Hva er flow?

Flow, eller flytsonen, er en tilstand hvor du er helt oppslukt av det du gjør, og alt annet rundt deg blir borte. Tenk deg at du spiller et videospill og er så fokusert at du ikke merker tiden gå.

Denne tilstanden ble første gang beskrevet av psykologen Mihaly Csikszentmihalyi (uttales Tsjikk-sent-mi-hai), og er kjent for å gjøre aktiviteter både givende og produktive.

Hvordan kjenner vi igjen flow?

Du vet at du er i flytsonen når du:

  • Føler stor konsentrasjon og klarhet: Du vet nøyaktig hva du må gjøre fra ett øyeblikk til det neste, og du får umiddelbar tilbakemelding om hvordan du gjør det.
  • Føler deg avslappet og har kontroll over situasjonen: Selv om oppgaven er utfordrende, føler du at du har kontroll og kan håndtere utfordringene.
  • Mister følelsen av tid: Du blir så oppslukt i aktiviteten at du ikke legger merke til hvordan tiden flyr.
  • Arbeider mot et klart mål: Det er lett å være motivert og energisk når du har et spesifikt mål du jobber mot.

Hvorfor er flow viktig?

Å oppleve flow kan gjøre læring og arbeid mer gøy og engasjerende. Det hjelper oss å prestere bedre og øker sjansen for å lykkes med det vi gjør.

For elever som dere kan det å finne flytsonen i skolearbeid eller hobbyer gjøre dere mer motiverte og glade i å lære nye ting.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Flow

Flow er når du har de ferdighetene du trenger for å gjøre oppgaver du synes er passe utfordrende eller interessante.

Du kan være entusiastisk, kanskje fordi du synes en oppgave er spennende, selv om du ikke helt har de ferdighetene du trenger. Da må du bare øve litt mer for å havne i flow. 

Ofte snakker vi om komfortsonen. Det er et sted der du føler deg trygg. Du mestrer oppgavene, og du har full kontroll over  situasjonen. Du har de ferdighetene du trenger.

For å gå over fra komfortsonen til flytsonen må du utfordre deg selv litt mer. Rett og slett strekke deg litt lenger, prøve noe som er litt vanskeligere.

Flipsiden av flow: Angst, kjedsomhet og frustrasjon

Men det er ikke slik at du alltid ender opp i flytsonen når du får en utfordring. 

Hvis utfordringen er for stor i forhold til dine ferdigheter, kan det føre til angst. Er utfordringene for små, kan det føre til kjedsomhet eller frustrasjon. Balansen mellom ferdigheter og utfordringer er nøkkelen til å oppnå flow.

Hvis du har for lite ferdigheter og du synes oppgavene er kjedelige, kan du bli apatisk eller kjede deg. Da lærer du heller ikke mye.

Hvis du ikke mestrer oppgavene fordi de er for vanskelige, har du ikke nok ferdigheter. Det kan gi uro, stress og angst. Du har kanskje hatt den følelsen før en prøve av og til? Slike følelser gjør det også vanskelig å konsentrere seg om læringen.

Neste gang du jobber med en oppgave, så tenk over hva slags følelse du har. Kjeder du deg eller er du i flytsonen? Hva må til for at du skal komme i flytsonen?

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Ønsker du å lese hele artikkelen?

Ved å logge inn får du full tilgang til artikkelen, samt Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen av Skolerom?
Kontakt oss her!