Innsatsområde 6 Friluftsliv

Friluftsliv langs Oslofjorden er viktig for folkehelsen, men strandsonen er under sterkt press. Boliger, hytter og utbygging gjør store deler av kysten utilgjengelig. Innsatsområde 6 skal sikre bedre tilgang, mer attraktive friluftsområder og bruk av fjorden for alle.

Accessibility icon Innsatsområde 6 Friluftsliv

Det er i dag et sterkt press på arealene i strandsonen langs Oslofjorden. Eksisterende og nye boliger, fritidsboliger, marinaanlegg, flytebrygger, samferdselstiltak med mer bidrar til å redusere allmennhetens tilgang til strandsonen.

 

Om innsatsområdet

Friluftsliv og rekreasjon er viktig for folkehelsen, og Oslofjorden og områdene rundt er svært viktige rekreasjonsområder for innbyggerne i regionen. SSB statistikk viser at ca. 70 % av strandsonen i Indre Oslofjord er utilgjengelig for allmennheten.

En viktig del av arbeidet med Oslofjordplanen er derfor friluftsliv. Planen har 3 hovedfokusområder for å sikre og bedre mulighetene for rekreasjon og friluftsliv ved fjorden:

  • Bedre allmennhetens tilgang til strandsonen (innsatsområde 6.1)
  • Opprettholde og styrke attraktiviteten i friluftsområdet (innsatsområde 6.2)
  • Bidra til at friluftsområder blir brukt av alle befolkningsgrupper (innsatsområde 6.3)


Sekretariatets vurdering

Flere tiltak skal sikre bedre tilgang til strandsonen og friluftsliv langs Oslofjorden:

  • Juridisk bistand til kommunene (T37): Ordningen har fungert godt og ønskes videreført. 15 av 26 kystkommuner har brukt den siden 2022. Den hjelper kommunene med vanskelige saker og gir bedre kunnskap om regelverket.

Sekretariatets vurdering (forts.)

  • Statlig sikring av friluftsområder (T38): Ved årsskiftet 2023/2024 var det bare 4 sikringssaker i Oslofjorden. Midlene er små og skal dekke hele landet, og kommunene må ofte bidra med penger selv.
  • Helhetlig planlegging (T40): Kommunene følger nasjonale forventninger bedre i kommuneplaner enn i reguleringsplaner. Det er bekymring for at forventningene ikke alltid følges opp. Positivt er at 38 % av kommunene har laget arealplaner for friluftsliv, og 62 % har strategier for mer tilgjengelig strandsone.
  • Kystsonenettverket (T41): Nettverket har flere hundre medlemmer og gir kurs, webinarer og samlinger. Det styrker kunnskap og samarbeid om strandsoneforvaltning. Tiltaket får svært gode tilbakemeldinger og ønskes videreført.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Særlig viktige tiltak

Tilskuddsordning for juridisk hjelp (T37): Kommunene kan søke om penger til juridiske avklaringer. Beløpet ble doblet i 2024 til 6,4 mill. kr. 15 av 26 kommuner har brukt ordningen, og nesten alle har bestilt kurs om juss i strandsonen. Tiltaket får gode tilbakemeldinger og ønskes videreført.

  • Statlig sikring av friluftsområder (T38): Det er få søknader fordi ordningen har lite penger. Ved årsskiftet 2023/2024 var fire sikringsprosjekter i gang, og høsten 2024 ble en stor eiendom i Fredrikstad sikret.
  • Miljøtilskudd i jordbruket (T39): Ingen SMIL-tilskudd er gitt, men RMP-tilskudd har økt fra 0 % til 3 % for å gjøre kulturlandskapet mer tilgjengelig.
  • Helhetlig planlegging (T40): Kommunene følger nasjonale forventninger bedre i kommuneplaner enn i reguleringsplaner. 38 % har laget arealplaner for friluftsliv, og 62 % har strategier for mer tilgjengelig strand.
  • Kystsonenettverket (T41): Nettverket gir kurs og samlinger, får gode tilbakemeldinger og fortsetter ut 2024.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Kilder:

Gjennomføring av helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden for året 2023-34 (Publ.  20.01.2025)

Rapporten presenterer status for tiltakene som skal bedre miljøtilstanden i Oslofjorden. Hovedfokus i årets rapport er å synliggjøre om arbeidet med tiltakene og innsats-områdene er forsterket eller ikke.

Close Icon

Loading...