En sjaman fra mongolia slår på tromme.
Forskernes definisjon av sjamanisme
Forskere beskriver sjamanisme som en praksis der en spesialisert person, en ritualleder, altså sjamanen, kommuniserer med ikke-menneskelige krefter for å hjelpe enkeltpersoner eller samfunnet. Mange sjamaner arbeider i trance, en tilstand der de endrer oppmerksomheten for «å reise» i en åndelig virkelighet. Hva dette innebærer varierer, men i et faglig perspektiv handler det om symbolbruk, ritualer og kulturelle forestillinger om verden. Sjamanen arbeider med å forstå tegn, drømmer, sykdom, konflikter og naturens bevegelser, og forsøker å skape balanse når noe er kommet i ubalanse. Verdensbildet inkluderer gjerne flere lag av virkeligheten, og sjamanen er den som beveger seg mellom dem for å hente innsikt, hjelp eller kraft.
Siluett av en person i solnedgang, som holer en tromme og trommestikke i været.
Historisk bakgrunn
Sjamanistiske tradisjoner er eldre enn både skriftlige religioner og alle organiserte trosretninger. Arkeologer har funnet spor etter sjaman-lignende tradisjoner som er over 30 000 år gamle. I flere av verdens eldste hulemalerier finnes motiver av mennesker som synes å være i overgang mellom menneske og dyr, eller som bærer symboler knyttet til ritualer. Liknende praksiser er dokumentert i tidlige samfunn i Asia, Afrika, Australia og Amerika. I arktiske og subarktiske områder finnes trommer og gjenstander som bærer spor av lange sjamanistiske slekter. I Amazonas fortelles sanger som har levd i hundrevis av år, og som fortsatt brukes i ritualer.
Sjamanisme oppsto ikke ett sted og spredte seg, den vokste fram flere steder samtidig, som svar på grunnleggende menneskelige spørsmål: Hva skjer når mennesker dør? Hvorfor blir man syk? Hvordan forstår vi naturens krefter?
Selv om tradisjonene har ulike uttrykk, har de hatt liknende funksjoner i samfunnene der de vokste frem: å gi mennesker et språk for livets mysterier, en måte å forstå naturen på og en mulighet til å skape mening når noe står på spill.
Hulemalerier, illustrert av et reinsdyr med 14 tagger.
På alle kontinenter
Sjamanisme finnes i dag i ulike former blant urfolk i Sibir, Mongolia, Amazonas, Grønland, Nord-Amerika, deler av Afrika, og i samiske områder i Norden. Noen tradisjoner er sterkt redusert etter kolonialisering, forbud, misjonering og tvangskristning, og dette har drevet sjamanistiske ritualer til skjulte og hemmelige kulturelle rom. Like fullt har sjamanisme blitt praktisert i det stille i mange deler verden, mens andre steder har praksisen fått fornyet kraft i takt med modernisering og økt kamp for urfolks rettigheter. Slik har deler av sjamanismen blitt revitalisert, og selv i moderne bykulturer har sjamanistiske ideer fått ny interesse.
Shaman-totempeler på en strand, med solen i bakgrunn.
En Sjaman fra Sibir med tromme. Hav og tundra i bakgrunn.
To mennesker sitter på huk med hendene vendt på knærne, vendt opp mot himmelen.
En kvinnelig sjaman med fjær i en hånd og en krukke i den andre.
Myter og legender forteller mer enn de forklarer
Myter har alltid vært en sentral del av sjamanistiske tradisjoner. De fungerer ikke som lærebøker, men som bærere av erfaringer. Når en historie forteller om en bjørn som vokter et fjell, handler det kanskje om respekt for naturen. Når en ravn stjeler lyset, handler det om hvordan skapelsen og endringene i naturen kan forstås.
Myter bruker bilder, dyr og hendelser som språk for det som ellers ville være vanskelig å sette ord på. I sjamanistiske samfunn opptrer mytene som en vev av forklaringer, advarsler, håp og kulturarv.
Mange sjamaner fungerer som historiefortellere. De er mennesker som bærer på kunnskap om hvor elvene pleide å gå, hva som skjedde da stormen tok de gamle husene, hvorfor bestemte steder ikke bør røres, eller hva drømmer kan bety. Mytene deres er ikke bare fantasifulle fortellinger. De har sosiale og etiske funksjoner. De forklarer hvorfor man må ta vare på naturen, hvorfor balanse er viktig og hvorfor vi trenger fellesskapet for å løse konflikter.
Dyremaske til ritualer med bjelle under haka
Voodo-dokker på et marked i Lome
To mennesker sitter på huk med hendene vendt på knærne, vendt opp mot himmelen.
Samtidig finnes det sterke revitaliseringsprosjekter der mennesker faktisk forsøker å gjenopplive sine egne tradisjoner, ikke skape nye. Flere urfolksgrupper arbeider i dag aktivt for å hente fram gamle sanger, historier, ritualer og språk. Målet er ikke å lage en moderne versjon av sjamanisme, men å styrke identitet og fellesskap etter generasjoner med kolonisering og kulturpress.
I slike prosesser blir sjamanistiske verdensbilder en del av et større arbeid for kulturell overlevelse, rettigheter og verdighet. Noen ser revitalisering som en måte å lytte til sine forfedre på; andre som en vei inn i fremtiden.
En ung kvinne fra Sápmi forteller at trommen ikke er et verktøy for henne, men et minne.
«Hver gang jeg hører rytmen, tenker jeg på historiene som ble hvisket i mørketida. Det er ikke noe jeg bruker for å finne meg selv. Det er noe som viser meg hvor jeg kommer fra.»
Hennes ord uttrykker både stolthet og sårbarhet, og viser hvordan revitalisering ikke handler om å skape noe nytt, men om å hente tilbake det som har vært truet.
Tre trommer og trommestikker
Ung kvinne som trommer og danser i skogen
En sjaman sitter på en fjelltopp og mediterer
En tromme og trommestikke står lent mot et svaberg
En kvinne sitter i fjæra og tilber naturen, hun brenner røkelse
Kilder:
- Hva er sjamanisme? Lastet ned 18. november fra: https://www.sjamanforbundet.no/artikler/hva-er-sjamanisme
- Groth, Bente: Naturreligion i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 29. mai 2022 fra https://snl.no/naturreligion
- Hultkrantz, Åke (1992). Shamanic Healing and Ritual Drama.
- Jakobsen, Merete (2020): Shamanism: Traditional and contemporary approaches to the mastery og spirits and healing
Relaterte yrker
Synes du dette var spennende lesning? Her har vi forslag til noen yrker du kan utforske: