Læreplantilkobling

Fag

Norsk

Samfunnsfag

Samfunnskunnskap

Core Kjerneelementer

  • Skriftlig tekstskaping
  • Språket som system og mulighet
  • Undring og utforsking
  • Demokratiforståing og deltaking
  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Tekst i kontekst
  • Undring og utforsking
  • Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking
  • Medborgarskap og berekraftig utvikling
  • Kritisk tilnærming til tekst
  • Muntlig kommunikasjon
  • Identitet og livsmeistring

Cogs Tverrfaglig tema

Bærekraftig utvikling

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

7. trinn
Norsk
  • lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
7. trinn
Samfunnsfag
  • utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
10. trinn
Norsk
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
10. trinn
Norsk
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
10. trinn
Norsk
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
10. trinn
Samfunnsfag
  • reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
VG1 SF
Norsk
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1 SF
Norsk
  • gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
  • utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
VG1/VG2
Samfunnskunnskap
  • gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
VG2 SF
Norsk
  • bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
VG2 YF
Norsk
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG3 påbygging
Norsk
  • analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
VG3 påbygging
Norsk
  • bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
VG3 SF
Norsk
  • analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og egen samtid

I N T E R V J U

Hva brenner du for,
Maja?

Vi har snakket med skuespiller og regissør Maja Christiansen (26) som for tiden er svært aktuell med NRK-serien «Rådebank».

av Kjersti Kvam

Skuespiller Maja Christiansen fra Rådebank
Dette brenner Maja for:

Å holde fritidstilbudene til barn og unge i gang!

Den dagen vi snakker med Maja over telefonen, har hun det travelt. Det er like før sesong 3 av «Rådebank» har premiere på NRK, og hun er sannsynligvis et av de mest etterspurte intervjuobjektene akkurat nå.

«Rådebank» har gitt henne en pangstart på skuespillerkarrieren. Men her ville hun kanskje ikke vært om hun ikke fant veien til en lokal teaterskole på slutten av ungdomsskolen.

– Jeg begynte kanskje litt sent, som 15-åring, og gikk der som elev i fire år, og etter videregående begynte jeg å jobbe der som instruktør. Grunnen til at teaterskolen ble så viktig for meg, var at jeg fant noe som interesserte meg og fikk meg til føle meg som en ressurs.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Maja Evenshaug Christiansen som Hege i Rådebank

I tillegg kjente hun på en tilhørighet, som hun tenker er viktig for alle mennesker.

– Enten du finner det i en teatergruppe – eller i et rånemiljø, for den saks skyld, sier hun og sikter til miljøet «Rådebank»-karakteren hennes, Hege, henger i.

Og den følelsen av å høre til et sted, å bety noe for andre og få brukt gode sider av seg selv, er hun mer enn normalt opptatt av. Såpass sterkt brenner hun for saken, at hun faktisk overtok en hel teaterskole, da den var truet med nedstengning. Hun orket ikke at ungdommene skulle miste tilbudet sitt.

📷  Maja Christiansen spiller rollen som Hege i «Rådebank», her sammen med Odin Waage i rollen som GT.
Maja Evenshaug Christiansen som Hege, Odin Wage som GT, Kasper Antonsen som Nilsen i Rådebank

– Jeg hadde jobbet som instruktør på teaterskolen i tre år, da jeg fikk høre at lederne ville legge den ned. Jeg ble veldig fortvila. Jeg husker at jeg ikke klarte å sende mail til de 80 barna og ungdommene som gikk der, om at de skulle få fritidstilbudet sitt trukket tilbake. Hadde det skjedd med meg da jeg var på deres alder, spørs det om jeg ville vært der jeg er nå, sier Maja tankefullt.

Avgjørelsen hun tok, var kanskje litt vel spontan, ifølge Maja som i bunn og grunn er en ganske fornuftig type. Men det måtte gå fort, for Majas premiss var at deltakerne på teaterskolen ikke skulle merke noen overgang – for dem skulle alt fortsette som før. For Maja derimot, som bare var 21 år, ble det en stor og lærerik overgang!

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

– Det var et enormt kjør og masse jobb, selvfølgelig, for jeg hadde jo aldri styrt en teaterskole før, og i tillegg tok jeg en bachelor. Men jeg hadde bestemt meg for at det skulle gå, og sammen med flere andre som også ville stille opp frivillig uten lønn, fikk vi det til! Men det var vanskelig, altså, jeg skal ikke legge skjul på det, sier hun og ler litt av å tenke tilbake på den hektiske, men givende tiden.

