Skolerom.no
  • Skolebibliotek
    • Skoleartikler
    • Temabøker
    • Featureartikler
    • Lydartikler
  • Støttemateriell
    • Samarbeidspartnere
      • Hjernelæring
    • For lærere
      • Samfunnsfag 5.–7. trinn fagside
      • Samfunnsfag 8.–10. trinn fagside
      • Samfunnskunnskap VG1/VG2 fagside
      • Tenkeboks
      • Årshjul
    • For foresatte
  • Om Skolerom
    • Hva er Skolerom?
    • Kom i gang på 1-2-3!
    • Trenger du hjelp?
    • Tilgjengelighetserklæring
    • RefLex
    • Kontakt oss
  • Nynorsk
  • English
  • Logg inn med Feide
FAQ Icon
Home Icon Full Screen Icon
Accessibility icon
Ren tekst Tilpasset høytlesning og talesyntese Nedtonet Uten sterke farger og blinkende elementer Forstørret Øker fargemetning og forstørrer tekst Fokusfelt Enklere å fokusere på tekst Navigeringsstøtte Fremhever lenker og overskrifter
Læreplan

Læreplantilkobling

Fag

Engelsk

Core Kjerneelementer

  • Kritisk tilnærming til tekst
  • Skriftlig tekstskaping
  • Språklæring
  • Språket som system og mulighet
  • Kommunikasjon
  • Møte med engelskspråklige tekster
  • Muntlig kommunikasjon

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

10. trinn
Norsk
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
10. trinn
Norsk
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
10. trinn
Norsk
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
10. trinn
Norsk
  • bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
VG1 SF
Engelsk
  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 SF
Engelsk
  • bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
VG1 SF
Engelsk
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
VG1 SF
Engelsk
  • skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Engelsk
  • lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
VG1 SF
Engelsk
  • bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
VG1 SF
Engelsk
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 SF
Norsk
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
VG1 SF
Norsk
  • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
VG1 SF
Norsk
  • skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål og sidemål
VG1 SF
Norsk
  • vurdere og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
VG1 YF
Engelsk
  • bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
VG1 YF
Engelsk
  • skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG1 YF
Engelsk
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
VG3 påbygging
Norsk
  • bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
VG3 påbygging
Norsk
  • mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
VG3 SF
Norsk
  • analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
VG3 SF
Norsk
  • mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
Icon - Globe
BokmålNynorskEnglish
Lesespor
Lesespor 1 Lesespor 2 Lesespor 3

Hva er et godt intervju?

Hva er et godt intervju? Stipla linje 1. Vit hva du lager 2. Hvem og hvorfor? 3. Gjør en avtale 4. Forbered deg! 5. Forbered spørsmål 6. Vær deg selv 7. Ta notater 8. Oppfølgingsspørsmål 9. Lag disposisjon 10. Skriv ferdig
Kilder Stipla linje Bilder og video
Lesespor
Les spor 1 Les spor 2 Les spor 3
Målform Icon - Globe
BokmålNynorskEnglish

navigasjonssidefelt

Utdanningsinnhold

10 trinn til et spennende intervju! 

Å lese, se eller lytte til et intervju med et annet menneske kan være gøy og spennende. Hvis du liker intervjuet, har den som har laget det gjort en god jobb. Her skal du lære hvordan du kan lage et godt intervju.

Blokk og papir
Blokk og papir

1. Vit hva du lager 

Et intervju er en egen sjanger. Det må skrives på en spesiell måte. Det handler om at en person (journalist) stiller spørsmål til et annet menneske (intervjuobjektet). Målet er å få gode svar slik at intervjuet blir spennende. Intervjuet kan være på TV, radio eller i en avis.

Ung kvinnelig journalist intervjuer en ung mann
Ung kvinnelig journalist intervjuer en ung mann

Ønsker du å lese hele artikkelen?

Ved å logge inn får du full tilgang til artikkelen, samt Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen av Skolerom?
Kontakt oss her!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Close Icon

Loading...

  • Ikke Feide?
  • Personvern
  • Informasjonskapsler

Følg

Meld deg på vårt nyhetsbrev

© 2023 Skolerom.no.

  • Skolebibliotek
    • Skoleartikler
    • Temabøker
    • Featureartikler
    • Lydartikler
  • Støttemateriell
    • Samarbeidspartnere
      • Hjernelæring
    • For lærere
      • Samfunnsfag 5.–7. trinn fagside
      • Samfunnsfag 8.–10. trinn fagside
      • Samfunnskunnskap VG1/VG2 fagside
      • Tenkeboks
      • Årshjul
    • For foresatte
  • Om Skolerom
    • Hva er Skolerom?
    • Kom i gang på 1-2-3!
    • Trenger du hjelp?
    • Tilgjengelighetserklæring
    • RefLex
    • Kontakt oss
  • Nynorsk
  • English
  • Logg inn med Feide