Læreplantilkobling

Fag

Mat og helse

Kroppsøving

Core Kjerneelementer

  • Uteaktivitetar og naturferdsel
  • Bevegelse og kroppsleg læring
  • Deltaking og samspel i bevegelsesaktivitetar
  • Helsefremjande kosthald
  • Berekraftige matvanar og berekraftig forbruk
  • Mat og måltid som identitets- og kulturuttrykk

Cogs Tverrfaglig tema

Bærekraftig utvikling

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

2. trinn
Kroppsøving
  • forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen
4. trinn
Kroppsøving
  • øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen
4. trinn
Mat og helse
  • kjenne att smakar i mat og undre seg over kvifor smak er noko vi opplever ulikt
4. trinn
Mat og helse
  • bruke reiskap, rom- og vektmål og enkle teknikkar i samband med matlaging
4. trinn
Mat og helse
  • lage enkle måltid og bidra til å skape ei triveleg ramme rundt måltid saman med andre
7. trinn
Kroppsøving
  • vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
7. trinn
Kroppsøving
  • gjennomføre aktivitetar ut frå eigne interesser og føresetnader i dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
7. trinn
Kroppsøving
  • bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
7. trinn
Mat og helse
  • bruke reiskap, grunnleggjande teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
7. trinn
Mat og helse
  • bruke sansane til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
7. trinn
Mat og helse
  • bruke oppskrifter i matlaging og rekne ut og vurdere mengda i porsjonane både med og utan bruk av digitale ressursar
10. trinn
Kroppsøving
  • vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel
10. trinn
Kroppsøving
  • utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
10. trinn
Kroppsøving
  • gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
10. trinn
Mat og helse
  • planleggje og bruke eigna reiskap, teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
10. trinn
Mat og helse
  • bruke sansane til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smakar i matlaginga og forbetre oppskrifter, menyar og anretning av mat
VG2
Kroppsøving
  • planleggje og gjennomføre uteaktivitetar til ulike årstider, der formålet er å ha gode naturopplevingar
VG2
Kroppsøving
  • praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
VG3
Kroppsøving
  • planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
Eirik Lyssand

Pinnebrødet – skogens pizza

Pinnebrødet
– skogens pizza

Har du noen gang spist en vond pizza? Ikke jeg heller. Pinnebrød er litt vanskeligere å få godt, men det er bare fordi det er så lett å brenne det. Med mindre du leser dette – da kommer du ikke til å brenne pinnebrødet ditt.

av Eirik Lyssand
Pinnebrød stekes over bålet

Fyllet er viktig!

Vi kan kalle pinnebrødet for skogens pizza. Det er fordi det er digg uansett. Men det er ikke noe hemmelighet at det er fyllet som gjør en pizza god, eller pålegget som gjøre et rundstykke godt. Hva er det på din favorittpizza?

I 1962 gjorde en mann som heter Sam Panopoulos noe spesielt. Han puttet ananas på pizzaen! Ananas og skinke for å være helt nøyaktig. Og hva kalte han pizzaen? «Hawaii».

Bodde han på Hawaii? Nei, han bodde i Canada. Ah, han var fra Hawaii? Nei, han var fra Hellas.

Det kan hende du haaaaater ananas på pizza, men moralen er: Vær som Sam. Gjør din greie! Lag din egen variant av pinnebrødet. Og gi det et passende eller rart navn.

Hvis du ikke orker å være kreativ, finner du noen forslag i oppskriften under her.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Oppkuttet Hawaii-pizza med ananas og skinke

Ingredienser
til pinnebrød:

  • 2,5 dl mel (fint, grovt eller blandet)
  • 2 klyper salt
  • 1 ts sukker
  • 1 ts bakepulver
  • 2-3 ss olje
  • ca. 1 dl vann

Obs! I alle oppskrifter må du følge litt med. Deigen skal være glatt, men ikke klissete.

Stekte pinnebrød over turbålet

Slik gjør du:

    1. Bland sammen mel, salt sukker og bakepulver. 
    2. Ha i olje og vann og bland til en glatt, men ikke klissete deg. Ha i litt og litt vann av gangen.
    3. Ha deigen i en pose eller boks med litt olje i. Oljen gjør at deigen ikke klistrer seg. 
    4. Velg deg en «hemmelig» ingrediens til å fylle pinnebrødet ditt med.

Forslag til fyll:

  • Oregano, olivenolje, ketchup, ost og skinke.
  • Smør, sukker og kanel. Smør på før du ruller rundt pinnen, da blir det som en kanelbolle.
  • Soltørkede tomater.
  • Syltetøy.
  • Pølsebiter. 

Hvordan grille et pinnebrød?

Å lage et brent pinnebrød er like enkelt som å si «pinnebrød». Men du skal lage et perfekt pinnebrød, og det gjør du slik.

1. Lag et bål. Vent til flammene har gitt seg slik at du kan steke over glørne.
2.
Spikk deg en grillpinne. Velg en pinne som ikke er knusk tørr. De tar fort fyr!

3. Del deigen opp i biter. De bør være cirka like store som en tennisball. Lag så en lang pølse av tennisballen. Klem deigpølsa litt flatere og surr den rundt pinnen.
4. Les punkt 1 en gang til, er du grei!

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Mange pinnebrød stekes over et bål

5. Stek over glørne. Flammer = brent pinnebrød. Snu ofte. Pinnebrødet er ferdig når du kan trekke det av pinnen uten at deigen henger igjen.

Tips! Hold hånden din 30 centimeter over glørne for å sjekke temperaturen. Da vet du hva du utsetter pinnebrødet ditt for. Og som på en god, italiensk pizza, er litt brente kanter på pinnebrødet bare godt!

Varme glør fra et bål

God tur!

For å være ærlig så smaker mat ute digg nesten uansett. Men prøv og ikke brenn det for mye, da! 😉 God tur!

Eirik Lyssand koser seg med bålmat i skogen

Artikkelserie skrevet av Eirik Lyssand for Skolerom.


Kilder:

Bilde- og videorettigheter: Øystein Jensen / Getty Images / Nasjonalbiblioteket