En levende verdensforståelse om natur, mennesker og det usynlige
Sjamanisme er ikke bare en gammel tro fra langt tilbake i tid. Det er en måte å forstå verden på som fortsatt lever, både hos urfolk og hos andre som søker nærhet til naturen. Sjamanisme handler om å se naturen som en del av oss, og oss som en del av naturen. Den gir mennesker ord for det som er vanskelig å snakke om: livet, døden, sykdom, drømmer og alt det som ligger imellom.
For mange urfolk er sjamanisme ikke bare en tradisjon, men selve rammen rundt livet. Den former hvordan de tenker, føler og handler i møte med både natur og andre mennesker.
En sjaman fra Evenk-folket i Sibir sier det slik:
Å være sjaman handler ikke om makt, men om ansvar. Når andre hører stormen, hører sjamanen det som ligger bak stormen. Naturen er ikke rundt oss, den er i oss. Vi går ikke inn i skogen – vi vender tilbake til den.
Slik beskrives en verden der alt henger sammen – mennesker, dyr, landskap og det usynlige.
Sjamanisme er et verdenssyn
I samfunn med sjamanistiske tradisjoner er ikke naturen bare bakgrunn. Den er levende og full av mening. Fjellene har vilje, dyrene har kraft og vinden bærer budskap. Når mennesker går ut i naturen, er de ikke alene. De går inn i et rom der alt kan «snakke», hvis man lærer å lytte. Dette betyr ikke at alt sees som magi, men at verden har flere lag enn det vi vanligvis tenker på i hverdagen.
I slike samfunn tolker folk ofte tegn i naturen. Hvis dyr endrer vei, eller vinden plutselig oppfører seg annerledes, kan det bli forstått som et signal om at noe er i ubalanse. Da kan en sjaman prøve å finne ut hva som har skjedd, og hjelpe mennesker med å finne tilbake til balansen. Det handler om å se sammenhenger mellom drømmer og virkelighet, mellom sykdom og natur, mellom det vi ser og det vi ikke ser.
En sjaman fra mongolia slår på tromme.
Dette sier forskerne om sjamanisme
Forskere beskriver sjamanisme som en praksis der en bestemt person, sjamanen, har en spesiell rolle i samfunnet. Sjamanen leder ritualer og har kontakt med krefter som ikke alle kan se eller merke. Målet er å hjelpe enkeltmennesker eller hele stammen.
Ofte går sjamanen inn i en transe, det vil si en spesiell tilstand der oppmerksomheten endres. Mange sier at de da kan «reise» til en annen, åndelig del av virkeligheten. Dette kan skje gjennom tromming, sang, dans, stillhet eller dyp konsentrasjon. I denne tilstanden leter sjamanen etter svar, hjelp eller kraft.
Sjamanen prøver å forstå tegn, drømmer, sykdom og uro, både hos mennesker og i naturen rundt. Når noe er i ubalanse, forsøker sjamanen å gjenopprette denne balansen. Det verdensbildet sjamanen arbeider innenfor, består av flere lag, og sjamanen beveger seg mellom disse lagene for å hente innsikt.
Siluett av en person i solnedgang, som holer en tromme og trommestikke i været.
Historisk bakgrunn
Sjamanistiske tradisjoner har røtter som går svært langt tilbake i tid. De er eldre enn både skriftlige religioner og organiserte trossamfunn. Arkeologer har funnet spor etter sjamanisme, som er over 30 000 år gamle. I gamle hulemalerier ser vi figurer som er halvveis mellom menneske og dyr, eller som bærer spesielle tegn. Slike bilder handler ikke bare om kunst, men også om mennesker som forsøkte å forstå verden.
I tidlige samfunn i Asia, Afrika, Australia og Amerika har forskere funnet beskrivelser av personer og ritualer som ligner sjamanisme. I områder i nord, som i Arktis, har man funnet trommer og gjenstander som viser lange slekter med sjamaner. I Amazonas lever gamle sanger videre. De har blitt sunget i hundrevis av år, og brukes fortsatt i ritualer. Disse sangene er ikke bare musikk; de er levende kunnskap som går fra generasjon til generasjon.
