Firmanavn
Først må du tenke på hva firmaet ditt skal hete. Et firmanavn kan gjerne gjenspeile produktet eller tjenesten du selger, slik at kundene skjønner hva bedriften tilbyr. Finn gjerne et navn som kan bidra til å gi firmaet oppmerksomhet.
Dette tenkte nok gründeren av Tak og Pris AS på, da han skulle starte for seg selv. Kan du tenke deg hva dette firmaet jobber med?
Eller hva med renholdsbedriften Reinhjort AS? Litt tøysete navn, men det blir lagt merke til.
Det er lurt å finne på flere navn, slik at du har noen alternativer å velge mellom – gjerne et trygt og stødig navn og et annet som er litt morsommere. Hvilket velger du?
Pass på at navnet ikke blir for useriøst, da kan det være vanskelig for folk å ta deg på alvor. Det du vil, er at folk skal legge merke til bedriften og huske navnet, slik at de henvender seg til deg hvis de har bruk for produktet ditt.
Kommer du på noen firmanavn du liker godt? Finn minst tre firmanavn du syns er bra, og tre du ikke liker. Snakk sammen om hva som gjør at du liker/ikke liker firmanavnene.
Domene
I dagens digitale verden er det avgjørende å ha et nettsted. Når du har funnet et navn du liker til bedriften din, må du sjekke om domenet for navnet er ledig, altså at ingen andre bruker akkurat dette domenet. Et domene er internett- og e-postadressen til et firma, og dette er viktig å ha. Da kan kundene dine raskt kontakte deg og finne nyttig informasjon om firmaet ditt.
Det er veldig lett å finne ut av om et domene er ledig. Bare søk på firmanavnet du vil ha på norid.no. Denne nettsiden har oversikt over alle registrerte domener.
La oss si at du skal selge hårprodukter og firmaet ditt skal hete Hei Sveis. Du har funnet ut at heisveis.no er ledig, og vil ha domenet for denne nettadressen. Da kan du kjøpe domenet gjennom nettsider som tilbyr denne tjenesten, og som registrerer navnet for deg.
På norid.no finner du en oversikt over alle som tilbyr slike tjenester. Når du har kjøpt domenet til firmanavnet ditt, kan du opprette en hjemmeside og e-postadresser til bedriften din.