Henry Ford

Henry Ford fant ikke opp bilen. Det var heller ikke han som oppfant samlebåndet. Men det var han som først laget et samlebånd som var stort nok til å produsere veldig mange biler samtidig. Dermed ble bilene billigere og flere kunne kjøpe dem.

Oppveksten

Ford kom fra en nokså fattig familie. Han ble født i 1863, og bodde på en gård. Som barn var han ikke interessert i gårdsdrift. I stedet brukte han tiden på å skru fra hverandre lekene sine for å studere hvordan de virket.

Som tenåring flyttet Ford hjemmefra for å begynne som maskinistlærling i Detroit. Der skulle han lære hvordan maskiner og motorer fungerer. Etter dette ble han ansatt som ingeniør i en bedrift.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Den første bilen

På denne tiden reiste folk i vogner som ble trukket av hest. Henry Ford ville bygge en vogn som kunne kjøre uten hest. I 1896 laget han sin første bil som han kalte quadricycle. Den lille bilen gikk på bensin og hadde fire dekk som liknet på sykkeldekk. I stedet for ratt hadde den en styrepinne. Bilen kunne kjøre i 32 kilometer i timen, og det var ganske imponerende den gangen.

Bilen ble så populær at flere rike folk ble interessert. I 1899 kunne Ford derfor starte sitt eget firma for å produsere biler. Men verken dette firmaet eller Fords andre firma ble noen stor suksess.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Racerbilen 999

Ford var likevel fast bestemt på ikke å gi opp. Han brukte i stedet alle kreftene sine på å utvikle en rask racerbil. Bilen kalte han «999». I oktober 1902 kjørte bilen inn til seier i et bilrace.

Ford Motor Company

Etter seieren i bilracet ble folk veldig interessert igjen, og i 1903 ble fabrikken Ford Motor Company startet. Ford ville produsere enkle, billige biler, slik at vanlige folk hadde råd. I 1908 lanserte han T-Forden. Det var en slik bil. Den var også enkel å kjøre, behagelig på humpete veier og lett å ta vare på.

Superpopulær

Bilen ble så populær at den ble solgt raskere enn den kunne produseres. Fabrikken var nødt til å finne en ny måte å arbeide på for å klare å bygge bilene fort nok.

Samlebåndet

Løsningen ble et stort, bevegelig samlebånd. I stedet for at hver ansatt skulle lage en hel bil, fikk hver mann ansvar for å skru sammen én eller to deler. Bildelene ble deretter sendt videre til nestemann, og slik fortsatte det helt til bilen var ferdig.

Slik ble produksjonen ekstremt effektiv. Før hadde det tatt 12 timer å lage én bil. Nå tok det bare 27 minutter. Prisen på bilen falt også fra 850 dollar til bare 260 dollar.

Nå begynte Ford også å produsere biler på den andre siden av Atlanterhavet – her i Europa. Ikke lenge etter var over halvparten av alle bilene i verden bygget på Ford-fabrikkene.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Ford Motor Company
Ford Motor Company

Kjedelig jobb

Arbeidet langs samlebåndet var veldig kjedelig. Mange av arbeiderne orket ikke å jobbe der lenge. Ford måtte ansette 53 000 mennesker hvert år og det måtte alltid være 14 000 mann på jobb. Hvis ikke hadde produksjonen stoppet.

I 1914 ga Ford dobbelt så mye lønn til arbeiderne, slik at de ville beholde jobben. De fikk en rekordhøy lønn, og da fikk de også råd til egne biler. Så jobben var kjedelig, men de tjente veldig bra.

Ford lever videre

Salget av T-Forden gikk ned etter hvert som nye, raskere biler ble laget. Men Ford skulle tilbake til toppen.

I 2019 var Ford Motor Company den fjerde største bilprodusenten i verden, og den største i USA. Her er et eksempel på en av Fords nyere modeller, Focus ST.

Kilder:

  • Ny vitenskap: Historie (2018)
    Orage Forlag AS

Bilde- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Ukjent
    5. Getty Images
    6. Getty Images
    7. Ukjent
    8. Getty Images
    9. Getty Images
    10. Ford Motor Norge AS