Sjamanisme startet ikke ett bestemt sted og spredte seg derfra. Den vokste fram mange steder samtidig, som svar på de samme store spørsmålene mennesker alltid har stilt: Hva skjer når vi dør? Hvorfor blir vi syke? Hvordan kan vi forstå de sterke kreftene i naturen?
Selv om sjamanismen har ulike uttrykk fra sted til sted, har den ofte hatt de samme funksjonene. Den har gitt mennesker et språk for det som er vanskelig å forklare, hjulpet dem til å forstå naturen og gitt mulighet til å skape mening når livet er vanskelig.
Hulemalerier, illustrert av et reinsdyr med 14 tagger.
På alle kontinenter
Sjamanisme finnes i mange deler av verden, i ulike former hos urfolk både i nord og sør. I Sibir og Mongolia har mennesker brukt trommer og ritualer for å kommunisere med naturens ånder. I Amazonas har sjamaner sunget gjennom hele natten for å hente kunnskap fra jungelen. På Grønland og i Nord-Amerika har drømmer og visjoner vært viktige for å forstå livet. I deler av Afrika har dans og fellesskap hjulpet mennesker til å finne balanse. I samiske områder i Norden har noaiden brukt joik og trommer for å tolke drømmer og støtte flokken.
Disse tradisjonene har blitt presset hardt under kolonialisering, forbud og misjonering. Derfor har sjamanistiske ritualer vært hemmelige, men likevel har de overlevd, og i noen områder har de fått ny kraft. Når urfolk i dag kjemper for rettigheter og kulturarv, henter de ofte fram gamle sanger, fortellinger og ritualer som nesten har forsvunnet.
I moderne tid har mange blitt mer nysgjerrige på sjamanistiske ideer. Noen søker nærhet til naturen, andre leter etter mening i en travel hverdag. Denne interessen viser at sjamanismen fortsatt berører mennesker. Den lever videre, både som arv og som inspirasjon.
Shaman-totempeler på en strand, med solen i bakgrunn.
Sjamanens rolle – nytt bilde
Hvem er sjamanen?
I tradisjonelle sjamanistiske kulturer har sjamanen et særlig ansvar. Sjamanen er ikke en prest eller leder i vanlig forstand, men en person som beveger seg mellom ulike “verdener”. Mange sier at sjamanen kan høre det andre ikke legger merke til, eller se forbindelser mellom mennesker, natur og ånder. Rollen krever alvor, modenhet og evne til å se både innover i seg selv og utover mot verden. I mange kulturer kalles sjamanen helbreder, veiviser, drømmetyder eller den som finner balanse når noe viktig har gått tapt.
I samisk tradisjon kalles sjamanen for noaide. En gammel fortelling beskriver noaiden som «en som kjenner stillheten bak lydene». Det betyr ikke at noaiden hører noe magisk, men at hun eller han legger merke til tegn og mønstre som andre overser.
Sjamanens oppgaver og ansvar
Sjamanen leder ritualer, gir råd og prøver å forstå det som ikke er synlig for alle andre. Når blir syke eller har det vanskelig, går de ofte til sjamanen for hjelp. Sjamanen tolker drømmer, følger med på naturens bevegelser og forsøker å finne ut hva som har skjedd.
«En sjaman er ikke sterkere enn andre, men han bærer flere spørsmål.»
Utdanning og innvielse
Man blir ikke sjaman fordi man har lyst, eller fordi stammen har valgt deg. I mange tradisjoner sier man at sjamanen får et kall. Dette kallet kan komme på ulike måter; gjennom sterke drømmer, gjennom sykdom som ikke lar seg forklare eller gjennom viktige hendelser.
En person som har vært alvorlig syk, mistet noen nær eller har opplevd noe spesielt, kan tolke det som et tegn. I slike kulturer kan en personlig krise også forstås som en åpning til en ny rolle i fellesskapet.
Når noen opplever et slikt kall, begynner en lang læretid. Ikke på en vanlig skole, men ute i naturen, i samtaler med eldre sjamaner og gjennom ritualer, stillhet og fortellinger. Det tar mange år på å lære hvordan man lytter til vinden, hvordan man tolker drømmer og hvordan man bruker sang eller tromme for å skape kontakt med det usynlige.
