Hvem vil du  nå? 

For å lykkes som gründer, må du først og fremst vite hvem som skal kjøpe produktet eller tjenesten din.

De menneskene du ønsker å nå, kalles en målgruppe. Hvem tror du er målgruppen din hvis du lager en app for leksehjelp?

Hvem er målgruppen din?

Hvilken aldersgruppe vil du lage leksehjelp til? Er det elever i barneskolen, ungdomsskolen eller videregående? Jo bedre du kjenner målgruppen, jo bedre kan du tilpasse produktet ditt til dem.

La oss si at appen din er for elever fra 5. til 7. trinn. Disse elevene er vanligvis mellom ti og tolv år gamle. Men er det de som faktisk kommer til å kjøpe appen? Ofte er det foreldrene som betaler for slike tjenester. Her har du altså to målgrupper: én som skal kjøpe appen, og én som skal bruke den.

Men det holder ikke å markedsføre appen mot foreldrene. Hvis elevene liker appen, forteller de sannsynligvis foreldrene sine om den. Da er sjansen større for at foreldrene kjøper appen og anbefaler den til andre.

La oss se på hvordan du kan bruke det du nå vet om målgrupper når du skal bli en gründer.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Bli kjent med målgruppen din!

Vi fortsetter å bruke leksehjelp-appen som eksempel. Først må du finne ut om du skal tilby hjelp i alle fag.

Finn ut hvilke fag målgruppen din sliter mest med. Du kan for eksempel lese forskningsartikler om hvordan forskjellige klassetrinn presterer i ulike fag.

Det er viktig å kjenne behovene til målgruppen din. Da kan du nemlig tilpasse appen bedre. Hvis du oppdager at de strever ekstra mye med enkelte fag, kan du fokusere på disse fagene.

Hvem er det som trenger leksehjelp? Er det flest gutter eller jenter? Trenger flerspråklige barn ekstra støtte i appen? Bruker de mye tid på lekser? Hvor gjør de lekser – hjemme, eller på skolen?

Jo mer du vet om målgruppen, desto bedre kan du tilpasse appen din.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Slik markedsfører du appen din

Alt du vet om målgruppen din er nyttig når du skal fortelle folk om appen. Nå må du tenke på tre ting:

  • Hva vil du fortelle?
  • Hvordan skal du si det?
  • Hvor skal du fortelle det?

Fortell folk hvorfor de trenger appen. Vær tydelig, og snakk direkte til de som vil bruke appen din.

Fortell om appen via kanaler som når fram til målgruppen din, for eksempel på sosiale medier, i app-butikker eller på nettsteder de besøker.

Tenk over: annonser

Se på annonser du finner på sosiale medier. De er ofte valgt ut etter hva du liker å se på nettet.

  • Hvordan er språket i annonsene?
  • Ble du interessert i produktet? Hvorfor, eller hvorfor ikke?

Se på en annonse for noe voksne ofte kjøper, for eksempel boligalarm.

  • Hvordan ser denne annonsen ut? Hva er likt og hva er annerledes?

Hvordan tror du teksten og bildene hadde vært dersom annonsen var rettet mot ungdom?