Hva var det som drev deg?
– Det gikk en liten faen i meg, tror jeg. Jeg var så skuffa over «de voksne» som ville legge ned hele skolen. Når premisset er at samfunnet ledes og styres av «de voksne», så er barn og ungdom helt avhengige av at noen tar dem på alvor, at de blir sett og at det tilrettelegges for dem. «De voksne» styrer alt, og når det går utover ungdommene, synes jeg det er verdt å kjempe ordentlig for.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Skuespiller Maja Evenshaug Christiansen

I dag er teaterskolen lagt ned, i samråd med ungdommenes egne representanter. Men Maja er fremdeles stolt over innsatsen hun og medhjelperne hennes la ned, og at de fikk skolen til å rulle i flere år. Hun ville gjort det igjen, uten å mukke.

– For noen var kanskje teaterskolen bare et sted de kunne ha det gøy med venner på fritiden, mens for andre var det det eneste stedet de hadde venner, og det eneste stedet de opplevde mestring eller følte tilhørighet, forteller Maja.

Konsekvensene av å falle utenfor kan være fatale, og derfor mener hun at fritidstilbud som dette er så viktig.

– Hvis du for eksempel ikke trives så godt på skolen, er det så viktig at det finnes andre steder hvor du kan få utløp for dine behov, tanker og ressurser. Å føle seg alene og ikke finne en plass hvor du kjenner at du hører til, tenker jeg er noe av det skumleste man kan oppleve, særlig som ung.

– Det temaet er jeg fremdeles veldig engasjert i, også når det kommer til jobben min i dag. «Rådebank» handler jo i bunn og grunn om akkurat det, forteller Maja og trekker på nytt frem hvor viktig teaterskolen var for henne selv i ungdomsårene, fordi det var en tid full av endring hvor det for henne var viktig å bli tatt imot. At hun selv fant sin plass og interesse har ført til mye av hvordan hun har det i dag, påpeker hun igjen.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Det er mange måter å vise engasjement på, og Maja er ikke den som trives med å rope høyest. Men heldigvis er ikke det en hindring for gjennomslagskraften.

– Jeg takler helst sånne saker uten å stå på torget med ropert. Men jeg tenker at det ikke er alle saker hvor høylytte stemmer hjelper mest heller. Ofte kommer du langt med en saklig diskusjon. Og det aller viktigste er uansett å tenke, lytte og snakke med hverandre, avslutter Maja over telefonen, før hun skal gå videre i den fulle timeplanen.

For én ting er sikkert – som 26-åring er hun en travel og suksessrik skuespiller og instruktør, og for det takker hun de engasjerte sjelene som jobbet på teaterskolen da hun var ung.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt
Maja Evenshaug Christiansen som Hege i Rådebank

Majas egne forkjemperidoler

– Astrid Lindgren (til venstre)! Fordi hun har talt barnas sak så til de grader. Jeg har vokst opp med hennes bøker og univers og tror at det har vært viktig for mange flere enn meg.

– Mamma! Fordi hun er en grepa dame som jobber som lærer, og hun strekker seg veldig langt for både elevene sine og de som er rundt henne – og meg.

Astrid Lindgren sitter og tenker i en stol

Hvis Maja var 16 år i dag,
ville hun engasjert seg for …

… klimasaken! Igjen litt irriterende at det ser ut til at det er de unge som bryr seg mest, mens det er «de voksne» som egentlig sitter med muligheten til å ta grep. Men det er jo så viktig for mye!

I tillegg vil jeg si alt rundt mental helse. Det er så viktig, og det må mye mer inn i undervisningen i skolen enn det er i dag!

Dette intervjuet er skrevet av Kjersti Kvam for Skolerom, og det inngår i en intervjuserie vi kaller Dette brenner jeg for! 

Bilde- og videorettigheter:

    1. Mia Hakalahti Eilertsen
    2. Max Emanuelson / Fenomen / NRK
    3. Max Emanuelson / Fenomen / NRK
    4. Skolerom
    5. Mina Ræge
    6. Faksimile fra Lierposten 13.09.2018
    7. Getty Images
    8. Max Emanuelson / Fenomen / NRK
    9. Ukjent
    10. Skolerom