Læreplantilkobling

Fag

KRLE

Samfunnsfag

Naturfag

Norsk

Core Kjerneelementer

  • Kropp og helse
  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Demokratiforståing og deltaking
  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar
  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

2. trinn
Naturfag
  • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
2. trinn
Samfunnsfag
  • reflektere over kvifor menneske har ulike meiningar og tek ulike val
2. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
4. trinn
KRLE
  • beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
4. trinn
KRLE
  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
4. trinn
Naturfag
  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
4. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet

Ingen svarer Vilde

I dag skal vi være med Vilde på vei til skolen. Det er en tung morgen, som vi alle kan ha. Vi fortsetter å øve oss på å forstå følelsene.

Vilde gruer seg. Mange flere steiner enn i går ligger i magen og gnurer og gnisser mot hverandre. De bråker sånn at hun ikke kan tenke klart. Hun forsøker å gå så sakte hun bare kan, for når hun kommer rundt hjørnet på lekeplassen kan hun se krysset der følgegruppa skal møtes.

Hun skynder seg å tenke, prøver å finne på noe morsomt eller smart å si, sånn at de andre skal legge merke til henne, men tankene går så fort at oppi hodet blir alt bare grøt. Tenk om hun sier noe dumt? Og de andre ler av henne?

Illustrasjon av å grue seg

De er der alle sammen når hun kommer frem. De snakker om Knut som har vært på bondegård i helgen. De snakker om kuer og å hente egg hos hønene. Vilde har også vært på bondegård. Kanskje hun kan si det? Hun plukket mais helt selv. Den var supergod, bedre enn noen annen mais i hele verden.

Hun tar sats. «Jeg har også vært på bondegård», sier hun.

Men ingen svarer. De ler av Knut som hermer etter en høne. Og så begynner alle å herme etter Knut. Og så begynner Vasili å fortelle om kjøkkenhagen til bestemoren hans, full av verdens aller beste sukkererter.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Bakgrunn i gult hjernemønster

Vilde skulle så gjerne ha turt å si det med maisen. Men hva om ingen hører henne? Eller enda verre: Hva om de hører henne, men ikke svarer? Vilde sier ingenting. Det virker ikke som om noen merker det, og etter hvert sakker hun lenger og lenger bak, så hun nesten ikke kan høre dem le lenger. Det virker ikke som om de merker det heller.

Jente som har plukket mais fra en åker

Fortell Hjernus om uken din


Siden vi mennesker synes det er lettere å fortelle om hyggelige ting enn vanskelige ting så kan du øve deg på å fortelle Hjernus om en av de mange gangene Den kloke hjalp deg. Skriv et par ord på tegningen.

Du må gjerne vise det til en voksen også.

Fortell Hjernus

Nysgjerrig?

Les mer om hvordan vi jobber for barns psykiske helse

 

Forfatter: Kaja Kvernbakken / Hjernelæring

Illustrasjoner: Hjernelæring / Getty Images