T59- Skjerpe praktisering i strandsonen
Til tross for fortsatt dispensasjonspraksis i strandsonen har gjennomsnittlig antall dispensasjoner gått ned. Regional planlegging og statlige retningslinjer skal sikre helhetlig forvaltning, beskytte natur- og kulturverdier, og hindre gradvis nedbygging av kystsonen.
Selve tiltaket
Sikre en streng praktisering av plan- og bygningsloven § 1-8 med byggeforbud i strandsonen i tråd med de statlige planretningslinjene (SPR) for strandsonen, som for Oslofjordregionen blant annet innebærer at utbygging i 100-metersbeltet langs sjøen bør skje gjennom kommunale arealplaner og ikke gjennom enkeltvise dispensasjoner

Status for tiltaket
Tiltaket for strengere praktisering av byggeforbudet i strandsonen er delvis implementert, med nedgang i gjennomsnittlig antall dispensasjoner fra 10 til 6 per kommune. 59 % av kystkommunene har endret saksbehandlingsrutiner, mens majoriteten av kommunene i Oslo-Viken og Vestfold-Telemark ikke har gjort endringer i planer. Tiltaket er viktig for helhetlig forvaltning og beskyttelse av strandsonen, men uensartet praksis gjør at målet om full gjennomføring ennå ikke er nådd.
Forventet effekt
Utfordringer
Ulik praksis mellom kommunene, fortsatt utstrakt bruk av dispensasjoner, og manglende endringer i kommunale planer gjør det vanskelig å oppnå full effekt. Effektiv implementering krever bedre koordinering, oversikt over dispensasjonspraksis og oppfølging av statlige retningslinjer.
Kilder:
Gjennomføring av helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden for året 2023-34 (Publ. 20.01.2025)
Rapporten presenterer status for tiltakene som skal bedre miljøtilstanden i Oslofjorden. Hovedfokus i årets rapport er å synliggjøre om arbeidet med tiltakene og innsats-områdene er forsterket eller ikke.