Skolerom.no
  • Skulebibliotek
    • Søk etter ressursar
    • Læringsstiar (300+)
    • Artiklar (500+)
    • Oppgåver (1000+)
  • Fag
    • Barnetrinn
      • Norsk
      • KRLE*
      • Engelsk*
      • Naturfag*
      • Mat og helse
      • Kunst og handverk
      • * under oppdatering
    • Ungdomstrinn
      • Norsk*
      • KRLE*
      • Engelsk*
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og handverk
      • Utdanningsvalg
      • Kvensk og finsk
      • Valgfag
      • * under oppdatering
    • Vidaregåande
      • Norsk
      • Engelsk
      • Samfunnskunnskap
      • Geografi
      • Geofag
  • Tverrfaglege tema
    • Berekraftig utvikling
      • Berekraftig utvikling
      • Kunst og handverk
    • Folkehelse og livsmeistring
      • Hverdagsglede
      • Sex i mente
      • Ungdom og rus
      • Hjernelæring
    • Demokrati og medborgarskap
      • Val
  • Tilleggsressursar
    • Aktuelt og relevant
    • Høgtider og merkedagar
      • Samane sin nasjonaldag
      • Kvinnedagen
      • Påske
      • Noregs nasjonaldag
      • Pride
      • Skulestart
      • Halloween
      • Jul
    • Tenkeboks
    • Bokasiner
    • 🔒Utskriftsmateriell (kommer snart)
  • Om oss
    • Hva er Skolerom?
    • Slik skapar vi god læring
    • Hjelpesenter
    • Kontakt oss
    • Samarbeidspartnarar
      • Samarbeid med oss
      • Inspiria
      • Juvente
    • For foresatte
  • Prøv Skolerom
    • Kvifor velje digitale læremiddel?
    • Kvifor teste Skolerom?
    • Bli testbrukar
    • Få fullversjonstilgang
    • Bestill Skolerom
  • Logg inn med Feide
FAQ Icon
Home Icon Full Screen Icon
Accessibility icon
Ren tekst Tilpasset høytlesning og talesyntese Nedtonet Uten sterke farger og blinkende elementer Forstørret Øker fargemetning og forstørrer tekst Fokusfelt Enklere å fokusere på tekst Navigeringsstøtte Fremhever lenker og overskrifter
Læreplan

Læreplantilkobling

Fag

Utdanningsvalg

Core Kjerneelementer

  • Karrierekompetanse

Cogs Tverrfaglig tema

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

10. trinn
Utdanningsvalg
  • samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid
10. trinn
Utdanningsvalg
  • tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter
10. trinn
Utdanningsvalg
  • se muligheter og omsette egne idéer til handling og valg, og reflektere sammen med andre over konsekvenser av karrierevalg
Icon - Globe
BokmålNynorsk
Lesespor
Lesespor 1 Lesespor 2 Lesespor 3

Gründig: Starte bedrift?

Vil du starte din egen bedrift? Stipla linje Firmanavn Nettside Logo Selskapsform og etablering Finn ut mer
Related Careers
Lesespor
Les spor 1 Les spor 2 Les spor 3
Målform Icon - Globe
BokmålNynorsk

navigasjonssidefelt

Utdanningsinnhold

Vil du starte din egen bedrift?

Klar for å bli gründer? Så gøy! Hvis du har lyst til å starte din egen bedrift, er det et par konkrete og praktiske ting du må gjøre først. 

Begynn med å registrere bedriften din og velge en passende selskapsform. Det betyr at du må finne ut om du vil starte et aksjeselskap eller opprette et enkeltpersonforetak, og at du må gi bedriften din et godt navn.

Hjemmeside bør du også få på plass, og kanskje du vil lage en flott logo? La oss se nærmere på hva som skal til.

Firmanavn

Først må du tenke på hva firmaet ditt skal hete. Et firmanavn kan gjerne gjenspeile produktet eller tjenesten du selger, slik at kundene skjønner hva bedriften tilbyr. Finn gjerne et navn som kan bidra til å gi firmaet oppmerksomhet. 

Dette tenkte nok gründeren av Tak og Pris AS på, da han skulle starte for seg selv. Kan du tenke deg hva dette firmaet  jobber med? 

Eller hva med renholdsbedriften Reinhjort AS? Litt tøysete navn, men det blir lagt merke til. 

Det er lurt å finne på flere navn, slik at du har noen alternativer å velge mellom – gjerne et trygt og stødig navn og et annet som er litt morsommere. Hvilket velger du?

Pass på at navnet ikke blir for useriøst, da kan det være vanskelig for folk å ta deg på alvor. Det du vil, er at folk skal legge merke til bedriften og huske navnet, slik at de henvender seg til deg hvis de har bruk for produktet ditt. 

Kommer du på noen firmanavn du liker godt? Finn minst tre firmanavn du syns er bra og tre du ikke liker. Snakk sammen om hva som gjør at du liker/ikke liker firmanavnene.

Domene

I dagens digitale verden er det avgjørende å ha et nettsted. Når du har funnet et navn du liker til bedriften din, må du sjekke om domenet for navnet er ledig, altså at ingen andre bruker akkurat dette domenet. Et domene er internett- og e-postadressen til et firma, og dette er viktig å ha. Da kan kundene dine raskt kontakte deg og finne nyttig informasjon om firmaet ditt.

Det er veldig lett å finne ut av om et domene er ledig. Bare søk på firmanavnet du vil ha på norid.no. Denne nettsiden har oversikt over alle registrerte domener.

La oss si at du skal selge hårprodukter og firmaet ditt skal hete Hei Sveis. Du har funnet ut at heisveis.no er ledig, og vil ha domenet for denne nettadressen. Da kan du kjøpe domenet gjennom nettsider som tilbyr denne tjenesten, og som registrerer navnet for deg. 

På norid.no finner du en oversikt over alle som tilbyr slike tjenester. Når du har kjøpt domenet til firmanavnet ditt, kan du opprette en hjemmeside og e-postadresser til bedriften din.

Forrige avsnitt

1 / 5

Neste avsnitt

Nettside

Det viktig å lage en hjemmeside til bedriften, slik at kundene dine enkelt kan kontakte deg og finne nyttig informasjon om hva du tilbyr.

Det finnes flere nettsider hvor du enkelt kan bygge din egen hjemmeside, for eksempel Wix eller WordPress. Det er også mulig å få hjelp fra kunstig intelligens til å bygge nettsiden, slik at du slipper å gjøre hele jobben selv. Men du bør likevel ha klart for deg hva nettsiden din skal inneholde.

Dette er nyttig å tenke på når du skal lage hjemmeside:

  • Hva tilbyr du? Det bør komme tydelig fram.
  • Kontaktinformasjon.
  • Bilder og logoen din.
  • Litt informasjon om deg og hva som er motivasjonen bak bedriften.
  • Mange legger også ut kundeomtaler av produktet sitt på hjemmesiden. Det kan være betryggende for nye kunder.
  • Det bør være mulig å bestille produktet eller tjenesten din.

Tenk tekst

Husk at nettsiden din ofte er førsteinntrykket folk får av deg. Derfor er teksten på hjemmesiden veldig viktig! Tenk på hva du vil fortelle, og hvordan. Bruk gjerne fengende film og bilder. 

Hvem er målgruppen din – altså de du vil at skal klikke seg inn på hjemmesiden din? Det er disse menneskene du må få til å ville kjøpe produktet eller tjenesten din. 

Lær mest mulig om hvem målgruppen din er, hva de liker, og hvordan du kan få dem til å velge firmaet ditt. Det du vet om målgruppen din, er det du skal ta utgangspunkt i når du legger ut tekst og bilder til hjemmesiden din

Sørg for at du kan bransjespråket for den bransjen du vil være en del av. Bruk bransjespråket aktivt på hjemmesiden for å vise kunden at du er flink til det du driver med.

