En levende verdensforståelse om natur, mennesker og det usynlige
Sjamanisme er ikke bare en gammel fortelling fra fjerne tider. Det er en måte å forstå verden på som fortsatt lever, både hos urfolk og hos mennesker som søker kontakt med naturen i dag. Når vi lytter til sjamanistiske historier og musikk, merker vi at dette ikke er støvete kulturarv, men en levende praksis. Sjamanisme handler om å se naturen som en del av oss, og oss som en del av naturen. Den gir mennesker et språk for å snakke om det som er vanskelig å sette ord på – om livet, døden, sykdom, drømmer og alt som ligger mellom.
For mange urfolk er sjamanisme ikke bare en tradisjon, men selve rammen for hvordan de forstår livet.
En sjaman fra Evenk-folket i Sibir sier det slik:
Å være sjaman handler ikke om makt, men om ansvar. Når andre hører stormen, hører sjamanen det som ligger bak stormen. Naturen er ikke rundt oss, den er i oss. Vi går ikke inn i skogen – vi vender tilbake til den.
Slik beskrives en verden der alt henger sammen – mennesker, dyr, landskap og det usynlige.
Sjamanisme er et verdenssyn
I sjamanistiske samfunn er naturen ikke bare bakgrunn eller landskap. Den er levende og full av mening. Fjell kan ha vilje, dyr kan ha kraft og vinden kan bære budskap. Når noen går ut i naturen, er de ikke alene, de går inn i et rom der alt kan snakke, hvis man lytter. Dette betyr ikke at alt er magisk, men at verden har flere lag enn det vi vanligvis tenker på i hverdagen.
I slike samfunn er det vanlig å tolke tegn i naturen. Hvis dyrene endrer vandringsmønster, eller vinden oppfører seg annerledes, kan det være et signal om at noe er i ubalanse. En sjaman kan da forsøke å forstå hva som skjer, og hjelpe mennesker med å finne tilbake til balansen. Det handler om å se sammenhenger mellom drømmer og virkelighet, mellom sykdom og natur, mellom det synlige og det usynlige.
En sjaman fra mongolia slår på tromme.
Forskernes definisjon av sjamanisme
Forskere beskriver sjamanisme som en praksis der en person – sjamanen – har en spesiell rolle i samfunnet. Sjamanen leder ritualer og har kontakt med krefter som ikke er synlige for alle. Målet er å hjelpe enkeltpersoner eller hele fellesskapet.
Ofte går sjamanen inn i en slags transe, en tilstand der oppmerksomheten endres, og man kan «reise» til en annen åndelig virkelighet. Dette kan skje gjennom tromming, sang eller stillhet og meditasjon. I denne tilstanden søker sjamanen etter svar, hjelp eller kraft.
Sjamanen prøver å forstå tegn, drømmer, sykdom og uro i naturen. Når noe er i ubalanse, forsøker sjamanen å gjenopprette balansen. Verdensbildet som sjamanen arbeider med, består gjerne av flere lag som sjamanen beveger seg mellom for å hente innsikt.
Siluett av en person i solnedgang, som holer en tromme og trommestikke i været.
Historisk bakgrunn
Sjamanistiske tradisjoner har røtter som strekker seg langt tilbake i tid – faktisk lenger enn både skriftlige religioner og organiserte trosretninger. Arkeologer har funnet spor etter sjamanlignende praksiser som er over 30 000 år gamle. I noen av verdens eldste hulemalerier ser via figurer som ser ut til å være i overgang mellom menneske og dyr, eller som bærer symboler knyttet til ritualer. Disse bildene forteller ikke bare om kunst, men om mennesker som forsøkte å forstå verden rundt seg.
I tidlige samfunn i Asia, Afrika, Australia og Amerika har forskere dokumentert praksiser som ligner sjamanisme. I arktiske områder har man funnet trommer og gjenstander som bærer spor av lange slektslinjer med sjamaner. I Amazonas lever sanger videre som har blitt sunget i hundrevis av år, og som fortsatt brukes i ritualer. Disse sangene er ikke bare musikk, de er levende kunnskap, overført fra generasjon til generasjon.
Sjamanisme vokste ikke fram fra ett sted og spredte seg derfra. Den oppsto flere steder samtidig, som svar på de samme spørsmålene mennesker har stilt seg i tusenvis av år: Hva skjer når vi dør? Hvorfor blir vi syke? Hvordan kan vi forstå naturens krefter?
Selv om uttrykkene varierer fra sted til sted, har sjamanismen hatt lignende funksjoner i de samfunnene der den har vokst fram. Den har gitt mennesker et språk for det som er vanskelig å forklare, en måte å forstå naturen på, og en mulighet til å skape mening når livet står på spill.
Hulemalerier, illustrert av et reinsdyr med 14 tagger.
På alle kontinenter
Sjamanisme finnes i mange deler av verden, og har levd i ulike former hos urfolk i både nord og sør. I Sibir og Mongolia har mennesker brukt trommer og ritualer for å kommunisere med naturens ånder. I Amazonas har sjamaner sunget gjennom natten for å hente kunnskap fra jungelen. I Grønland og Nord-Amerika har drømmer og visjoner vært viktige verktøy for å forstå livet. I deler av Afrika har dans og fellesskap hjulpet mennesker med å finne balanse. Og i samiske områder i Norden har noaiden brukt joik og trommer for å tolke drømmer og støtte flokken.
Mange av disse tradisjonene har blitt presset tilbake av kolonialisering, forbud og misjonering. Sjamanistiske ritualer har derfor ofte måttet leve i det skjulte. Likevel har praksisen overlevd, og i noen områder har den fått ny kraft. Når urfolk kjemper for rettigheter og kulturarv, henter de ofte fram gamle sanger, fortellinger og ritualer som har vært borte i generasjoner.
I moderne tid har også mennesker i byer og vestlige samfunn begynt å interessere seg for sjamanistiske ideer. Noen søker kontakt med naturen, andre leter etter mening i en hektisk hverdag. Selv om denne interessen ikke alltid bygger på de opprinnelige tradisjonene, viser den at sjamanismen fortsatt berører mennesker. Den lever videre – både som arv og som inspirasjon.
Shaman-totempeler på en strand, med solen i bakgrunn.
Sjamanens rolle – nytt bilde
Hvem er sjamanen?
I tradisjonelle sjamanistiske kulturer har sjamanen et spesielt ansvar. Sjamanen er ikke en prest eller leder i vanlig forstand, men en person som beveger seg mellom verdener. Mange beskriver sjamanen som en som hører det andre ikke legger merke til, eller som ser forbindelser mellom mennesker, natur og ånder. Rollen krever både alvor og evne til å se innover. I mange kulturer omtaler folk sjamanen som helbreder, veiviser, drømmetyder eller den som finner tilbake til balansen når noe har gått tapt.
I samisk tradisjon kalles sjamanen for noaide. En gammel fortelling beskriver noaiden som «en som kjenner stillheten bak lydene». Det betyr ikke at noaiden hører noe magisk, men at de legger merke til tegn og mønstre som andre overser.
Sjamanens oppgaver og ansvar
Sjamanen leder ritualer, gir råd og forsøker å forstå det som ikke er synlig for alle. Når mennesker opplever uro, sykdom eller konflikter, henvender de seg ofte til sjamanen. Sjamanen tolker drømmer, leser naturens bevegelser og prøver å finne ut hva som har forstyrret balansen. I denne rollen ligger både åndelig ansvar og sosialt lederskap. Å være sjaman betyr ofte å gi mer enn man får tilbake.
«En sjaman er ikke sterkere enn andre, men han bærer flere spørsmål.»
Utdanning og innvielse
Man blir ikke sjaman ved å velge det selv, og heller ikke ved å bli valgt av andre. I mange tradisjoner sier man at sjamanen får et kall. Dette kallet kan komme på uventede måter – gjennom sterke drømmer, gjennom sykdom som ikke kan forklares, eller gjennom livshendelser som snur opp ned på tilværelsen. En person som har vært alvorlig syk, mistet noen nær, eller opplevd noe som ryster hele livsgrunnlaget, kan tolke det som et tegn. I slike kulturer blir slike erfaringer ikke bare sett på som personlige kriser, men som mulige innganger til en ny rolle i fellesskapet.
