Algoritmar avgjer kva du les
Korleis trur du det er mogleg at tenester som YouTube og Facebook klarer å servere deg akkurat det du er interessert i igjen og igjen? Og korleis kan det ha seg at Google gir deg andre søkeresultat enn dei vennene dine får når de søkjer på akkurat dei same orda?
Svaret er algoritmar. Bak slike tenester finst det nemleg avanserte matematiske formlar som med hjelp av organisering av store mengder data, klarer å leite seg fram til dei videoane og innlegga som kan passe for akkurat deg.
Mann sitter å googler
Algoritmar er som reknestykke
Ein algoritme er i utgangspunktet berre ei nøyaktig oppskrift på korleis ei oppgåve skal løysast. Alt frå reglane for korleis ein deler eit tal på eit anna til korleis ein reknar ut skatt, er altså døme på algoritmar.
På same måten er eit dataprogram eigentleg berre ein algoritme, skriven på eit språk datamaskinar kan forstå.
Regnestykker på et ark
DØme
Korleis opnar ein ei dør?
For oss menneske er det ganske enkelt å opne ei dør. Men viss ein robot skulle gjort det, treng han ei oppskrift – ein algoritme – for korleis døra skal opnast:
-
-
Gå bort til døra.
-
Ta tak i dørhandtaket.
-
Skyv handtaket ned.
-
Trekk døra mot deg.
-
Men ikkje alle dører kan opnast i vår retning, og det er mykje anna som kan kome i vegen også – derfor krev algoritmane som regel mange fleire kodelinjer som tek høgd for ulike moglegheiter.
Åpen dør slipper inn lys
En gjeng står sammen med mobilene sine i hendene
Algoritmestyrt reklame
I tillegg er også sjølve reklamen algoritmestyrt. Det vil seie at Facebook, Google og andre selskap som spesialiserer seg på denne typen datainnsamling og -behandling, byggjer opp ein anonym profil om deg, både basert på aktiviteten din på sosiale medium og på det du gjer andre stader på nettet.
Denne profilen bruker dei til å servere deg akkurat den reklamen det er mest sannsynleg at du er interessert i. På den måten aukar sjansen for at du skal bli overtydd om å kjøpe noko, og det gjer igjen at verdien på merksemda di aukar for annonsørane.
Dame drikker kaffe og ser på mobilen
Problem med algoritmane
I og med at algoritmane gir deg meir av det du allereie liker og er oppteken av, så kan det også bidra til at nyheitsbiletet du får sjå, blir begrensa til bestemte tema, vinklingar og perspektiv.
Mann i fjøset med en i pad som viser bilder av kuer
Filterbobler og ekkokammer
Dermed risikerer du å bli sitjande fast i ei såkalt «filterboble», der du berre får sjå nyheiter som bekreftar det du allereie meiner. Slike bobler kan i tillegg pregast av falske nyheiter, fordi dette er innhald som skaper mykje engasjement og som algoritmane dermed går ut frå at folk ønsker å sjå meir av.
Dette kan også bidra til at det oppstår såkalte ekkokammer, der folk med dei same meiningane berre ser kvarandre sine idear og oppfatningar. Dette kan føre til ei forsterking av desse meiningane innanfor gruppa, mens avstanden til andre grupper aukar. Dette kallar vi polarisering.
Gutt med avis der det står Fake news
Utnytting av algoritmane
Dei som lagar falske nyheiter og dei som elles ønskjer å påverke folk sine meiningar på ulike måtar, kan utnytte korleis algoritmane fungerer til å treffe flest mogleg med bodskapen sin.
Dette har til dømes skjedd i samband med politiske val, og i samband med desinformasjon om koronapandemien.
Mobil med Fake News
Mister mangfaldet
Algoritmane gjer altså at du risikerer å gå glipp av eit mangfald av idear og inntrykk som blir valde bort til fordel for det du allereie er interessert i.
Og det gjeld ikkje berre på sosiale medium, men også på strøymetenester som Netflix og Spotify, der framsida først og framst er fylt av innhald som liknar det du allereie har sett og høyrt på.
Mange forskjellige ansikter satt sammen
En mobil med ikoner for sosiale medier
Kjelder:
- Hovde, Kjell-Olav; Grønmo, Sigmund: algoritme i Store norske leksikon på snl.no.
Henta 31. mai 2021 frå https://snl.no/algoritme
- Enli, Gunn; Aalen, Ida: sosiale medier i Store norske leksikon på snl.no.
Henta 31. mai 2021 frå https://snl.no/sosiale_medier
- Nasjonal digital læringsarena (21.04.2021): Reklame og algoritmer
https://ndla.no/nb/subject:b84357cc-93f8-4742-a06b-24596307e5d4/topic:78786773-416b-4160-aa9f-67fb5a161c38/resource:224ac302-1aaa-43c7-9228-8b2f4bf402fc?filters=urn:filter:e7b9fcee-cb8b-4e0e-a16d-d7dddbe0b643
- Forskning.no (21.04.2021): – Sosiale medier har blitt et våpen
https://forskning.no/forsvarets-forskningsinstitutt-informasjonsteknologi-internett/sosiale-medier-er-blitt-et-vapen/1731298
- Facebook Engineering (27.04.2021): How machine learning powers Facebook’s News Feed ranking algorithm
https://engineering.fb.com/2021/01/26/ml-applications/news-feed-ranking/
- Nasjonal digital læringsarena (11.05.2021): Over til personlige medier 2000–2020
https://ndla.no/nb/subject:14/topic:1:185588/topic:1:185591/resource:1:72573?filters=urn:filter:94dfe81f-9e11-45fc-ab5a-fba63784d48e
- Den norske skolen, Malaga (31.05.2021): Programmering og algoritmer
https://dnsmalaga.com/programmering-og-algoritmer/
Bilet- og videorettar:
-
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-