Gå sammen to og to og velg dere en bransje. Det kan være rørlegger, reklamebransje, klær og mote eller spill og sport. Finn eksempler på ord og begreper til bransjen dere har valgt.

  • Hva var spesielt med språket for denne bransjen?
  • Lærte dere noen nye ord og begreper?
  • Hva mener vi når vi sier at det å bruke bransjespråk skaper tillit?
Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt

Logo

Vi ser logoer overalt – på klær, biler, mat, spill og telefoner. Alle bedrifter bruker logo for at folk skal kjenne igjen produktet deres. En logo bidrar til å bygge merkevaren din enten du selger hundelufting eller t-skjorter.

Hvis du lukker øynene og hører navnene Snapchat, Apple, Nike eller Coca Cola, er sjansen veldig stor for at du ser for deg akkurat hvilken logo de forskjellige selskapene har. 

Når du vet hva du vil tilby, og du har funnet et firmanavn du liker, kan du begynne å lage en logo. Da kan det være lurt å få hjelp av noen med erfaring som har peiling på grafisk design.

Logoen bør vise hva slags tjeneste du tilbyr. Hvis bedriften din for eksempel skal tilby hundelufting, kan du gjerne vise dette med et poteavtrykk i logoen. Tenk på en logo som et bilde eller et ikon som forklarer hva du driver med.

Husk på at logoen din ikke må være for lik en logo som allerede er i bruk. Det er ikke lov til å lage en logo som er altfor lik noen andre sin. Det kan være skikkelig vanskelig å lage en god logo, men det er veldig gøy når den endelig sitter!

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Selskapsform og etablering

Når du skal starte din egen bedrift, må du velge hvilken organisasjonsform bedriften din skal ha. 

Det finnes flere typer, men de to vanligste organisasjonsformene er aksjeselskap (AS) og enkeltpersonforetak. Velg den selskapsformen som passer best for deg, og registrer bedriften din på  brreg.no, Brønnøysundregistrene. Her får du vite steg for steg hva du må gjøre for å komme i gang.

La oss se nærmere på de to ulike selskapsformene, slik at du kan finne ut av hva som passer best for deg. 

https://skolerom.no/wp-content/uploads/sites/2/2024/08/06_Aksjeselskap-eller-enkeltpersonforetak_Final.mp4

Mentorer og nettverk

Det vil være til stor hjelp for deg som gründer å ha en mentor. En mentor er en støttespiller og veileder, en som kan gi deg nyttige råd når du skal starte og drive bedriften din.

En mentor kan være en i familien din, eller en annen gründer som allerede har startet sin egen bedrift. Personen du velger, kan dele erfaringene sine med deg, og det er faktisk gull verdt! Tenk så mye en annen gründer vet om arbeidslivet og hva det vil si å drive sin egen bedrift!

Det finnes også flere forskjellige mentorordninger du kan kontakte. Innovasjon Norge har for eksempel en egen mentorordning for gründere. Men før du ber om hjelp, er det lurt å finne ut av hva du trenger hjelp til. Vil du ha hjelp til å utvikle og teste produktet ditt? Eller lurer du på hvor du kan søke om pengestøtte, eller hvordan du setter opp et godt budsjett?

Uansett hva du vil ha hjelp til, er det lurt å begynne med å bruke nettverket ditt. Kjenner du noen som har startet sin egen bedrift? Eller kanskje en regnskapsfører eller forretningsutvikler? Da er sjansen stor for at denne personen vil være mentor for deg.

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt

Finn ut mer

Gå inn på altinn.no og finn mer informasjon om enkeltpersonforetak og aksjeselskap. 

Hva er fordeler og ulemper ved de to ulike selskapsformene? Snakk sammen om det dere finner ut, og diskuter hva dere ville valgt selv.

Relaterte yrker

Synes du dette var spennende lesning? Her har vi forslag til noen yrker du kan utforske:

Kommunikasjonsrådgiver

Kommunikasjonsrådgiver

En kommunikasjonsrådgiver har ansvaret for å kommunisere bedriftens budskap gjennom sosiale medier, nettsider, pressen og andre typer media.