Når noen har fått et kall, begynner en lang læretid. Den skjer ikke på skolebenken, men ute i naturen, i samtaler med eldre sjamaner, og gjennom ritualer, stillhet og fortellinger. En lærling kan bruke år på å forstå hvordan man lytter til vinden, hvordan man tolker drømmer, og hvordan man bruker sang eller tromme for å skape kontakt med det usynlige.
Kunnskapen overføres ikke gjennom bøker, men gjennom erfaring – gjennom det man ser, hører og føler sammen med andre som har gått veien før.
Sjamanistisk kosmologi
I sjamanismen består verdensbildet ofte av flere lag. Det handler ikke om steder man kan reise til med kroppen, men om virkeligheter man kan bevege seg gjennom med sinnet.
Mange tradisjoner beskriver en øvre verden, der ånder og forfedre holder til, en mellomverden der mennesker og dyr lever, og en nedre verden som rommer både hjelpere og farer. Sjamanen lærer å bevege seg mellom disse lagene for å forstå det som skjer i den synlige verden.
Når mennesker opplever sorg, frykt, drømmer eller innsikt, kan disse erfaringene få plass i kosmologien. Den gir et språk for det som ellers kan være vanskelig å uttrykke.
Myter og legender spiller en viktig rolle. De forteller hvorfor fjellet reiser seg som det gjør, hvorfor et dyr har sine egenskaper, og hvorfor mennesker må følge naturens rytmer. Disse fortellingene er ikke eventyr, men bærere av mening. De hjelper mennesker med å forstå hvem de er, hvor de kommer fra, og hvordan de henger sammen med alt annet liv.
I mange kulturer vokser barn opp med slike fortellinger. De lærer at verden er mer enn det øyet kan se, og at det finnes forbindelser mellom det synlige og det usynlige. Når en sjaman går inn i en trance, er det ikke for å flykte fra virkeligheten, men for å forstå den bedre. Kosmologien gir retning og dybde til menneskers liv, og hjelper dem med å finne balanse når noe er i uro.
En Sjaman fra Sibir med tromme. Hav og tundra i bakgrunn.
Sjamanistiske ritualer og praksiser
Helbredelse og medisinske ritualer
Sjamanens arbeid handler ofte om å hjelpe mennesker med å finne tilbake til balanse. Når noen blir syke, når drømmer uroer, eller når naturens rytmer endrer seg, forsøker sjamanen å forstå hva som har skjedd. I sjamanistiske tradisjoner er sykdom ikke bare noe som rammer kroppen – det kan også være et tegn på at sjelen har mistet kraft, eller at forbindelsen til naturen er blitt svakere. Sjamanen leter etter det som mangler, og prøver å hente det tilbake.
For å gjøre dette, bruker sjamanen ulike ritualer. Noen ganger handler det om å roe urolige ånder, andre ganger om å styrke relasjonen mellom mennesket og naturen. Helbredelse kan bety å hente tilbake en del av menneskets kraft, løse konflikter i fellesskapet, eller gjenopprette harmoni i landskapet rundt.
Åndereiser og trance
I mange tradisjoner går sjamanen inn i en trance. Det er en konsentrert tilstand der oppmerksomheten rettes mot det usynlige. Denne tilstanden kan oppnås gjennom tromming, sang, pusteteknikker, dans eller stillhet. Når sjamanen går inn i trance, åpner det seg en annen virkelighet. Noen beskriver det som å møte hjelpere eller dyr som viser vei. Andre forteller at de går inn i et landskap utenfor hverdagen, der løsninger kan vise seg.
Disse reisene foregår ikke i den fysiske verden, men i en indre virkelighet. I noen tradisjoner snakker man om en øvre verden, en mellomverden og en nedre verden. Dette er ikke steder man kan reise til med kroppen, men måter å forstå erfaringer på.
«Når en sjaman i Amazonas synger gjennom natten, åpner jungelen et vindu. Dette er ikke ment som poesi, men som en faktisk beskrivelse av det sjamanen opplever.»
