Innsatsområde 7 – Tverrgående tiltak

God forvaltning av både land- og sjøarealene er en viktig faktor for å nå planens mål om en ren og rik Oslofjord med et aktivt friluftsliv. I tillegg til de spesifikke innsatsområdene som er omtalt i kapittel 2.1 og 2.2, er tverrgående tiltak nødvendig for å sikre en helhetlig forvaltning av Oslofjorden.

Accessibility icon Innsatsområde 7 – Tverrgående tiltak

Det er i dag et sterkt press på arealene i strandsonen langs Oslofjorden. Utbygging og andre tiltak reduserer allmennhetens tilgang til strandsonen, og summen av bit-for-bit -nedbygging av arealene i 100-metersbeltet er betydelig og medfører en stor samlet belastning på verdiene. Kommunenes arealplanlegging er den mest avgjørende faktoren for å ivareta natur- og kulturmiljø, friluftsliv, landskap og andre allmenne interesser i strandsonen.

Eksisterende retningslinjer og veiledning for kommunenes planlegging har imidlertid til nå vist seg ikke å være tilstrekkelig for å snu den negative utviklingen. Det er behov for å stramme inn praksis særlig med hensyn til etablering av ny og utvidelse av eksisterende bebyggelse.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Om innsatsområdet

Det er et sterkt press på arealene i strandsonen langs Oslofjorden, og den samlede belastningen er høy. Over tid har utbygging og andre tiltak redusert allmennhetens tilgang til strandsonen gjennom en bit-for-bit-nedbygging av arealene.

Utbyggingen og andre tiltak i strandsonen har også betydelige konsekvenser for miljøforholdene i Oslofjorden, se mer om dette i innsatsområde 4 om sårbare arter og naturtyper.

For å få en mer samordnet og helhetlig forvaltning av arealene i strandsonen, er det i den helhetlige tiltaksplanen under innsatsområder 7, vedtatt flere tiltak som på lengre sikt vil kunne sikre bedre samordningen av kommunenes planlegging i strandsonen.


Sekretariatets vurdering

Det er store forskjeller mellom kommunene når det gjelder planlegging i strandsonen, for eksempel byggegrenser og dispensasjoner. Regjeringen ønsker regionale planer for en mer helhetlig tilnærming, men dette brukes lite. Derfor blir det vanskelig å samordne bruk og beskyttelse av strandsonen.

Sekretariatets vurdering (forts.)

Det er positivt at antall dispensasjoner har gått ned, men en rapport fra 2024 viser at kommunene gir dispensasjon i 40 % av sakene der Statsforvalteren fraråder det. Statsforvalteren får ofte ikke beskjed om utfallet, noe som gjør det vanskelig å sikre nasjonale interesser.

En ny veileder om ulovlighetsoppfølging er ikke klar ennå, men arbeidet pågår. Informasjonsarbeidet om Oslofjorden går bra, blant annet fra Besøkssenteret i Horten og i sosiale medier. Oslofjordrådet har hatt to møter i år.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Særlig viktige tiltak

Fylkeskommunene rundt Oslofjorden vil ikke lage en felles plan for hele fjorden (T57 og T58). De tror ikke det vil stoppe nedbygging av strandsonen eller gi lik forvaltning.

91 % av kommunene gir fortsatt dispensasjoner i 100-metersbeltet, men antallet har gått ned fra 10 til 6 per kommune. 59 % har endret rutiner for strengere praksis, men mange har ikke oppdatert planene sine.

En rapport (T60) viser at kommunene gir dispensasjon i 40 % av sakene der Statsforvalteren sier nei, og i 34 % av sakene får Statsforvalteren ikke beskjed om resultatet. Det er uklart hvordan dette skal følges opp.

Ny veileder om ulovlig bygging (T61) er ikke klar ennå. Informasjon om Oslofjorden deles via besøkssenteret i Horten og digitale utstillinger på ferjer (T62). Det er også laget en veileder om arealregnskap (K19), men det er usikkert om den dekker alt som var planlagt.

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt

Kilder:

Gjennomføring av helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden for året 2023-34 (Publ.  20.01.2025)

Rapporten presenterer status for tiltakene som skal bedre miljøtilstanden i Oslofjorden. Hovedfokus i årets rapport er å synliggjøre om arbeidet med tiltakene og innsats-områdene er forsterket eller ikke.

Close Icon

Loading...