Arbeidsoppgaver

Som kommunikasjonsrådgiver jobber du ofte i en informasjons- eller kommunikasjonsavdeling, og har ansvar for hele eller deler av kommunikasjonsarbeidet i bedriften. Det omfatter også internkommunikasjon, det vil si kommunikasjon innad i bedriften eller organisasjonen. 

Vanlige oppgaver for kommunikasjonsrådgivere er:

  • lage informasjonsmateriell som brosjyrer, publikasjoner, presentasjoner, magasiner og nyhetsbrev
  • skrive tekster, fotografere og lage videoer og publisere dem på bedriftens nettsider og/eller intranettsider
  • jobbe med grafisk profil og klarspråk
  • profilere bedriften i sosiale medier
  • utforme kommunikasjonsstrategier og interessentanalyser
  • gjennomføre informasjons- og kommunikasjonskampanjer, inkludert digitale kampanjer og annonsering
  • benytte digitale analyse og måleverktøy for brukerinnsikt
  • besvare spørsmål fra pressen, skrive pressemeldinger og arrangere pressekonferanser
  • gi råd til ledelsen
  • gi medietrening
  • jobbe med beredskap og krisekommunikasjon

Yrket må ikke forveksles med journalist, som har en helt annen innfallsvinkel til sitt informasjonsarbeid. Det må heller ikke forveksles med markedsføringskonsulent.

Stillingstittelen kan også være informasjonskonsulent, informasjonsrådgiver og PR-rådgiver.

Les mer
Lukk artikkelvisning
Forretningsutvikler

Forretningsutvikler

En forretningsutvikler jobber med å identifisere og implementere strategier for å forbedre, fornye eller utvikle nye virksomheter.

Arbeidsoppgaver

Forretningsutviklere kan jobbe innen mange type bransjer og arbeidsoppgavene vil avhenge av hvilken bedrift du jobber for.

Vanlige arbeidsoppgaver for en forretningsutvikler:

  • vurdere markedsmuligheter og overvåke trender og utvikling i markeder
  • analyse av kunder og konkurrenter
  • etablere nye virksomheter og forretningsenheter
  • forsterke og forbedre allerede etablerte produkter (varer og tjenester)
  • skrive forretningsplaner
  • utforme konkrete forretningsmodeller
  • digital forretningsutvikling
  • utvikle nye tjenester
  • etablere og videreutvikle kundetilbud basert på kundenes behov
  • holde kontakten med partnere og andre aktører
  • ansvar knyttet til brukerdialog, endringsledelse, opplæring, kommunikasjon etc.

Forretningsutviklere som jobber med å forbedre virksomheter som allerede finnes, jobber for å utvide virksomhetens kundekrets, øke salg, forbedre eller utvikle nye produkter eller tjenester, samt finne nye markeder. Forretningsutviklere samarbeider ofte med ulike avdelinger som markedsføring, IT og kundeservice for å sikre at strategien blir implementert effektivt.

Som forretningsutvikler jobber du med innovasjon. Yrket er ikke det samme som gründer, som er en person som har startet og driver egen virksomhet. Gründere kan allikevel jobbe med forretningsutvikling av sin egen virksomhet.

Les mer
Lukk artikkelvisning
Gründer

Gründer

En gründer er en person som har startet og driver egen virksomhet.

Arbeidsoppgaver

Gründere er personer som har utviklet en forretningsidé og startet en egen bedrift for å gjennomføre ideen. Dette kan være forretningsideer av alle slag, både produkter og tjenester. 

Vanlige arbeidsoppgaver for en gründer: 

  • kartlegge markedet og interessen for din idé
  • teste ideen på potensielle kunder 
  • utarbeide en forretningsplan
  • skaffe finansiering og investorer
  • finne aktuelle samarbeidspartnere og bygge nettverk
  • velge organisasjonsform
  • registrering og oppstart av din bedrift
  • markedsføring og kommunikasjon av din idé
  • videreutvikling av idé og bedrift

En gründer kan også kalles entreprenør. Å bruke ordet entreprenør på norsk kan skape forvirring, fordi det også har en helt annen betydning, nemlig selskap som tar på seg å utføre bygge- eller anleggsarbeid. 

