Hvorfor er Speideren så viktig for oss?

Speideren jobber hardt for å få tak i alt som føles godt. Mye av det som føles godt er likt for alle mennesker. Å føle at noen liker deg, at du får til, at du får spise når du er sulten – alt dette er viktig for alle.

Figur som speider

Maslow tenkte mye på oss mennesker

Da forskeren Maslow ønsket å forklare hva som er likt og forskjellig tegnet han en pyramide. Vi kaller den behovspyramiden. I de nederste etasjene er det som er viktigst for alle.

Maslows behovspyramide fra Hjernelæring

Speideren vil fylle opp pyramiden

Speideren jobber for å fylle opp behovspyramiden din og er ekspert på motivasjon!

Noe er så viktig at Speideren vil hjelpe deg til å tåle mye for å få tak i det.

Da må Speideren jobbe med Den kloke så du tåler å ha det ubehagelig. De kan også hjelpe deg å spørre noen om å få være med og leke selv om du egentlig er veldig nervøs og Vokteren roper høyt.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Maslows behovspyramide
Maslows behovspyramide

Speideren hjelper ikke alltid til

Andre ganger kan Speideren gjøre det vanskelig å huske hva det er best å gjøre. Når sola skinner og de andre leker ute mens du gjør lekser, da vil Speideren ut å leke.

Den kloke trenger hjelp for å roe ned Speideren sånn at du får gjort ferdig det du skal. Husker du hvordan?

Gutt er lei av lekser
Gutt er lei av lekser

Når Speideren vil dumme ting

Noen ganger har Speideren lyst til å gjøre ting som egentlig er ganske dumme – som å spise opp kaken til noen andre mens de ikke ser deg. Da er det godt å ha Den kloke og Vokteren å diskutere med.

En gutt som har lyst på et kakestykke
En gutt som har lyst på et kakestykke

Speideren liker å jobbe

Speideren synes det er ekstra morsomt å få til noe nytt, som du må jobbe for. Det er morsommere å få til et pianostykke du ikke har klart før, enn å få det til igjen. Men blir det for vanskelig så gir Speideren opp. Så det gjelder å velge det som er akkurat passe vanskelig.

Jente spiller piano
Jente spiller piano

Hvor bor Speideren?

Speideren har hovedhuset sitt på toppen av nakken, i det som kalles for belønningssystemet. Der er det en kjerne som heter accumbens.

Mange deler av hjernen er med på å skape gode følelser og motivasjon. Kanskje har du kjent at læring også kan gi deg en god følelse?

Du husker lettere hvor Speideren bor om du tar på der hodet møter nakken.

Figurene i hjernelæring
Figurene i hjernelæring
Oppgave

Kahoot om Speideren


Speideren er veldig god å ha. Visste du at når du vet du skal repetere det du har lært så husker du mer?

Det er fordi hjernen tenker at dette er sikkert viktig siden vi skal snakke om det igjen.

Spill Kahoot

Hjernestruktur i sort og grønt
Hjernestruktur i sort og grønt
Oppgave

Vi utfordrer Speideren


Del 1

Læreren skal sette på en morsom film. Dere skal gjøre en kjedelig oppgave. Hvordan går det å holde fokus på oppgaven? Hvilken figur vil se på film og hvem vil gjøre oppgaven?

Del 2: Vi gjør det enklere

Hva skjer om læreren lover en belønning når dere er ferdig med oppgaven? Hvor lett er det å få Speideren til å slappe av nå?

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Hjernestruktur i sort og grønt
Hjernestruktur i sort og grønt
Oppgave

Å høre noe fint


Del 1

Speideren blir veldig glad når vi hører noe fint om oss selv, vi føler oss likt (og kanskje litt flaue). La oss kjenne etter hvordan Speideren føles inni kroppen.

  1. Alle barna fester en papptallerken bak på ryggen.
  2. Alle har en tusj og skal skrive ett hyggelig ord om personen på tallerkenen.
  3. Les opp det som står på noen av tallerknene i klassen.

Del 2: Hvem var aktiv i hjernen?


Hvordan var denne oppgaven for deg? Hvilke figurer var aktive …

    1. … før dere startet?
    2. … mens dere skrev?
    3. … da noen skulle leses opp?
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Hjernestruktur i sort og grønt
Hjernestruktur i sort og grønt

Å øve seg på å fortelle


Vi mennesker synes ofte det er enklere å fortelle hemmeligheter til en robot. Du kan fortelle roboten Hjernus hva du vil, han sier ingenting.

Vil du Hjernus skal fortelle det du sier til en voksen?

Fortell Hjernus

Nysgjerrig?

Les mer om hvordan vi jobber for barns psykiske helse

 

Tekst: Kjersti Corneliussen / Hjernelæring

Illustrasjoner: Hjernelæring / Getty Images