Læreplantilkobling

Fag

KRLE

Samfunnsfag

Naturfag

Norsk

Core Kjerneelementer

  • Kropp og helse
  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Demokratiforståing og deltaking
  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar
  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

2. trinn
Naturfag
  • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
2. trinn
Samfunnsfag
  • reflektere over kvifor menneske har ulike meiningar og tek ulike val
2. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
4. trinn
KRLE
  • beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
4. trinn
KRLE
  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
4. trinn
Naturfag
  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
4. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet

Vasili får ikke være med

I dag skal vi høre en fortelling om Vasili som ikke får være med å leke har’n. Noe sånt har kanskje skjedd med deg også. Vi skal finne ut mer om hva som skjer i hjernen og hva vi kan øve oss på når noen sier nei.

Det er første friminutt. Vilde, Ellen, Knut og alle de andre stormer forbi Vasili og ut i skolegården. «Har’n», roper Ellen og klapper Knut på skulderen. Det bølger og surkler i magen til Vasili. Tenk om han også fikk lov til å være med? Vilde ler og løper forbi, først den ene veien og så den andre, og så stopper hun rett ved ham og trekker pusten. Raskt som en ekornunge puster hun.

Skolebarn som løper ute i skolegården

Det prikker i ansiktet til Vasili, rundt munnen og nedover halsen. Helt ut i fingertuppene prikker det. Han samler alt motet sitt i magen og tar sats: «Kan jeg få være med?». Vilde skvetter og snur seg. Hun smiler til ham, men før hun rekker å si noe kommer Ellen susende forbi. «Du kanke det, du løper for sakte», roper hun.

Jente som løper

Vasili knytter nevene, noe stort og svart bobler opp fra magen, og han har lyst til å brøle til Ellen, men det tør han ikke. Han tør aldri noen ting. I stedet biter han tennene sammen. Det svir i øynene og han prøver å suge tårene innover og innover og innover, han kan ikke gråte nå. Ellen har stoppet opp og lagt armene i kors. Hun ser på ham med det ekle, skeive smilet sitt.

Bakgrunn i gult hjernemønster

«Slutt da, Ellen», sier Vilde, før hun snur seg mot Vasili igjen. «Det er klart du kan bli med, kom!» Så springer hun avgårde over skoleplassen, mens hun roper over skulderen: «Det er Knut som har’n, pass deg!».

Skolebarn som leker i skolegården

Fortell Hjernus om uken din


Siden vi mennesker synes det er lettere å fortelle om hyggelige ting enn vanskelige ting så kan du øve deg på å fortelle Hjernus om en av de mange gangene Den kloke hjalp deg. Skriv et par ord på tegningen.

Du må gjerne vise det til en voksen også.

Fortell Hjernus

Nysgjerrig?

Les mer om hvordan vi jobber for barns psykiske helse

 

Forfatter: Kaja Kvernbakken / Hjernelæring

Illustrasjoner: Hjernelæring / Getty Images