Det kan handle om å utforske minner, drømmer, følelser eller erfaringer man ikke helt forstår. En sjaman kan bruke rytme, stillhet eller fortellinger for å gå inn i en tilstand der man ser sammenhenger som ellers er skjult.
Antropologer som har studert sjamanisme, beskriver slike reiser som komplekse mentale prosesser. Når sjamanen forteller at han besøker underverdenen, kan det være en måte å si at han dykker ned i de mørkeste og mest urolige delene av menneskers erfaringer. Når han snakker om å stige til en høyere verden, kan det handle om klarhet, oversikt eller innsikt. Verdensbildet er derfor ikke geografisk, men symbolsk. Det gjør det mulig å snakke om ting som ikke er konkrete, uten å miste mening.
«Når jeg reiser, er kroppen min akkurat der du ser den. Men tankene mine går til steder der ordene dine ikke strekker til.»
Naturtilknytning og animisme
I sjamanismen er naturen ikke bare omgivelser – den er levende. Alt som lever, bærer en form for ånd eller intensjon. Fjell, dyr, elver og vind kan ha kraft og vilje. Dette betyr ikke at alt er magisk, men at mennesker forholder seg til naturen som en partner, ikke som et objekt. Alt i naturen inngår i en større helhet, og sjamanen forsøker å forstå hvordan denne helheten påvirkes når noe kommer i ubalanse.
To mennesker sitter på huk med hendene vendt på knærne, vendt opp mot himmelen.
Sjamanens verktøy er mer enn gjenstander
Trommer og rasler
For å støtte konsentrasjonen og skape struktur i ritualene, bruker sjamanen ulike verktøy. Trommer og rasler er vanlige. Trommen holder rytmen gjennom reisen og hjelper sjamanen med å fokusere. Lyden kan variere, og rytmen fungerer som en bro mellom ulike virkeligheter. I Sibir bruker sjamanen også bjeller, mens i Amazonas er sangen det viktigste verktøyet – lange sekvenser som varer gjennom natten.
Musikken hjelper sjamanen med å bevege seg mellom virkeligheter. Trommen kan representere verdens pulsslag, mens sangene uttrykker fortellinger som er eldre enn historiebøkene. Rytmen gjør det mulig å holde fast på reisen, selv når tankene begynner å vandre.
Symbolske objekter
Sjamanen bruker også symboler, ting som fjær, steiner, figurer og masker. Dette kan representere hjelpere, dyr eller forfedre. Disse objektene har verdi fordi de inngår i en sosial og kulturell sammenheng. De brukes ikke som magiske ting, men som knutepunkter for relasjonene mellom sjamanen, naturen og tradisjonen. En fjær kan bære kraft fordi den kommer fra et bestemt dyr. En stein kan bære minner fra et fjell eller et sted der viktige hendelser skjedde.
Et symbol kan gjøre det lettere å samle oppmerksomheten om en tanke eller en prosess. For en sjaman i Mongolia kan trommen være en følgesvenn i arbeidet, mens en sjaman i Andesfjellene kan bruke en stein som minner ham om et fjell som vokter dalen. Verktøyene blir dermed som små broer mellom det synlige og det indre.
Fjæren minner sjamanen om hvordan tankene skal holdes lette. Når fjæren ligger i hånden, husker du hvem du skal være. Det er ikke fjæren som gjør noe, men måten du tenker med den.
En kvinnelig sjaman med fjær i en hånd og en krukke i den andre.
Myter og legender forteller mer enn de forklarer
I sjamanistiske tradisjoner spiller myter og legender en viktig rolle. Det er fortellinger som bærer erfaringer og innsikt. Når en historie forteller om en bjørn som vokter et fjell, handler det kanskje ikke bare om dyret, men om respekt for naturen. Når en ravn stjeler lyset, kan det være en måte å snakke om skapelse og forandring på.
Mytene bruker bilder, dyr og hendelser for å uttrykke det som ellers er vanskelig å sette ord på. I sjamanistiske samfunn lever mytene videre som en vev av forklaringer, advarsler, håp og minner. De gir mennesker et språk for å forstå både det som skjer rundt dem og det som skjer inni dem.
