Henry Ford

Henry Ford fant ikke opp bilen. Det var heller ikke han som oppfant samlebåndet. Men det var han som først utviklet et samlebånd som var stort nok til å masseprodusere biler og gjøre dem tilgjengelig for flere.

Oppveksten

Ford kom fra en nokså fattig familie. Han ble født i 1863, på en gård i staten Michigan i USA. Som barn var han ikke spesielt interessert i gårdsdrift. I stedet brukte han tiden på å skru fra hverandre lekene sine for å studere hvordan de virket.

I 1879, mens han fortsatt var tenåring, flyttet Ford hjemmefra for å begynne som maskinistlærling i Detroit. I 1891 ble han ansatt som ingeniør ved Edison Illuminating Company.

Down arrow

1 / 2

Down arrow

Den første bilen

Snart kunne han bruke mer tid og penger på å utvikle sin egen vogn uten hest. I 1896 fullførte han sitt første kjøretøy som han kalte quadricycle. Den lille bilen gikk på bensin og hadde fire dekk som liknet sykkeldekk. I stedet for ratt hadde den en styrepinne. Bilen kunne kjøre i 32 kilometer i timen, og det var ganske imponerende den gangen.

Bilen ble så populær at flere rike folk ble interessert. I 1899 kunne Ford derfor starte sitt eget firma for å produsere biler. Men verken dette firmaet eller Fords andre firma ble noen stor suksess.

Down arrow

1 / 2

Down arrow

Racerbilen 999

Ford var likevel fast bestemt på ikke å gi opp. Han brukte i stedet alle kreftene sine på å utvikle en racerbil med 80 hestekrefter. Bilen kalte han «999». I oktober 1902 kjørte bilen inn til seier i et bilrace.

Ford Motor Company

Interesssen for Ford tok seg fort opp igjen, og i 1903 ble Ford Motor Company etablert. Ford satte et mål om å produsere enkle biler til lav pris, slik at vanlige folk hadde råd. I 1908 lanserte han T-Forden, en enkel bil til en grei pris som var enkel å kjøre, behagelig på humpete veier og lett å ta vare på.

Superpopulær

Bilen ble så populær at den ble solgt raskere enn den kunne produseres. Firmaet var nødt til å finne en ny måte å arbeide på for å møte den stadig økende etterspørselen.

Samlebåndet

Løsningen ble et stort, bevegelig samlebånd. I stedet for at hver ansatt skulle lage en hel bil, fikk hver mann ansvar for å sette sammen én eller to spesifikke deler. Bildelene ble deretter sendt videre til nestemann, og slik fortsatte prosessen helt til bilen var ferdig.

På denne måten ble produksjonen ekstremt effektiv, og i 1914 ble produksjonstiden for en T-Ford redusert fra 12 timer til bare 26 minutter og 30 sekunder. Prisen på bilen falt også fra 850 dollar til bare 260 dollar.

Nå begynte Ford også å produsere biler på den andre siden av Atlanterhavet. På begynnelsen av 1920-tallet besto halvparten av verdens bilpark av T-Forder.

Down arrow

1 / 3

Down arrow
Ford Motor Company

Kjedelig jobb

Arbeidet langs samlebåndet var fryktelig kjedelig. Mange orket ikke å jobbe der lenge, så utskiftningen ble stor. Ford måtte ansette 53 000 mennesker hvert år for å ha 14 000 mann i arbeid til enhver tid. Det måtte til for holde produksjonen i gang.

I 1914 mer enn doblet Ford arbeidernes lønn for å løse dette problemet. Han ga de ansatte 5 dollar om dagen, en rekordhøy lønn for en arbeider uten utdanning. Nå som gutta selv hadde råd til bilene de produserte, ble jobben mye mer ettertraktet, og Ford kunne dermed sikre sin posisjon som verdens ledende bilprodusent.

Ford lever videre

Salget av T-Forden dalte etter hvert som nye, raskere og mer komfortable biler ble tilgjengelige. I 1932, i en alder av 69 år, lanserte Ford sin siste, store oppfinnelse: den billige, lette V8-motoren. Ford skulle tilbake til toppen. I 2019 var Ford Motor Company den fjerde største bilprodusenten i verden, og den største i USA.

I 2019 var Ford Motor Company den fjerde største bilprodusenten i verden, og den største i USA. Her er et eksempel på en av Fords nyere modeller, Focus ST.

Foto: Ford Motor Norge AS

Kilder:

  • Ny vitenskap: Historie (2018)
    Orage Forlag AS