Verden har store utfordringer knyttet til miljø og sosiale forhold. Her kan gründere bidra til å løse samfunnsutfordringer på nye måter. 

En gründer er ikke det samme som en forretningsutvikler, som jobber med å forbedre og fornye eksisterende virksomheter.

NTNU tilbyr et 2-årig masterprogram innen entrepenørskap. På NTNU sine nettsider kan du se eksempler på gründerbedrifter som ble startet i løpet av studiet, som fremdeles er vellykede. 

Les mer
Lukk artikkelvisning
Webdesigner

Webdesigner

Som webdesigner lager du internettsider, og kan jobbe med både innhold og design.

Arbeidsoppgaver

En webdesigner kan jobbe både med innhold og design på nettsiden, og mange webdesignere har også mye kompetanse på programmering. Noen ganger skiller man mellom webdesigner og webutvikler eller systemutvikler med tanke på disse arbeidsoppgavene. Webutvikleren har gjerne mer kompetanse på programmering, mens webdesigneren kan mye om design av nettsider.

Hvordan arbeidsdagen ser ut avhenger av hvor du jobber. Dersom du driver et eget selskap, vil en del av tiden gå til å ha kontakt med kundene og til markedsføring av firmaet. Er du derimot ansatt i et større firma som leverer tjenester innen webdesign, vil du i hovedsak jobbe med utvikling og design.

Vanlige arbeidsoppgaver for en webdesigner:

  • lage spesifikasjoner av bestillinger
  • tegne skisser, skjermbilder, prototyper med mer
  • designe brukervennlige nettsider og applikasjoner
  • gjennomføre brukertester, overvåke og analysere bruk av nettsider
  • kundemøter og kundekontakt

En webdesigner må ha forståelse for brukernes atferd på internett, og være i stand til å lage nettsider som gjør brukeropplevelsen best mulig.

Webdesigneryrket er i rask utvikling. Det er viktig å holde seg oppdatert, både når det gjelder teknikk og programvare, og på hvordan internettbrukere navigerer og leter etter informasjon på nettsider.

Kunnskap om interaksjonsdesign er en fordel. Webdesigner har fellestrekk med grafisk designer, mediedesigner, front end-utvikler og interaksjonsdesigner. Mange av dagens webdesignere er utdannet som interaksjonsdesigner.

Les mer
Lukk artikkelvisning
Økonom

Økonom

Som økonom kan du arbeide innenfor en rekke fagfelt, deriblant regnskap, revisjon eller analyse.

Arbeidsoppgaver

Økonom er en samlebetegnelse på personer med høyere økonomisk-administrativ utdanning. Som økonom kan du jobbe innen et bredt og allsidig fagfelt. Arbeidsoppgavene kan derfor variere mye.

Vanlige arbeidsoppgaver for en økonom:

  • ledelse
  • administrasjon
  • regnskaps- og budsjettarbeid
  • forretningsutvikling og strategi
  • innovasjon
  • salg og markedsføring
  • markedsanalyser
  • personalarbeid

Det finnes flere økonomiutdannelser, men merk at disse skiller seg fra hverandre og gir ulik yrkeskompetanse.

Eksempler på økonomiyrker:

  • regnskapsfører
  • revisor
  • samfunnsøkonom
  • siviløkonom
  • økonomisjef
  • økonomikonsulent

Man kan lage et skille mellom samfunnsøkonomer og bedriftsøkonomer. Grovt sett har bedriftsøkonomer bedriften som studieobjekt, mens samfunnsøkonomer har økonomien i samfunn som studieobjekt. Økonomers arbeid består derfor ofte i å analysere den nåværende økonomiske situasjonen i samfunnet og/eller bedriften, og bruker dette som grunnlag for å si noe om fremtiden. 