Sjamanistisk kosmologi
I sjamanismen består verdensbildet ofte av flere lag. Dette handler ikke om steder vi kan reise til med kroppen, men om ulike måter å oppleve virkeligheten på. Vi har en øvre verden, der ånder og forfedre holder til, en mellomverden der mennesker og dyr lever og en nedre verden med både hjelpere og farer. Sjamanen kan «reise» mellom disse lagene for å forstå det som skjer i den verden alle ser.
Når mennesker opplever sorg, frykt, sterke drømmer eller plutselige innsikter, kan disse erfaringene få plass i dette verdensbildet. Det gir et språk for følelser og opplevelser som ellers kan være vanskelige å forklare.
Myter og legender
Myter og legender er viktige i sjamanismen. Disse fortellingene er ikke bare eventyr, men hjelper mennesker til å forstå hvem de er, hvor de kommer fra og hvordan de henger sammen med alt annet i naturen.
I mange kulturer vokser barn opp med slike fortellinger. De lærer at verden er mer enn det øyet kan se, og at det finnes bånd mellom det synlige og det usynlige.
En Sjaman fra Sibir med tromme. Hav og tundra i bakgrunn.
Sjamanistiske ritualer og praksiser
Helbredelse og medisinske ritualer
Når noen blir syke, har vonde drømmer eller når naturens rytme endrer seg, prøver sjamanen å finne ut hvorfor. De ser ikke på sykdom som noe som bare rammer kroppen. Det kan også bety at sjelen har mistet kraft eller at forbindelsen til naturen er svekket. Sjamanen leter etter det som mangler, og prøver å hente det tilbake.
For å gjøre dette, bruker sjamanen ulike ritualer. Noen ganger må de roe urolige ånder, andre ganger må de styrke forholdet mellom mennesket og naturen. Helbredelse kan bety å hente tilbake en del av menneskets kraft, løse konflikter i gruppen eller skape ny harmoni i området der folk lever.
Åndereiser og trance
I mange tradisjoner går sjamanen inn i en transe. Det er en dyp form for konsentrasjon, der oppmerksomheten rettes mot det som ikke kan ses med øynene. Denne tilstanden kan oppstå gjennom tromming, sang, pust, dans eller meditasjon. Når sjamanen går inn i transe, kommer de inn i en annen virkelighet. Det kan være møter med hjelpere eller dyr som viser vei, eller de går inn i et landskap bare de kan se. Her finner de svar og løsninger på problemene.
«Når en sjaman i Amazonas synger gjennom natten, åpner jungelen et vindu. Dette er ikke ment som poesi, men som en faktisk beskrivelse av det sjamanen opplever.»
Antropologer, altså forskere som studerer kulturer, beskriver slike reiser som kompliserte mentale prosesser. Når sjamanen forteller at han har besøkt underverdenen, kan det også bety at han har gått dypt inn i menneskers vonde erfaringer. Når han sier at han stiger til en høyere verden, kan det handle om å få oversikt eller klarhet. Verdensbildet er dermed ikke et kart over fysiske steder, men en måte å snakke om indre og ytre liv på.
«Når jeg reiser, er kroppen min akkurat der du ser den. Men tankene mine går til steder der ordene dine ikke strekker til.»
Naturtilknytning og animisme
I sjamanismen er naturen levende. Alt har en form for ånd eller kraft. Fjell, dyr, elver og vind har sin egen vilje, men dette betyr ikke at det er magi, men at mennesker møter naturen som en partner, ikke som noe man bare bruker. Alt i naturen er del av en større helhet. Sjamanen prøver å forstå hvordan denne helheten påvirkes når noe kommer i ubalanse.
To mennesker sitter på huk med hendene vendt på knærne, vendt opp mot himmelen.
Sjamanens verktøy er mer enn gjenstander
Trommer og rasler
For å holde fokus i ritualene, bruker sjamanen ulike verktøy som trommer og rasler. Trommen holder rytmen og hjelper sjamanen til å samle både seg selv og andre. Lyden kan være jevn og langsom, eller rask og intens. Dette kan føles som en bro mellom ulike virkeligheter. I Sibir kan sjamanen også bruke bjeller, mens i Amazonas er sangen ofte det viktigste verktøyet. Der kan sanger vare hele natten.
