Læreplantilkobling

Fag

KRLE

Samfunnsfag

Naturfag

Norsk

Core Kjerneelementer

  • Kropp og helse
  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Demokratiforståing og deltaking
  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar
  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

2. trinn
Naturfag
  • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
2. trinn
Samfunnsfag
  • reflektere over kvifor menneske har ulike meiningar og tek ulike val
2. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
4. trinn
KRLE
  • beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
4. trinn
KRLE
  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
4. trinn
Naturfag
  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
4. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet

Knut elsker fotball, ikke lesing

I dag skal vi høre om Knut som får hjelp av Vilde til å få til lesingen, på samme måte som han får til fotball. Det er jo ikke alltid vi får til alt med en gang, og da trenger vi kanskje litt hjelp. Det skal vi tenke mer på i dag med Hjernelæring.

Det kjennes ut som norsktimen aldri tar slutt. «Først skal vi lese høyt i klassen etter tur», sier lærer Anne. Et avsnitt hver. Knut teller elevene for å finne sitt avsnitt. Han leser det igjen og igjen inni seg. Denne gangen skal han ikke være tregest. Knut leser avsnittet for tredje gang, før han merker at det er helt stille rundt han.

Skolegutt som leser i en bok

Når han ser opp, ser alle på ham. Vasili smiler snilt som han alltid gjør, mens Ellen ser ut som hun skal til å le.

«Det er din tur», hvisker Vilde til han.

Bakgrunn i gult hjernemønster

Knut hører henne, men selv om han vet hva han skal gjøre, så stopper det helt opp. Han ser ned i boka. Han finner ikke avsnittet. Har det flyttet på seg? Nei, det går ikke.

Oppgitt skolegutt i klasserom

«Kom igjen da, Knut. I dag da, liksom!» sier Ellen, sånn at flere i klassen ler.
«Nei da», sier Anne. «Gi Knut den tiden han trenger.»
«Unnskyld», sier Ellen og synker litt i stolen.

Skolesaker

Men Knut vet at klassekameratene egentlig vil le av ham. Knut kjenner at han bare vil forsvinne. At det skal bli friminutt, så han kan ta på seg den nye capsen som alle syns var kul og så spille fotball. Det er han i alle fall god til. Knut ser rundt seg igjen. Alle de ventende øynene. Hadde han hatt capsen hadde ikke alle sett hvor svett han er. Mens han ser ned i boka, hører han Vilde hviske en gang til:

«Du følger alltid med på fotballen når vi leker. Du ser den alltid. Bare lat som du spiller fotball, bare at du skal lese ballen i stedet for å sparke den».

Jente som hvisker

Knut tror han skjønner hva Vilde prøver å si. Han lukker øynene, trekker pusten, åpner øynene og ser etter ballen. Eller avsnittet da.

Der! Der er det. Knut setter fingeren på første ord. Så leser han hele avsnittet. Uten å stoppe.

Fotball i mål

Fortell Hjernus om uken din


Siden vi mennesker synes det er lettere å fortelle om hyggelige ting enn vanskelige ting så kan du øve deg på å fortelle Hjernus om en av de mange gangene Den kloke hjalp deg. Skriv et par ord på tegningen.

Du må gjerne vise det til en voksen også.

Fortell Hjernus

Nysgjerrig?

Les mer om hvordan vi jobber for barns psykiske helse

 

Forfatter: Kaja Kvernbakken / Hjernelæring

Illustrasjoner: Hjernelæring / Getty Images