Les mer
Lukk artikkelvisning
Regnskapsfører

Regnskapsfører

Regnskapsføreren hjelper kundene med regnskapet og gir økonomisk rådgivning som sikrer lønnsom drift.

Arbeidsoppgaver

Regnskapet gir en samlet oversikt over den økonomiske situasjonen til en bedrift. Regnskapsføreren sørger for at regnskapet er riktig og fullstendig, og bruker sin tallforståelse til å oversette regnskapet for kunden.

En regnskapsfører er bedriftens nærmeste økonomiske rådgiver. God og relevant regnskapsinformasjon gir ledelsen og styret i en bedrift oversikt over den økonomiske situasjonen. I tillegg er dette viktig informasjon for eiere, investorer, banker og myndigheter.

Vanlige arbeidsoppgaver for en regnskapsfører:

  • rådgiving
  • gi kunden et bilde av bedriftens økonomiske situasjon
  • føre regnskap
  • rapportere til myndighetene
  • fakturere
  • utbetale lønn
  • betale regninger
  • budsjettere

Som regnskapsfører har du bred faglig kompetanse og fullt innsyn i bedriftens økonomi. Derfor er regnskapsførerens råd viktig når beslutninger skal tas. Som regnskapsfører hjelper du også kundene med bærekraftsrapportering og med å utvikle lønnsomme og bærekraftige forretningsmodeller.

En regnskapsfører uten autorisasjon kan føre regnskap for virksomheten der regnskapsføreren er ansatt. Hvis en regnskapsfører skal føre regnskap for andre virksomheter kreves det autorisasjon.

En autorisert regnskapsfører kan jobbe i en regnskapsbedrift, i økonomi- eller regnskapsavdelingen i andre deler av næringslivet eller drive egen virksomhet som selvstendig næringsdrivende. For å bli autorisert som regnskapsfører er det egne krav til utdanning, praksis og skikkethet.

Regnskap er et fagområde hvor det stadig skjer endringer og det er viktig å holde seg faglig oppdatert.

Les mer
Lukk artikkelvisning
Markedsfører

Markedsfører

En markedsfører utarbeider, former og lanserer kampanjer for bedrifter.

Arbeidsoppgaver

Som markedsfører jobber du med å utforme bedriftsprofiler, markedsføringskampanjer, annonser og andre salgstiltak. Målet er å profilere og øke oppmerksomheten rundt en bedrift, et produkt eller en tjeneste. 

Vanlige arbeidsoppgaver for en markedsfører:

  • utforming av kampanjer
  • jobbe i programvare, som for eksempel Canva
  • kartlegge og analysere produkt- og tjenestepotensialet ved bruk av markedsundersøkelser
  • innsikts- og analysearbeid, eksempelvis i Google Analytics, Facebook Business Manager og lignende
  • oppdatere og vedlikeholde bedriftens nettsider og profiler i sosiale medier
  • produktdesign

Arbeidet foregår i tett samarbeid med markedssjefen og markedsøkonomen. Mange grafiske designere jobber med markedsføring.

Les mer
Lukk artikkelvisning
Grafisk designer

Grafisk designer

Som grafisk designer jobber du med visuell kommunikasjon ved å formidle ideer gjennom bilder og tekst.

Arbeidsoppgaver

Grafiske designere utformer visuell kommunikasjon. De utvikler visuelle konsepter og utarbeider designelementer som skal informere, inspirere eller fenge målgrupper. Det kan for eksempel være å bygge opp den visuelle identiteten til en organisasjon eller et produkt. Målet er at et budskap, et produkt eller en tjeneste skal ha en grundig gjennomtenkt form og utseende, for at de som skal se eller bruke designet, skal forstå det best mulig.

Grafiske designere jobber praktisk, estetisk og håndverksmessig, så vel som analytisk, abstrakt og problemløsende. Det betyr at de har konkrete ferdigheter innen formgivning og kan visualisere et budskap på en god måte.

