Læreplantilkobling

Fag

Samfunnskunnskap

Norsk

Core Kjerneelementer

  • Muntlig kommunikasjon
  • Skriftlig tekstskaping
  • Språket som system og mulighet
  • Tekst i kontekst
  • Kritisk tilnærming til tekst
  • Undring og utforsking
  • Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking
  • Medborgarskap og berekraftig utvikling

Cogs Tverrfaglig tema

Bærekraftig utvikling

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

7. trinn
Norsk
  • lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Norsk
  • leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
10. trinn
Norsk
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Norsk
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
10. trinn
Norsk
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
VG1 SF
Norsk
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1 SF
Norsk
  • lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
  • utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG2 YF
Norsk
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG2 YF
Norsk
  • lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
VG3 påbygging
Norsk
  • analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
VG3 påbygging
Norsk
  • skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
«Treer i matte»
E N   S C E N E   F R A   S E S O N G   2   –   E P I S O D E   1   A V
EKSKLUSIVT PÅ SKOLEROM

Sivert har ambisjoner om å komme inn på studier i Trondheim, men da trenger han gode karakterer. Etter en viktig matteprøve spør Siverts far om hvordan det gikk. Den praten vil Sivert helst unngå.

Sivert er skuffet over treer i matte – Rådebank
SESONG 2 – EPISODE 1
INT. BAD, SIVERTS HJEM – (LYS) SOMMERKVELD

Sivert holder på å sortere klær. Han skal sette på en vask med boksere.

Lyden av noen som entrer huset høres (O.S).

JOHANNES (O.S.)
Hallo?

SIVERT
Er på badet.

Baderomsdøra går opp noen sekunder etter, og JOHANNES RINDAL, en kjekk kar med milde trekk, kledd i en arbeidsuniform med logoen til Bø fysioterapi på brystet, ser spent på Sivert.

JOHANNES (O.S.)
Hvordan gikk det?

Sivert sitter og ser inn i skapet på badet

SIVERT
Nei, det gikk ikke bra, men jeg har sendt inn en skriftlig klage.

Johannes sitt smil forsvinner en anelse, og blir erstattet med en misfornøyd rynke i pannen.

JOHANNES 
Okay.

Johannes stiller seg opp for å tisse.

JOHANNES (CONT´D)
Hva fikk du da?

Johannes tisser.

SIVERT
3.

JOHANNES 
3!?

Johannes i Rådebank ser strengt på sønnen sin

Johannes ser på sønnen som han ikke kan fatte det han hører. Han er skuffa på sønnens vegne.

JOHANNES (CONT´D)
Hvordan fikk du til det, holdt jeg på å si?

SIVERT
Skjønner det ikke selv. Det må ha skjedd en feil.

JOHANNES 
Jeg ska ha penga tilbake fra ho privatlæreren. Går det an å klage på a?

Johannes er ferdig med å tisse, trekker opp og vasker hendene.

SIVERT
Jeg er sikker på at det har skjedd en feil.

nærbilde av Sivert i Rådebank

JOHANNES 
Det er vel ikke så veldig sannsynlig at en klage vil endre resultatet. Enten har du regna feil eller så har du regna riktig, og du må ha rota det til på mer en oppgave for å si det sånn.

SIVERT
Jeg mistenker at de kan ha surra med kandidatnummeret mitt, at de har gitt meg feil karakter.

Johannes ser skeptisk på Sivert.

JOHANNES 
Tror du?

SIVERT
Vi får se da …

Johannes og Sivert ser på hverandre, begge har noe trassig i blikket.

JOHANNES 
Hva blir planen videre nå a?

SIVERT
Nå ska jeg først sette på en vask, og så får vi se.

JOHANNES 
Du kommer ikke inn i Trondheim med det resultatet.

Sivert heller vaskepulver i skuffen på maskina.

SIVERT 
Kan du være så snill å slutte og stjele mine boksere?

Johannes smiler svakt.

SIVERT (CONT´D)
Det er jævlig irriterende og aldri ha rene boksere i skuffen.

Sivert slenger igjen lokket på maskina, trykker på startknappen.

JOHANNES 
Hva vil du ha til middag?

SIVERT
Spiser ute.

Sivert går ut av rommet, og Johannes gir fra seg et lite hjertesukk.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
nærbilde av Sivert i Rådebank
Sivert fra Rådebank står på kjøkkenet med strengt blikk

Rettigheter:

Serieskaper: Linn-Jeanethe Kyed
Manusforfatter:
Linn-Jeanethe Kyed
Regissør: Daniel Fahre

«Rådebank» er en TV-serie produsert for NRK av Fenomen TV film og scene AS. Manusutdrag og klipp fra TV-serien er publisert på Skolerom med tillatelse fra både NRK og Fenomen TV film og scene AS.

Trenger du noen å snakke med?

Hjelpetelefonen er Mental Helses gratis døgnåpne telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Du kan være anonym og vi har taushetsplikt.

📞  116 123