Forretningsidé

Alle gründereventyr har begynt med at noen har fått en god idé. Men en god idé betyr ikke at man automatisk kommer til å lykkes. Selv hvis man får verdens beste forretningsidé, må man bruke mye tid på planlegging før ideen kan bli til virkelighet. Det man må planlegge, er hvordan ideen kan bli til en lønnsom bedrift! Da trenger man en forretningsmodell.

Forretningsmodell

De fleste som skal starte egen bedrift har god nytte av å lage en forretningsmodell. Forretningsmodellen er en ganske kort og presis beskrivelse av hva du skal tjene penger på, og hvordan du skal gjøre det.

Men husk at en forretningsmodell sjelden lever evig. Den må forbedres hele tiden for å tilpasse seg endringer i samfunnet. Det kan dukke opp ny teknologi, nye trender og nye behov, og da må forretningsmodellen også endres. 

Det er dette som heter forretningsutvikling.

Du kan faktisk bli forretningsutvikler

En forretningsmodell må forandres hele tiden. Verden endrer seg stadig – det dukker opp ny teknologi og folk får nye vaner.  

Som gründer, altså en som starter og driver sin egen bedrift, må du være smart og følge med på disse endringene. Du må forstå hva kundene dine liker, og passe på å holde følge med alle endringene rundt deg. Men for å gjøre det, kan det hende du trenger en forretningsutvikler.

Forretningsutvikleren har blant annet ansvaret for å fornye og forbedre produktene og tjenestene dine, og for å finne nye måter selskapet kan tjene penger på. 

Forretningsutvikler er en helt egen yrkestittel som du finner i mange typer selskaper. Det finnes ingen bestemt utdanning for å bli forretningsutvikler, men mange har studert økonomi eller entreprenørskap

En som jobber med forretningsutvikling kan ha ulike titler, for eksempel produktutvikler, innovasjonsleder, eller leder for forskning og utvikling.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Ikke alt blir suksess!

Ikke alt som er nytt blir populært. Potetgullet Sørlandschips er et godt eksempel. De produserer ofte nytt, spennende og skikkelig godt potetgull, og noen ganger lanserer de helt merkelige smaker som antagelig ikke veldig mange kjøper. Chips med smak av appelsin-sjokolade, for eksempel? Ugh. Chips med havsalt og trøffel, derimot? Fortreffelig. Det kan hende du er helt uenig. 

I Norge har man også forsøkt å selge både gul ketsjup og en drikk som het DUS og var en blanding av melk, juice og vann. Ingen av disse produktene finnes i butikkene lenger. Heldigvis, vil kanskje noen si.

Det er viktig å prøve og feile

Det er viktig at bedriftene tør å prøve å lage noe nytt. Det er da de geniale idéene kommer. Hvis man ikke vil satse fordi man er redd for å feile, utvikler ikke bedriften seg. Dessuten lærer man mye av å gjøre feil, og det er viktig for alle bedrifter. 

Vellykkede selskaper som Disney og Google oppfordrer faktisk de ansatte til å prøve, feile og lære. Det er mye bedre at de feiler en gang i blant, enn at de aldri tør å prøve noe nytt. 

Hvert år deler de ut priser for de mest mislykkede prosjektene, i stedet for å kjefte på ansatte som mislykkes. 

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Finn fundamentet

Hva er målet med idéen din? Er det å løse et problem, tilfredsstille et behov eller kanskje å underholde? Tenk grundig gjennom hva du vil oppnå, og hvorfor det er viktig. Dette er fundamentet i din forretningsmodell!

Til refleksjon:

  • Hva er den største faren ved å IKKE ha en forretningsmodell? 
  • Det er ganske vanlig at en uerfaren gründer lager en urealistisk forretningsmodell. Hvorfor er det slik, tror du?