglig tema
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
10. trinn
Utdanningsvalg
tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter
10. trinn
Utdanningsvalg
gjøre rede for hva og hvem som kan påvirke karrierevalg og hva dette har å si for egne valg
10. trinn
Utdanningsvalg
se muligheter og omsette egne idéer til handling og valg, og reflektere sammen med andre over konsekvenser av karrierevalg
Fest og feiring året rundt: 1. kvartal
Vi mennesker har behov for å markere høytider og arrangere fest for å feire livets mange faser. Over hele verden feires og festes det, og det er helt forskjellige tradisjoner i de ulike landene. Det er store forskjeller bare her i Norden. Hver måned har sine markeringer og feiringer et eller annet sted i verden. La oss bli litt kjent med noe av det som skjer i januar, februar og mars.
Læreplan
Kompetansemål
7. trinn
Engelsk
utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
7. trinn
KRLE
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer i kristendom
7. trinn
Samfunnsfag
utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
10. trinn
Engelsk
utforske og beskrive levemåter, tenkesett, kommunikasjonsmønstre og mangfold i den engelskspråklige verden
10. trinn
KRLE
utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
10. trinn
KRLE
utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
10. trinn
KRLE
utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
10. trinn
KRLE
undersøke og presentere sentrale ideer fra livssynshumanisme og andre ikke-religiøse livssyn
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
10. trinn
Samfunnsfag
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
VG1 SF
Engelsk
utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
VG1 YF
Engelsk
utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
Slik sikrer vi drikkevannet
Vannmangel kan fort føre til kamp om vannressurser. Så hvordan kan vi redusere bruken, for å sikre verdensfred og samtidig beskytte planeten?
Fag
Naturfag
Samfunnsfag
Geografi
Samfunnskunnskap
Cogs
Tverrfaglig tema
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Folkehelse og livsmestring
Læreplan
Kompetansemål
4. trinn
Naturfag
utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
4. trinn
Samfunnsfag
utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
7. trinn
Naturfag
reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
7. trinn
Naturfag
gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet
7. trinn
Samfunnsfag
utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
7. trinn
Samfunnsfag
beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der
10. trinn
Naturfag
gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
10. trinn
Samfunnsfag
beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
10. trinn
Samfunnsfag
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
VG1 SF
Naturfag
gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
VG1/VG2 SF
Geografi
utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
VG1/VG2 SF
Geografi
utforske og presentere geografiske forhold og prosessar ved å bruke ulike kjelder, inkludert kart
VG3 påbygging
Naturfag
gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold