Henry Ford
Henry Ford fant ikke opp bilen. Det var heller ikke han som oppfant samlebåndet. Men det var han som først laget et samlebånd som var stort nok til å produsere veldig mange biler samtidig. Dermed ble bilene billigere og flere kunne kjøpe dem.
Racerbilen 999
Ford var likevel fast bestemt på ikke å gi opp. Han brukte i stedet alle kreftene sine på å utvikle en rask racerbil. Bilen kalte han «999». I oktober 1902 kjørte bilen inn til seier i et bilrace.
Ford Motor Company
Etter seieren i bilracet ble folk veldig interessert igjen, og i 1903 ble fabrikken Ford Motor Company startet. Ford ville produsere enkle, billige biler, slik at vanlige folk hadde råd. I 1908 lanserte han T-Forden. Det var en slik bil. Den var også enkel å kjøre, behagelig på humpete veier og lett å ta vare på.
Superpopulær
Bilen ble så populær at den ble solgt raskere enn den kunne produseres. Fabrikken var nødt til å finne en ny måte å arbeide på for å klare å bygge bilene fort nok.
Ford Motor Company
Kjedelig jobb
Arbeidet langs samlebåndet var veldig kjedelig. Mange av arbeiderne orket ikke å jobbe der lenge. Ford måtte ansette 53 000 mennesker hvert år og det måtte alltid være 14 000 mann på jobb. Hvis ikke hadde produksjonen stoppet.
I 1914 ga Ford dobbelt så mye lønn til arbeiderne, slik at de ville beholde jobben. De fikk en rekordhøy lønn, og da fikk de også råd til egne biler. Så jobben var kjedelig, men de tjente veldig bra.
Ford lever videre
Salget av T-Forden gikk ned etter hvert som nye, raskere biler ble laget. Men Ford skulle tilbake til toppen.
I 2019 var Ford Motor Company den fjerde største bilprodusenten i verden, og den største i USA. Her er et eksempel på en av Fords nyere modeller, Focus ST.
Kilder:
- Ny vitenskap: Historie (2018)
Orage Forlag AS
- Fortune (16.09.2020): Global 500
https://fortune.com/global500/2020/search/
Bilde- og videorettigheter:
-
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Ukjent
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Ukjent
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Ford Motor Norge AS
-