
Digital revolusjon
Noen skoler beveger seg i en annen retning. Nytenkning innen undervisning, kommunikasjon og teknologi har fullstendig forandret arbeidsmiljøet for mange elever verden over, og vi har langt mer i vente. En nærmere kikk på dette klasserommet åpenbarer flere detaljer man ikke nødvendigvis oppdager med én gang. De håndskrevne lappene utføres heller på et nettbrett med en stylus-penn, der håndskriften konverteres til redigerbar tekst, og det endelige dokumentet lagres i skyen. Tavla er interaktiv og kan blant annet vise nettsider og videoer som læreren kan styre med sin egen bærbare maskin.

Dame ligger med mac i fanget

Læring ved hjelp av Smart brett
Oppdatert kunnskap
Internett er en verdifull læringsressurs og brukes ofte i klasserommene. Det er lenge siden lærerne måtte sette seg på venteliste for å låne skolens ene TV og videospiller for å se en film om sommerfuglens livssyklus eller presidenter i Amerika. Læreren kan lettere finne og ta i bruk nyttige og aktuelle ressurser for elevene. Dette er ikke bare mer engasjerende enn tjue år gamle videoopptak, men det blir lettere å inspirere til diskusjoner om ulike emner.
Mer interaksjon
De teknologiske fremskrittene forandrer ikke bare lærernes arbeidsmetoder. Elevene oppfordres til mer gruppearbeid, og det legges vekt på interaksjon, blant annet med teknologiske hjelpemidler. Lærerrollen beveger seg mot en tilrettelegger – en som klargjør slik at læring og utvikling kan skje hos eleven. Dette er en bevegelse bort fra eleven som mottaker av lærerens kunnskapsformidling, og når teknologien blir tilgjengelig, styrkes tendensen.

Elever i klasserommet
Virtuelle læringsrom
Snart vil det ikke være nødvendig å forlate klasserommet for å dra på museum. VR-briller gir elevene mulighet til å reise verden rundt, dykke i havet og sveve gjennom rommet. Når denne teknologien blir rimeligere og flere virtuelle læringsrom utvikles, vil undervisningen bli mer engasjerende og oppslukende enn noen gang. Elevene kan lære om vulkaner fra kanten av Etna, besøke arkeologiske utgravninger i Egypt og foreta en reise gjennom menneskekroppen for å lære om anatomi.

Jente med VR briller
Kilder:
- Ny vitenskap (2017-1)
Orage Forlag AS
Bilde- og videorettigheter
-
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
ThinkstockPhotos
-