Firmanavn
Først må du finne ut hva du vil kalle firmaet ditt. Navnet bør si noe om hva du selger, slik at kundene forstår hva bedriften tilbyr. Et godt navn kan få flere til å legge merke til bedriften din.
Dette tenkte nok gründeren av Tak og Pris AS på, da han skulle starte for seg selv. Hva tror du han jobber med?
Tenk gjerne ut flere navn, slik at du har litt å velge mellom. Velg et navn som passer, men pass på at det ikke blir for useriøst. Det viktigste er at folk legger merke til bedriften og husker navnet.
Kan du komme på noen firmanavn du liker? Finn tre du liker og tre du ikke liker. Snakk sammen om hvorfor du liker eller ikke liker disse navnene.
Domene
I dag bør alle bedrifter ha et nettsted. Når du har funnet ut hva du skal kalle bedriften din, må du sjekke om domenet er ledig. Et domene er bedriftens internett- og e-postadresse. Det er lett for kundene å kontakte deg gjennom nettsidene dine.
Sjekk om domenet du vil ha er ledig ved å gå inn på norid.no og søke på navnet du vil bruke. Hvis du selger hårprodukter og vil kalle bedriften din for «Hei sveis», sjekker du om heisveis.no er ledig.
På norid.no kan du se hvem som selger domener. Når du har kjøpt domenet, kan du lage en hjemmeside og e-postadresse for bedriften.