Sjamaner fungerer ofte som historiefortellere. De bærer med seg kunnskap om hvor elvene pleide å renne, hva som skjedde da stormen tok husene, og hvorfor bestemte steder ikke bør røres. De vet hva drømmer kan bety, og hvordan gamle hendelser fortsatt påvirker livet i dag. Mytene deres er ikke bare fantasifulle fortellinger, de har en viktig funksjon. De minner oss om hvorfor vi må ta vare på naturen, hvorfor balanse er nødvendig, og hvorfor fellesskapet er avgjørende når vi skal løse konflikter.
Dyremaske til ritualer med bjelle under haka
Sjamanisme i ulike kulturer
Sjamanisme finnes ikke som én enkelt tradisjon, men som mange ulike uttrykk som har vokst fram i forskjellige deler av verden. Hver kultur har sine egne fortellinger, ritualer og måter å forstå verden på, men det finnes fellestrekk som binder dem sammen. I alle disse tradisjonene ser mennesker på livet som noe større enn det øyet kan se, og de opplever at alt liv henger sammen.
Sibir
I Sibir lever mennesker tett på et landskap som både gir og krever. Vinterkulden gjør det nødvendig å kjenne naturens grenser, og sjamanen har en viktig rolle i å tolke tegn og skape kontakt med åndene. Trommen er et sentralt verktøy, og rytmen kan vare i timevis. Sølvringer i drakten symboliserer himmelen, mens skinnstykker og bjeller representerer hjelpere og dyr som følger sjamanen i arbeidet.
Nord-Amerika
I Nord-Amerika har urfolk brukt visjoner, drømmer og sang for å forstå forholdet mellom mennesker, dyr og landskap. Historier om totemdyr uttrykker hvordan mennesker ser sine forbindelser til naturen. En jeger som har et nært forhold til bjørnen, kan oppleve bjørnen som en lærer, ikke fordi dyret er overnaturlig, men fordi det bærer egenskaper som styrke, tålmodighet og beskyttelse.
Amazonas
I Amazonas er jungelen selve biblioteket. Sjamaner vandrer i timevis mens de lytter til lydene fra fugler, insekter og trær. Sangen er det viktigste verktøyet, og den brukes til å beskrive både veien gjennom jungelen og måten man skal møte vanskelige situasjoner.
Mange ritualer skjer om natten, når lydene er tydeligere og konsentrasjonen dypere. Naturen oppfattes som en samtalepartner, og hver elv, plante og åsside har sin egen historie.
Nordisk og samisk tradisjon
I nordiske områder finnes spor etter seid og andre ritualer knyttet til innsikt og påvirkning. I samisk tradisjon hadde noaiden ansvar for å hjelpe mennesker som ble syke, når flokken endret beite, eller når drømmer trengte tolkning. Trommeskinnet ble malt med symboler som representerte landskapet, mytene og de kosmiske retningene. Under kolonialisering og misjon ble mange av disse praksisene forbudt, men kulturarven lever videre i sanger, fortellinger og moderne revitalisering.
Afrika
I flere afrikanske samfunn bruker helbredere rytmer, dans og fellesskap for å støtte mennesker som strever. Kroppen står i sentrum, måten den beveger seg på, puster og uttrykker følelser. I noen tradisjoner beskrives trance som en tilstand der mennesket midlertidig slipper kontroll, slik at både individet og fellesskapet kan forstå hva som må endres. Sjamanistiske roller i Afrika er like varierte som landskapene, fra ørken til jungel, fra landsbyer til byer.
Selv om uttrykkene er forskjellige, har alle disse tradisjonene noe til felles: de gir mennesker en måte å forstå livet på, og de bygger på troen på at alt henger sammen – mennesker, dyr, natur og ånder. Sjamanismen lever i rytmen, i fortellingene og i måten mennesker lytter til verden rundt seg.
Voodo-dokker på et marked i Lome
Revitalisering av sjamanistiske tradisjoner
Gjennom 1900- og 2000-tallet har interessen for sjamanisme vokst, særlig i Europa og Nord-Amerika. Mange mennesker har begynt å lete etter en dypere forbindelse med naturen, i en tid preget av teknologi, urbanisering og høyt tempo. I denne søken har noen funnet inspirasjon i sjamanistiske ideer, og brukt dem til personlig utvikling, kreativ utfoldelse eller åndelig nysgjerrighet.
