En ny tid vokser frem

Midt på 1800-tallet var Persia (dagens Iran) i dyp omveltning. Det osmanske riket og europeiske stormakter presset på utenfra, mens reformbevegelser rystet gamle strukturer innenfra. Religionen sto sterkt, men makten var skjevt fordelt, analfabetismen utbredt og fattigdommen preget hverdagen. Kvinner manglet grunnleggende rettigheter, og de geistlige (ulama) hadde stor politisk og sosial innflytelse. Mange kjente på at de tradisjonelle normene ikke lenger svarte på tidens behov, og i flere religiøse miljøer vokste det fram messianske forventninger. I Persia ventet mange på en lovet frelser.

I denne situasjonen trådte en ung kjøpmann i Shiraz fram: Siyyid ‘Alí-Muhammad, kjent som Báb, som betyr «porten». Han forkynte at Gud snart ville sende en ny profet som skulle åpne en tidsalder preget av fred, kunnskap og rettferdighet. Han ba folk forberede seg på en ny åpenbaring, leve med moralsk renhet, søke kunnskap og handle rettferdig.

Báb utfordret de etablerte religiøse autoritetene og leste de hellige skriftene på nye måter. Noen tok imot budskapet med begeistring, andre med frykt. Tusenvis sluttet seg til ham, mens myndigheter og ledende religiøse kretser oppfattet ham som en trussel mot den islamske samfunnsordenen. Etter flere år i fengsel og forfølgelse ble Báb henrettet i 1850. Likevel spredte læren hans seg videre og la grunnlag for en bevegelse som skulle sette spor globalt.

Blant tilhengerne stod Bahá’u’lláh, en utdannet og respektert adelsmann fra Teheran. I fangenskap erklærte han at han var den profeten Báb hadde varslet. Budskapet hans var radikalt for sin tid: hele menneskeheten er én familie, og alle religioner springer ut fra samme guddommelige kilde. Bahá’u’lláh tegnet en visjon om en global sivilisasjon bygd på enhet, rettferdighet og et samarbeid mellom vitenskap og religion.

«Jorden er bare ett land, og menneskene dets borgere.»

– Bahá’u’lláh

Slik ble grunnstenen lagt til Bahá’í-troen – en verdensreligion som i løpet av få generasjoner spredte seg til alle kontinenter.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Bokside med kalligrafi fra Bahai-enes mest hellige bok.
Bokside med kalligrafi fra Bahai-enes mest hellige bok.

En tro som samler

Bahá’u’lláh brøt med forestillingen om at Gud tilhører én kultur, ett språk eller ett folk. Han hevdet at Gud gjennom historien har sendt manifestasjoner: profeter og åndelige lærere som veileder menneskene ut fra tidens behov og menneskers forståelse.

Abraham, Moses, Krishna, Buddha, Jesus og Muhammed står i denne rekken, og Bahá’u’lláh regnes som den nyeste. Denne forståelsen kalles progressiv åpenbaring. Guds veiledning kommer gradvis, og hver åpenbaring bygger videre på den forrige. Bahá’í-troen ser derfor ikke tidligere religioner som feil, men som nødvendige steg i en åndelig utvikling. Verdier og lover som passet en bestemt tid, må suppleres når samfunnet modnes.

Bahá’u’lláh beskrev religionene som kapitler i én og samme bok; verdens åndelige historie. Med det perspektivet kan en bahá’í lese Bibelen, Koranen eller Bhagavadgita med respekt og samtidig se dem som uttrykk for den samme sannheten. Tanken får klare følger: den oppmuntrer til religionsdialog og gjensidig respekt, avviser forestillingen om at én tro har monopol på sannheten, og løfter blikket mot et globalt utsyn der menneskeheten er én familie og kulturelt mangfold en styrke.

Enhet betyr ikke likhet. Bahá’u’lláh bruker bildet av en hage: nettopp fordi blomstene er ulike, oppleves helheten vakker. Slik er verden rik fordi den rommer mange kulturer og tradisjoner. Mangfold er ikke et hinder for harmoni, det er en forutsetning for den.

«Så lenge jordens folk holder fast ved sine egne tradisjoner og ser ned på andres, vil strid og splid fortsette. Men når de erkjenner at alle religioner har én kilde, vil fredens dag gry.» – Bahá’u’lláh

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
En gruppe smilende mennesker fra forskjellige religioner.
En gruppe smilende mennesker fra forskjellige religioner.

Ønsker du å lese hele artikkelen?

Ved å logge inn får du full tilgang til artikkelen, samt Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen av Skolerom?
Kontakt oss her!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Relaterte yrker

Synes du dette var spennende lesning? Her har vi forslag til noen yrker du kan utforske:

Sosialantropolog

Sosialantropolog

Sosiolog

Sosiolog

Lærer

Lærer

Filosof

Filosof

Close Icon

Loading...