Hva er styrker?

Tenk på styrker som de utrolige egenskapene til superhelter. Spiderman kan klatre på vegger, og Iron Man er en teknologisk mester. På lignende måte har hver av dere egne unike talenter eller «superkrefter». Disse er ferdigheter dere er naturlig gode til og som ofte gir glede når dere utfører dem.

Styrkene hjelper deg å forstå mer om deg selv:

  • Hva du liker
  • Hva du er god til
  • Mulige fremtidige karrierer
    • For eksempel, om du elsker å tegne eller male, kan du ha en fremtid som kunstner.
    • Er du fascinert av vitenskapelige eksperimenter? Da kan du drømme om å bli forsker.

Kompetansemål i Utdanningsvalg

Gjennom faget utdanningsvalg lærer dere å beskrive og vurdere egne styrker, egenskaper, og interesser, og sette dette i sammenheng med fremtidige utdannings- og yrkesvalg. Denne refleksjonen er avgjørende for å mestre ulike aspekter av livet, inkludert akademisk og personlig utvikling.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
en jente flyr på egenhånd rundt i en by
en jente flyr på egenhånd rundt i en by

Identifisere egne styrker

Neste gang noen spør hva du er god til, bruk muligheten til å reflektere over dine «superkrefter». Disse unike styrkene forteller mye om potensielle yrker du kan utforske og trives i som voksen.

Ved å forstå disse styrkene, kan du bedre identifisere hva du er god til og hva du kanskje ønsker å utvikle videre. Disse styrkene er ikke bare nyttige i skolen, men vil også hjelpe deg i dagliglivet og i fremtiden.

På de neste sidene får du presentert noen ulike former for styrker.

en gutt sitter å tenker på å bli sterk
en gutt sitter å tenker på å bli sterk

Kognitive styrker

Kritisk og analytisk tenkning

  • Hva det betyr: Å kunne tenke gjennom problemer logisk, stille spørsmål som «hvorfor tror vi dette?» eller «hva skjer hvis vi prøver dette?». Det er som å være en detektiv som løser et mysterium, hvor du bruker spor (informasjon) for å finne løsningen.
  • Eksempel: Når du løser matematikkproblemer eller bestemmer hvilken informasjon som er pålitelig på internett.

Kreativ problemløsning

  • Hva det betyr: Å finne nye og spennende måter å løse problemer på, spesielt når de vanlige metodene ikke fungerer.
  • Eksempel: Å tenke på en ny måte å organisere bøkene dine på, eller finne en uvanlig måte å holde en penn på som gjør skrivingen enklere.
Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
En jente sitter å leser med forstørrelsesglass
En jente sitter å leser med forstørrelsesglass

Kommunikative styrker

Kommunikasjon og interaksjon

  • Hva det betyr: Å kunne snakke klart og tydelig så andre forstår deg, og å kunne lytte når andre snakker. Det er som å være en god forteller og lytter i en samtale.
  • Eksempel: Å forklare spillregler til en venn, eller å lytte aktivt når noen forteller om deres helg.
en gutt står å snakker selvsikker foran medelevene sine
en gutt står å snakker selvsikker foran medelevene sine

Digitale styrker

Digital kompetanse

  • Hva det betyr: Å vite hvordan man bruker datamaskiner, nettbrett og andre teknologier trygt og effektivt.
  • Eksempel: Å bruke en app for å lage digitale notater for skolearbeid eller å sette opp et sikkert passord.
En jente som sitter å jobber på en pc
En jente som sitter å jobber på en pc

Sosiale og interpersonelle styrker

Samarbeid og teamarbeid

  • Hva det betyr: Å jobbe godt sammen med andre, både i skoleprosjekter og på sportslag. Det betyr å dele på å gjøre oppgaver, hjelpe hverandre, og arbeide mot et felles mål.
  • Eksempel: Å arbeide sammen i gruppeprosjekter eller på fotballaget for å vinne en kamp.

Empati og mellommenneskelige ferdigheter

  • Hva det betyr: Å forstå og bry seg om hvordan andre føler seg. Det er som å sette seg i noens sko for å se ting fra deres perspektiv.
  • Eksempel: Å trøste en venn som er trist eller hjelpe en klassekamerat som sliter med en oppgave.

Interkulturell kompetanse

  • Hva det betyr: Å kunne samarbeide og være vennlig med mennesker fra forskjellige kulturer og bakgrunner.
  • Eksempel: Å jobbe i gruppe med elever fra forskjellige land, eller å lære om og feire forskjellige kulturelle festivaler i skolen.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
En gjeng med gutter som spiller fotball på en fotballarena
En gjeng med gutter som spiller fotball på en fotballarena

Personlige styrker

Selvregulering og egenkontroll

  • Hva det betyr: Å holde seg rolig og kontrollert, selv når ting blir vanskelige eller stressende. Det er som å ha en indre termostat som hjelper deg å holde deg ‘kald’ når situasjonen ‘varmes opp’.
  • Eksempel: Å ikke bli sint når du taper et spill, men i stedet tenke på hva du kan gjøre bedre neste gang.

Motstandsdyktighet og utholdenhet

  • Hva det betyr: Å ikke gi opp, selv når ting er vanskelige. Det er som å være en eventyrer som fortsetter å gå, selv i tøffe tider.
  • Eksempel: Å fortsette å prøve selv når en matematikkoppgave føles umulig, til du forstår den.

Læring og utvikling

  • Hva det betyr: Å alltid være på utkikk etter å lære nye ting og bli bedre, akkurat som en forsker som eksperimenterer og lærer av eksperimentene sine.
  • Eksempel: Å lære deg å kode, eller å prøve ut en ny sport eller hobby.

Tilpasningsdyktighet og fleksibilitet

  • Hva det betyr: Å kunne endre seg og tilpasse seg nye situasjoner lett, akkurat som en kameleon som endrer farge etter omgivelsene.
  • Eksempel: Forestill deg at du vanligvis tar bussen til skolen, men en dag er det busstreik. I stedet for å stresse eller gi opp, finner du ut at du kan sykle, gå, eller få skyss av en forelder. Ved å raskt finne en annen løsning viser du tilpasningsdyktighet.
Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt

Lederferdigheter

Ledelse og selvledelse

  • Hva det betyr: Å være god til å lede deg selv og eventuelt andre, planlegge og gjøre de nødvendige tingene for å nå mål.
  • Eksempel: Å lede et skoleprosjekt, eller å organisere og lede et skolearrangement.

Integritet

  • Hva det betyr: Å være ærlig, pålitelig og ha sterke prinsipper, både i hvordan du behandler andre og i ditt arbeid.
  • Eksempel: Å alltid være ærlig i skolearbeidet, selv om du kunne jukset og fått bedre resultater.

Initiativ og resultatorientering

  • Hva det betyr: Å være den som starter ting, setter mål og jobber hardt for å fullføre dem med gode resultater.
  • Eksempel: Å starte en leseklubb på skolen eller å ta initiativ til å rydde opp i klasserommet uten at noen ber deg om det.
Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Kreative styrker

Kunstnerisk eller musikalsk talent

  • Hva det betyr: Evnen til å spille musikk, synge, danse, tegne eller lage kunst.
  • Eksempel: Å spille i skolebandet, eller å male et bilde som uttrykker dine følelser.

Fysiske styrker

Atletiske ferdigheter og fysisk utholdenhet

  • Hva det betyr: Å være god i sport eller andre fysiske aktiviteter som krever styrke, hurtighet og utholdenhet.
  • Eksempel: Å være en del av skolens fotballag eller delta i langdistanseløp.

Hvilke styrker kjenner du deg igjen i?