Noen ganger jobber grafiske designere med å utvikle et design basert på en kundes idé. Andre ganger gjør designeren hele prosessen fra å undersøke ut hva designet skal oppnå, og hvem målgruppen er, til ferdig utviklet design, ved hjelp av Design thinking.

I arbeid med merkevarebygging må en grafisk designer jobbe strategisk. Å jobbe strategisk betyr at designeren har satt seg inn i forretningsidéen og meningen med merkevaren, og sørger for at designløsningen bidrar til en opplevelse som støtter opp om budskapet. Derfor bør designerne også være analytiske, det betyr at de har en evne til å sette seg dypt inn i noe, og se sammenhenger.

Designere gir råd til kunder slik at de kan ta gode kommunikasjonsvalg. Rådene en designer gir vil være veldig forskjellige basert på kundens behov. Valg av design vil variere mye om kunden driver for eksempel online klesbutikk, restaurant eller fiskefabrikk. 

Grafiske designere kan også jobbe rettet mot visuelle konsepter og ideer knyttet til samfunnsmessige oppgaver i politikk, utdanning, organisasjonsarbeid og lignende. Dette kan innebære å lage design som skal bidra til bevisgjøring, læring eller spredning av informasjon.

Vanlige arbeidsoppgaver for en grafisk designer:

  • Ha møter med kunder om prosjekter
  • Lage idéer og skisser på mulige visuelle retninger som presenteres for kunden. 
  • Utvikle og ferdigstille et visuelt konsept som gir en helhetlig og god løsning på kundens behov. For eksempel en ny identitet for en bedrift med logo, designelementer og webside. 
  • Utvikle, designe og ferdigstille visuelle elementer og maler ved hjelp av digitale designverktøy.
  • Tilpasse, endre eller oppdatere eksisterende design.
  • Designe innpakning til et nytt produkt eller et eget skiltsystem for et område, f.eks. en flyplass.
  • Samarbeide med andre faggrupper, som trykkeri, font designer, motion designer, frontend utviklere, interaksjonsdesignere, industridesignere, reklameteam, animatører, illustratører, tekstforfattere, journalister eller fotografer. 

Grafisk design endrer seg i takt med teknologien og grafiske designere må derfor være oppdatert på metoder, programvare og verktøy, trender, brukerbehov og stilvalg.

Oppgavene til en grafisk designer varierer mye med hvilken rolle de tar. Her er noen eksempler på roller:

  • Kreativ leder for team av designere og andre som skaper helhetlige visuelle konsepter og designløsninger for kunder.
  • Interaksjonsdesigner som kartlegger brukernes behov og bidrar til å designe et sluttprodukt som er enkelt å forstå og bruke.
  • Illustratør som lager illustrasjoner som kommuniserer og forsterker et budskap eksempelvis i reklame, informasjonsnettsider og lærebøker.
  • Pakningsdesigner som sørger for at produkt får et utseende som appellerer til brukerne og kommuniserer innholdet på riktig måte. 
  • Webdesigner som gjør hele jobben med utviklingen og formgivningen av en enkel webside.

Kompetansen til en grafisk designer trengs i utformingen av trykksaker, animasjoner, logoer, fonter, nettbaserte løsninger, apper, bøker, emballasjer og all annen form for kommunikasjon.

Les mer
Lukk artikkelvisning
IT-utvikler (fagbrev)

IT-utvikler (fagbrev)

IT-utviklere utvikler, designer og integrerer fleksible IT-løsninger for samfunn og bedrifter.

Arbeidsoppgaver

Denne beskrivelsen av yrket IT-utvikler gjelder for yrkesfaget IT-utvikling (videregående). For de som har tatt høyere utdanning innen IT og jobber med IT-utvikling har vi beskrivelsen systemutvikler.

Hovedoppgaven til en utvikler er å utvikle ny programvare. Det krever at du har gode ferdigheter innen programmering og kan feilsøke, og teste koden underveis.

IT-utvikleren jobber også med å tilpasse og integrere innkjøpte systemer til din bedrift eller organisasjon for å få de til å fungere hos deg.