Men denne nye formen for sjamanisme skiller seg fra de tradisjonene som har levd i urfolkssamfunn gjennom århundrer. I moderne miljøer henter man ofte symboler, teknikker eller ritualer ut av sin opprinnelige sammenheng. Trommer, åndereiser og naturbilder brukes som verktøy for selvutforskning, uten nødvendigvis å være knyttet til et fellesskap eller en kulturarv. Sjamanismen blir da mer en livsstil enn et kollektivt livssyn.
Denne utviklingen har skapt både engasjement og diskusjon. Noen mener at moderne sjamanisme åpner et rom for å tenke mer helhetlig om natur, identitet og mening. Andre advarer mot at viktige betydninger kan gå tapt når ritualer og symboler løsnes fra sin opprinnelige kontekst. Dette gjelder særlig når elementer fra urfolkstradisjoner tas i bruk uten forståelse for historien de er en del av.
I Norge har samiske kunstnere, aktivister og kulturarbeidere understreket hvor sårbart dette kan være. I flere hundre år ble samisk sjamanisme forbudt, undertrykt og brent. Når mennesker i dag bruker samiske symboler uten å kjenne til denne historien, kan det oppleves som et nytt tap – ikke som en hyllest.
I enkelte miljøer blandes sjamanistiske ideer med moderne naturreligioner som Wicca. Disse blandingsformene skaper nye uttrykk, men de viderefører ikke nødvendigvis gamle tradisjoner. De oppstår i vår tid, formet av populærkultur, identitetssøken og globale strømninger. Når grupper samles for å tromme, meditere eller danse, kan det gi mening og fellesskap, men det er ofte en personlig praksis, ikke en videreføring av en historisk arv.
To mennesker sitter på huk med hendene vendt på knærne, vendt opp mot himmelen.
Samisk revitalisering
Samtidig finnes det sterke revitaliseringsprosjekter der urfolk forsøker å hente fram sine egne tradisjoner, ikke for å skape noe nytt, men for å styrke identitet og fellesskap. I slike prosesser blir sjamanismen en del av et større arbeid for kulturell overlevelse, rettigheter og verdighet. Noen ser revitalisering som en måte å lytte til sine forfedre på. Andre ser det som en vei inn i fremtiden.
En ung kvinne fra Sápmi forteller at trommen ikke er et verktøy for henne, men et minne.
«Hver gang jeg hører rytmen, tenker jeg på historiene som ble hvisket i mørketida. Det er ikke noe jeg bruker for å finne meg selv. Det er noe som viser meg hvor jeg kommer fra.»
Hennes ord uttrykker både stolthet og sårbarhet, og viser hvordan revitalisering ikke handler om å skape noe nytt, men om å hente tilbake det som har vært truet.
Tre trommer og trommestikker
Sjamanisme og psykologi
Når forskere og terapeuter studerer sjamanisme, ser de ofte likheter med moderne psykologi. Selv om sjamanisme ikke er terapi, arbeider sjamanen med mange av de samme menneskelige behovene som psykologer gjør i dag. Sjamanen lytter til mennesker som står i kriser, tolker drømmer og deltar i ritualer som gir trygghet og tilhørighet. I mange samfunn har sjamanen hatt en rolle som minner om en rådgiver, en omsorgsperson eller en som hjelper folk med å forstå seg selv.
Trance, som er en viktig del av sjamanistisk praksis, kan sammenlignes med en konsentrert oppmerksomhetstilstand. Når sjamanen går inn i trance, skjer det ofte gjennom rytme, pust, sang eller stillhet. I denne tilstanden kan kroppen roe seg, tankene klarne, og følelser komme fram. Dette ligner på metoder som brukes i terapi for å bearbeide vanskelige opplevelser.
