Læreplantilkobling

Fag

Norsk

Naturfag

Samfunnsfag

KRLE

Core Kjerneelementer

  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Kropp og helse
  • Kjennskap til religioner og livssyn
  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon
  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Muntlig kommunikasjon
  • Skriftlig tekstskaping
  • Språket som system og mulighet
  • Demokratiforståing og deltaking

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

2. trinn
Naturfag
  • undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
2. trinn
Naturfag
  • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
2. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og korleis eigne og andre sine grenser kan uttrykkjast og respekterast
2. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
4. trinn
KRLE
  • samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
4. trinn
KRLE
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål
4. trinn
KRLE
  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
4. trinn
Naturfag
  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
4. trinn
Norsk
  • beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
4. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om kvifor det oppstår konfliktar i skule- og nærmiljøet, lytte til andre si meining og samarbeide med andre om å finne konstruktive løysingar
4. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet

Å få til ting

Husker dere hvordan det var å klarte å sykle selv første gang? Det å få til noe gir oss en god følelse. Vi skal snakke mer om mestring, det å få til noe. Dette er viktig for all læring. Mestring og frihet bor helt på toppen av Maslows pyramide.

To gutter kledd ut i superhelt kostymer

Livets små seire

Det er ikke sikkert du husker det, men første gang du klarte å gå på do alene, ta på deg den vriene strømpebuksen, smøre brødskiva selv eller tok ditt første svømmetak fikk du antageligvis en boblende og god følelse inni deg. 

Du fikk sikkert lyst til å gjøre det om igjen og kanskje fikk du også en tanke om at det var andre ting du skulle klare å få til nå som du klarte å få på strømpebuksen din helt selv!

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
To gutter kledd ut i superhelt kostymer

Mestring vekker følelsene

For vi mennesker liker godt å få til ting. Vi liker det så godt at hvis vi ikke får til noe kan vi bli både frustrerte, lei oss og sinte. Mange ting liker alle å få til, som for eksempel å lære å sykle, lese, skrive og kanskje svømme.

Jente som gjør lekser ved hjelp av nettbrett hjemme

Alle får til unike ting

Men så vil det være sånn at noen kanskje er ekstra gode til å tegne, ekstra gode til å skrive historier eller kanskje ekstra gode i matte, løping eller dansing. 

At vi får lov til å bli ekstra gode på det vi liker aller best eller er gode til gir oss også gode følelser.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Gutt som klatrer opp klatrevegg

Maslows tanker om behov

Det var en mann som het Abraham Maslow som mente at det beste for oss mennesker er når vi kan få leve på en måte hvor vi får brukte våre evner.

Med det mente han å si at vi gjør det vi er aller best på og vi øver oss på det som vi ikke er så gode på.

Ikoner

Behovene våre henger sammen

Men Maslow sa noe som var enda viktigere og det var at skal vi få til å øve oss og bli flinke må vi dekke andre behov som mat, søvn, drikke, luft, trygghet, kjærlighet og det å høre til først. 

Du skal nå lære mer om den øverste etasjen i pyramiden til Maslow: behovet for mestring og frihet.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Illustrasjon av en pyramide med en rød ekse på toppen

Fortell Hjernus om uken din


Siden vi mennesker synes det er lettere å fortelle om hyggelige ting enn vanskelige ting så kan du øve deg på å fortelle Hjernus om en av de mange gangene Den kloke hjalp deg. Skriv et par ord på tegningen.

Du må gjerne vise det til en voksen også.

Fortell Hjernus

Nysgjerrig?

Les mer om hvordan vi jobber for barns psykiske helse

Tekst: Kjersti Corneliussen / Hjernelæring

Illustrasjoner: Hjernelæring / Getty Images