T59- Skjerpe praktisering i strandsonen

Til tross for fortsatt dispensasjonspraksis i strandsonen har gjennomsnittlig antall dispensasjoner gått ned. Regional planlegging og statlige retningslinjer skal sikre helhetlig forvaltning, beskytte natur- og kulturverdier, og hindre gradvis nedbygging av kystsonen.

Accessibility icon T59- Skjerpe praktisering i strandsonen

Bakgrunn for tiltaket

Tiltaket skal sikre strengere praktisering av byggeforbudet i strandsonen i tråd med plan- og bygningsloven og statlige retningslinjer, slik at utbygging skjer gjennom kommunale planer og ikke via enkeltvise dispensasjoner.

Status viser delvis implementering, med færre dispensasjoner og endrede saksbehandlingsrutiner, men de fleste kommunene har fortsatt ikke revidert planer, og praksis er uensartet.

Tiltaket forventes å styrke helhetlig forvaltning og ivareta natur-, kultur- og friluftsverdier, men fortsatt dispensasjonsbruk og manglende planendringer begrenser effekten.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Selve tiltaket

Sikre en streng praktisering av plan- og bygningsloven § 1-8 med byggeforbud i strandsonen i tråd med de statlige planretningslinjene (SPR) for strandsonen, som for Oslofjordregionen blant annet innebærer at utbygging i 100-metersbeltet langs sjøen bør skje gjennom kommunale arealplaner og ikke gjennom enkeltvise dispensasjoner

Status for tiltaket

Tiltaket for strengere praktisering av byggeforbudet i strandsonen er delvis implementert, med nedgang i gjennomsnittlig antall dispensasjoner fra 10 til 6 per kommune. 59 % av kystkommunene har endret saksbehandlingsrutiner, mens majoriteten av kommunene i Oslo-Viken og Vestfold-Telemark ikke har gjort endringer i planer. Tiltaket er viktig for helhetlig forvaltning og beskyttelse av strandsonen, men uensartet praksis gjør at målet om full gjennomføring ennå ikke er nådd.

Forventet effekt

Tiltaket kan bidra til mer helhetlig forvaltning av strandsonen, redusere gradvis nedbygging og sikre at nye utbygginger skjer i tråd med nasjonale og regionale føringer, samtidig som natur-, kultur- og friluftsverdier ivaretas.

Utfordringer

Ulik praksis mellom kommunene, fortsatt utstrakt bruk av dispensasjoner, og manglende endringer i kommunale planer gjør det vanskelig å oppnå full effekt. Effektiv implementering krever bedre koordinering, oversikt over dispensasjonspraksis og oppfølging av statlige retningslinjer.

Kilder:

Gjennomføring av helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden for året 2023-34 (Publ.  20.01.2025)

Rapporten presenterer status for tiltakene som skal bedre miljøtilstanden i Oslofjorden. Hovedfokus i årets rapport er å synliggjøre om arbeidet med tiltakene og innsats-områdene er forsterket eller ikke.

Close Icon

Loading...