Sjamanen bruker også symboler, indre bilder og fortellinger for å skape mening. Når en person forteller om tap av sjelskraft, kan det minne om følelsen av å miste motivasjon, retning eller identitet. Når sjamanen snakker om å «bringe noe hjem», kan det bety å hente tilbake en del av seg selv som ble borte i sorg, skade eller uro. Selv om sjamanen og psykologen bruker ulike ord og rammer, arbeider de ofte med de samme spørsmålene: Hva har skjedd? Hva mangler? Hvordan kan man finne tilbake til seg selv?
Moderne forskning viser at historier, rytmer og symboler kan hjelpe mennesker med å forstå egne følelser. I sjamanistiske ritualer er det ikke bare sjamanen som gir støtte, hele gruppen deltar. Det å bli båret av et fellesskap kan i seg selv være helende, særlig i samfunn der sterke bånd mellom mennesker har vært avgjørende for å overleve.
Likevel er det viktig å huske at sjamanisme ikke er en behandlingsform i moderne forstand. Den er et livssyn, en måte å være i verden på, der natur, forfedre, historier og ånder spiller en rolle. Sjamanismen gir mennesker en plass i en større sammenheng, og det er nettopp denne helheten som gjør den så kraftfull for dem som lever i den.
Ung kvinne som trommer og danser i skogen
Sjamanisme og miljøbevegelse
I vår tid, der naturtap og klimakrise preger samfunn over hele verden, har mange begynt å se mot sjamanismen for å finne nye måter å tenke om naturen på. For mange unge handler dette ikke om religion, men om å forstå naturen som noe mer enn en ressurs. De ønsker å se naturen som en partner – som noe man samarbeider med, ikke bare bruker.
Sjamanistiske tradisjoner tilbyr ikke ferdige løsninger på moderne miljøproblemer, men de gir et annet perspektiv. I mange urfolkssamfunn har mennesker levd med en forståelse av at naturen gir, men også krever. Man kan ta fra naturen, men man må også gi noe tilbake – i form av respekt, ritualer eller begrensninger i jakt og bruk av ressurser. Dette har ikke vært romantiske forestillinger, men nødvendige leveregler for å sikre balanse og overlevelse i små samfunn.
Økospiritualitet
I dag trekker noen miljøaktivister fram sjamanistiske verdensbilder fordi de understreker sammenhengen mellom mennesker og natur. Det betyr ikke at aktivistene tror på åndeverdener, men at de ser verdien i tanken om at alt liv henger sammen. Mange opplever at naturen ikke bare er et sted man besøker, men noe man er en del av. Denne forståelsen ligner på animistiske tradisjoner, der alt som lever har en form for ånd eller intensjon.
I urfolkssamfunn spiller sjamanistisk inspirert kunnskap fortsatt en viktig rolle i kampen for naturressurser og rettigheter. Lokale ledere, eldste og kunnskapsbærere bruker gamle fortellinger og erfaringer for å forklare hvorfor visse områder må beskyttes. Når de snakker om fjellet som vokter dalen, eller elven som bærer minner, handler det ikke bare om tro – det handler om å bevare livsgrunnlaget for kommende generasjoner.
«Skogen er vår lærer. Når vi går i jungelen, forteller trærne oss hva som mangler. De viser hva vi mister når vi mister dem. Dette kan høres poetisk ut, men det uttrykker en praktisk virkelighet: uten skogen forsvinner både frisk luft, mat, medisin og hjem.»
En sjaman sitter på en fjelltopp og mediterer
Kritikk og debatt
Sjamanisme er et fascinerende tema, men også et felt som vekker diskusjon. Forskere har lenge forsøkt å definere hva sjamanisme egentlig er, og mange har stilt spørsmål ved om det gir mening å samle så mange ulike tradisjoner under ett begrep. Noen mener at ordet «sjamanisme» forenkler og blander sammen kulturer som i virkeligheten er svært forskjellige. Andre peker på at begrepet ble utviklet av europeiske forskere på 1800-tallet, i en tid da urfolk ofte ble sett på som eksotiske og fremmede. Dette har ført til at mange forskere i dag foretrekker å beskrive hver tradisjon for seg, uten å bruke en felles betegnelse.
