Algoritmer bestemmer
hva du leser
Hvordan tror du det er mulig at tjenester som YouTube og Facebook klarer å servere deg akkurat det du er interessert i igjen og igjen? Og hvordan kan det ha seg at Google gir deg andre søkeresultater enn vennene dine, når dere søker på akkurat de samme ordene?
Svaret er algoritmer. Bak slike tjenester finnes det nemlig avanserte matematiske formler som ved hjelp av organisering av store mengder data, klarer å lete seg frem til de videoene og innleggene som kan passe for akkurat deg.
Mann sitter å googler
Algoritmer er som regnestykker
En algoritme er i utgangspunktet bare en nøyaktig beskrivelse av en fremgangsmåte for hvordan en oppgave skal løses. Alt fra reglene for hvordan man deler et tall på et annet til hvordan man beregner skatt, er altså eksempler på algoritmer.
På samme måte er et dataprogram egentlig bare en algoritme, skrevet på et språk datamaskiner kan forstå.
Regnestykker på et ark
Eksempel
Hvordan åpner man en dør?
For oss mennesker er det ganske enkelt å åpne en dør. Men hvis en robot skulle gjort det, trenger den en oppskrift – en algoritme – for hvordan døren skal åpnes:
-
-
Gå bort til døren.
-
Ta tak i dørhåndtaket.
-
Skyv håndtaket ned.
-
Trekk døren mot deg.
-
Men ikke alle dører åpnes i vår retning, og det er mye annet som kan komme i veien også – derfor krever algoritmene som regel mange flere kodelinjer som tar høyde for ulike muligheter.
Åpen dør slipper inn lys
En gjeng står sammen med mobilene sine i hendene
Algoritmestyrt reklame
I tillegg er også selve reklamen algoritmestyrt. Det vil si at Facebook, Google og andre selskaper som spesialiserer seg på denne typen datainnsamling og -behandling, bygger opp en anonym profil om deg, både basert på aktiviteten din på sosiale medier og på det du gjør andre steder på nettet.
Denne profilen bruker de til å servere deg akkurat den reklamen det er mest sannsynlig at du er interessert i. På den måten øker sjansen for at du skal bli overbevist om å kjøpe noe, og det gjør igjen at verdien på oppmerksomheten din øker for annonsørene.
Dame drikker kaffe og ser på mobilen
Problemer med algoritmene
I og med at algoritmene gir deg mer av det du allerede liker og er opptatt av, så kan det også bidra til at nyhetsbildet du får se blir begrenset til bestemte temaer, vinklinger og perspektiver.
Mann i fjøset med en i pad som viser bilder av kuer
Filterbobler og ekkokamre
Dermed risikerer du å bli sittende fast i en såkalt «filterboble», der du kun får se nyheter som bekrefter det du allerede mener. Slike bobler kan i tillegg preges av falske nyheter, fordi dette er innhold som skaper mye engasjement og som algoritmene dermed antar at folk ønsker å se mer av.
Dette kan også bidra til at det oppstår såkalte ekkokamre, der folk med de samme meningene kun ser hverandres ideer og oppfatninger. Dette kan føre til en forsterking av disse meningene innenfor gruppen, mens avstanden til andre grupper øker. Dette kalles polarisering.
Gutt med avis der det står Fake news
Utnyttelse av algoritmene
De som lager falske nyheter og de som ellers ønsker å påvirke folks meninger på ulike måter, kan utnytte hvordan algoritmene fungerer til å treffe flest mulig med budskapet sitt.
Dette har for eksempel skjedd i forbindelse med politiske valg, og i forbindelse med desinformasjon om koronapandemien.
Mobil med Fake News
Mister mangfold av innhold
Algoritmene gjør altså at du risikerer å gå glipp av et mangfold av ideer og inntrykk som velges bort til fordel for det du allerede er interessert i.
Og det gjelder ikke bare på sosiale medier, men også på strømmetjenester som Netflix og Spotify der forsiden først og fremst fylles av innhold som likner det du allerede har sett og hørt på.
Mange forskjellige ansikter satt sammen
En mobil med ikoner for sosiale medier
Kilder:
- Hovde, Kjell-Olav; Grønmo, Sigmund: algoritme i Store norske leksikon på snl.no.
Hentet 31. mai 2021 fra https://snl.no/algoritme
- Enli, Gunn; Aalen, Ida: sosiale medier i Store norske leksikon på snl.no.
Hentet 31. mai 2021 fra https://snl.no/sosiale_medier
- Nasjonal digital læringsarena (21.04.2021): Reklame og algoritmer
https://ndla.no/nb/subject:b84357cc-93f8-4742-a06b-24596307e5d4/topic:78786773-416b-4160-aa9f-67fb5a161c38/resource:224ac302-1aaa-43c7-9228-8b2f4bf402fc?filters=urn:filter:e7b9fcee-cb8b-4e0e-a16d-d7dddbe0b643
- Forskning.no (21.04.2021): – Sosiale medier har blitt et våpen
https://forskning.no/forsvarets-forskningsinstitutt-informasjonsteknologi-internett/sosiale-medier-er-blitt-et-vapen/1731298
- Facebook Engineering (27.04.2021): How machine learning powers Facebook’s News Feed ranking algorithm
https://engineering.fb.com/2021/01/26/ml-applications/news-feed-ranking/
- Nasjonal digital læringsarena (11.05.2021): Over til personlige medier 2000–2020
https://ndla.no/nb/subject:14/topic:1:185588/topic:1:185591/resource:1:72573?filters=urn:filter:94dfe81f-9e11-45fc-ab5a-fba63784d48e
- Den norske skolen, Malaga (31.05.2021): Programmering og algoritmer
https://dnsmalaga.com/programmering-og-algoritmer/
Bilde- og videorettigheter:
-
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-