Bli kjent med markedet ditt
Tenk deg at du har en god idé som du vil tjene penger på. Hva må du gjøre for å komme i gang?
Først må du sjekke om folk vil kjøpe det du tilbyr. Vi sier at du må sjekke om det finnes et marked for produktet ditt.

Finnes det et marked
for idéen din?
Tenk deg at du vil tjene litt ekstra på å måke snø og klippe gress for naboene.
Hvis de fleste bor i blokk, finner du ikke mange kunder. Dessuten må du kjøpe utstyret du trenger.
Kanskje du må bruke mer enn du tjener?

Er det plass til deg
og idéen din?
Vil du bli strikke-influenser? Da bør du sjekke om det er plass til deg på markedet.
Gjør en markedsanalyse for å sjekke om folk er interessert i ideen din. Hvis ingen synes det er vanskelig å skrelle en mango, er det ikke lurt å lage en mangoskreller.



Til refleksjon
Se på noen produkter som allerede finnes. Hvorfor tror du mange kjøper dem?
Ta for eksempel Skolerom.no.
- Hvem tror du de snakket med før de startet tjenesten?
- Hva tror du var viktige ting for dem å tenke på?