Som IT-utvikler må du være kreativ og innovativ, både når du utvikler ny programvare for en kunde eller ut ifra dine egne ideer. Når du skal teste og sørge for at løsningen er sikker må du bruke kreativiteten for å finne ut hvordan andre kan prøve å angripe ditt nye system. Det er også viktig å kunne kommunisere din ide, slik at du får andre med på å utvikle ideen, og får kunder til det ferdige produktet. 

Som IT-utvikler må du kunne samarbeide og kommunisere godt med andre utviklere som jobber i samme prosjekt. Du må også kunne kommunisere godt med de du utvikler programvaren for. IT-utvikleren må gjennom dialog bli godt kjent med behovene og kravene til kunden eller oppdragsgiver slik at løsningen blir brukbar og gjør arbeidsoppgaven for de som skal bruke systemet enklere.

Du skal kunne planlegge, dokumentere og teste løsningene du lager. Løsningene du lager må ivareta krav til IT-sikkerhet, personvern og bærekraft. Når du planlegger en IT-løsning må du forstå den tekniske løsningen som programmet ditt er avhengig av, du må kjenne til trusselbildet, kjenne krav til personvern og ta gode valg med tanke på bærekraft. Du skal også kunne lage og bruke dokumentasjon og veiledninger knyttet til IT-systemene du jobber med.

Vanlige arbeidsoppgaver for en IT-utvikler kan være:

  • lage brukervennlige, stabile og sikre IT-systemer (nettjenester, apper, programvare)
  • skrive lesbar og effektiv kode
  • teste og feilsøke under utvikling av programvare
  • utvikle gode brukergrensesnitt, slik at systemet er enkelt og forståelig å bruke
  • utvikle nye og innovative digitale løsninger (som folk vil ha )
  • integrasjon av løsninger (få ulike programvarer og IT-løsninger til å fungere sammen)
Les mer
Lukk artikkelvisning
Close Icon

Loading...

  • Skulebibliotek
    • Søk etter ressursar
    • Læringsstiar (300+)
    • Artiklar (500+)
    • Oppgåver (1000+)
  • Fag
    • Barnetrinn
      • Norsk
      • KRLE*
      • Engelsk*
      • Naturfag*
      • Mat og helse
      • Kunst og handverk
      • * under oppdatering
    • Ungdomstrinn
      • Norsk*
      • KRLE*
      • Engelsk*
      • Samfunnsfag
      • Naturfag
      • Mat og helse
      • Kunst og handverk
      • Utdanningsvalg
      • Kvensk og finsk
      • Valgfag
      • * under oppdatering
    • Vidaregåande
      • Norsk
      • Engelsk
      • Samfunnskunnskap
      • Geografi
      • Geofag
  • Tverrfaglege tema
    • Berekraftig utvikling
      • Berekraftig utvikling
      • Kunst og handverk
    • Folkehelse og livsmeistring
      • Hverdagsglede
      • Sex i mente
      • Ungdom og rus
      • Hjernelæring
    • Demokrati og medborgarskap
      • Val
  • Tilleggsressursar
    • Aktuelt og relevant
    • Høgtider og merkedagar
      • Samane sin nasjonaldag
      • Kvinnedagen
      • Påske
      • Noregs nasjonaldag
      • Pride
      • Skulestart
      • Halloween
      • Jul
    • Tenkeboks
    • Bokasiner
    • 🔒Utskriftsmateriell (kommer snart)
  • Om oss
    • Hva er Skolerom?
    • Slik skapar vi god læring
    • Hjelpesenter
    • Kontakt oss
    • Samarbeidspartnarar
      • Samarbeid med oss
      • Inspiria
      • Juvente
    • For foresatte
  • Prøv Skolerom
    • Kvifor velje digitale læremiddel?
    • Kvifor teste Skolerom?
    • Bli testbrukar
    • Få fullversjonstilgang
    • Bestill Skolerom
  • Logg inn med Feide