En annen viktig debatt handler om hvordan sjamanistiske tradisjoner blir brukt i dag. Når mennesker tar i bruk ritualer, symboler eller teknikker fra urfolkstradisjoner uten å kjenne til historien bak, kan det oppleves som sårbart og krenkende. Dette kalles kulturell appropriasjon, et begrep som beskriver situasjoner der elementer fra en kultur blir tatt ut av sin sammenheng og brukt av andre, ofte uten respekt eller forståelse.
For urfolk som har opplevd forbud, misjonering og tap av språk og land, kan det være vondt å se at symboler deres forfedre måtte skjule, nå blir brukt fritt av mennesker som ikke kjenner til bakgrunnen.
I noen tilfeller har dette også ført til kommersialisering. Trommekurs, åndereiser og sjamanistiske ritualer tilbys som produkter, og noen tjener penger på å selge opplevelser som opprinnelig var en del av fellesskapets liv og ansvar. Dette kan skape konflikt mellom moderne brukere og de samfunnene tradisjonene kommer fra.
Kan ikke bevises
Sjamanisme har også blitt kritisert for å beskrive en virkelighet som ikke lar seg dokumentere vitenskapelig. Noen mener at det som skjer i sjamanistiske ritualer ikke kan bevises, og derfor ikke kan tas på alvor. Men dette gjelder egentlig all tro, for ingen religiøse og åndelige erfaringer kan måles eller testes. Det betyr ikke at de er uten verdi. Derfor er det viktig å forstå sjamanisme som tro, kultur og historie, ikke som naturvitenskap.
Sjamanistiske tradisjoner rommer kunst, musikk, fortellinger, fellesskap og naturforståelse. De har formet livet til mennesker i tusenvis av år, og gjør det fortsatt. Når vi nærmer oss sjamanismen med respekt og nysgjerrighet, kan vi få innsikt i hvordan mennesker har forsøkt å forstå seg selv og verden rundt seg, og hvordan de har skapt mening i det som er vanskelig å forklare.
En tromme og trommestikke står lent mot et svaberg
Å forstå verden
Sjamanismen er mer enn en samling ritualer og fortellinger. Den er en måte å være i verden på. Den handler om rytme, natur, drømmer og forholdet mellom det synlige og det usynlige. Den gir mennesker et språk for opplevelser som ligger mellom sorg og håp, mellom det hverdagslige og det hellige, mellom mennesket og naturen.
Når vi lytter til sjamanistiske tradisjoner, åpner vi døren til et verdensbilde som både er annerledes og overraskende gjenkjennelig. Vi møter mennesker som har forsøkt å forstå hvem de er, hvor de kommer fra, og hvordan de henger sammen med alt annet liv. Vi ser at spørsmålene de stiller, er de samme som vi stiller i dag; om mening, tilhørighet og balanse.
«Når jeg legger hånden på jorden, kjenner jeg ikke bare stein. Jeg kjenner at jeg er en del av noe større.»
Sjamanisme er ikke én enkelt religion eller livssyn, men et mangfold av måter mennesker har forsøkt å forstå verden på. Den finnes i sibirske vinterlandskap, i regnskoger i Amazonas, i gamle myter fra Nord-Amerika og i moderne miljøbevegelser. Felles for tradisjonene er troen på at verden består av flere lag enn det vi kan se, og at mennesker, dyr, natur og ånder inngår i et nettverk som krever respekt og balanse.
Sjamanismen er derfor ikke bare et tema fra fortiden. Den minner oss om at mennesker i alle tider har forsøkt å finne sin plass i verden, og at vi fortsatt har noe å lære av måtene tidligere generasjoner lyttet, tolket og handlet på.
En kvinne sitter i fjæra og tilber naturen, hun brenner røkelse
Kilder:
- Hva er sjamanisme? Lastet ned 18. november fra: https://www.sjamanforbundet.no/artikler/hva-er-sjamanisme
- Groth, Bente: Naturreligion i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 29. mai 2022 fra https://snl.no/naturreligion
- Hultkrantz, Åke (1992). Shamanic Healing and Ritual Drama.
- Jakobsen, Merete (2020): Shamanism: Traditional and contemporary approaches to the mastery og spirits and healing