Symbolske objekter
Sjamanen bruker også ting som har symbolsk betydning, for eksempel fjær, steiner, figurer og masker. De kan stå for hjelpere, dyr eller forfedre. De brukes ikke som magiske ting, men som bindeledd mellom mennesker, natur og historie. En fjær kan være viktig fordi den kommer fra et bestemt dyr. En stein kan bære minner om et fjell eller et spesielt sted.
For en sjaman i Mongolia kan trommen være en trofast følgesvenn i arbeidet. For en sjaman i Andesfjellene kan en stein minne ham om et fjell som beskytter dalen. Slik blir verktøyene små broer mellom det som skjer inne i mennesket, og det som skjer i verden rundt.
Fjæren minner sjamanen om hvordan tankene skal holdes lette. Når fjæren ligger i hånden, husker du hvem du skal være. Det er ikke fjæren som gjør noe, men måten du tenker med den.
En kvinnelig sjaman med fjær i en hånd og en krukke i den andre.
Myter og legender forteller mer enn de forklarer
I sjamanistiske tradisjoner er myter og legender svært viktige. Når en historie forteller om en bjørn som vokter et fjell, handler det kanskje om mer enn et dyr. Det kan handle om respekt for naturen. Når en ravn stjeler lyset, kan det være en måte å snakke om skapelse og forandring på.
Mytene bruker bilder, dyr og hendelser for å uttrykke det som ellers er vanskelig å si. Slik får mennesker et språk for både det som skjer rundt dem, og det som skjer inni dem.
Sjamaner er viktige historiefortellere. De vet hvor elvene pleide å renne, hva som skjedde da stormen ødela hus, og hvorfor bestemte steder ikke bør røres. De kan tolke drømmer, og fortelle hvordan gamle hendelser fortsatt påvirker livet. Mytene deres er ikke bare fantasi. De brukes til å minne mennesker om hvorfor naturen må tas vare på, hvorfor balanse er viktig, og hvorfor fellesskapet er avgjørende når problemer må løses.
Dyremaske til ritualer med bjelle under haka
Sjamanisme i ulike kulturer
Sjamanisme er ikke én tradisjon, men mange tradisjoner som har vokst fram på ulike steder og på ulike måter. Hver kultur har sine historier, ritualer og forståelser av verden. Likevel har vi fellestrekk, for i alle disse tradisjonene tenker mennesker at livet er større enn det vi ser, og at alt liv henger sammen.
Sibir
I Sibir lever mennesker i et landskap som både gir og krever mye. Lange vintre og streng kulde gjør det nødvendig å kjenne naturen. Sjamanen har en viktig rolle i å tolke tegn og holde kontakt med åndene. Trommen er et sentralt verktøy, sølvringer i drakten kan symbolisere himmelen, mens skinnstykker og bjeller står for hjelpere og dyr som følger sjamanen.
Nord-Amerika
Hos urfolk i Nord-Amerika har drømmer, visjoner og sang vært viktige måter å forstå livet på. Historier om totemdyr viser hvordan folk ser sine bånd til naturen. En jeger som har et nært forhold til bjørnen, kan se på bjørnen som en lærer med egenskaper som styrke, tålmodighet og beskyttelse.
Amazonas
I Amazonas er jungelen som et stort bibliotek. Sjamanen går lange turer mens han lytter til fugler, insekter og trær. Sangen er hans viktigste verktøy. Den kan beskrive stier gjennom skogen, men også hvordan man skal møte vanskelige situasjoner i livet. Mange ritualer skjer om natten, når lydene er klare og det er lettere å samle tankene. Naturen er som en samtalepartner, og hver elv, plante og åsside har sin egen historie.
Nordisk og samisk tradisjon
I nordiske områder finnes spor etter ritualer som kalles seid, og andre former for arbeid med innsikt og påvirkning. I samisk tradisjon hadde noaiden ansvar for å hjelpe mennesker som ble syke, når reinen skiftet beite eller når drømmer måtte tolkes. Trommeskinnet ble malt med symboler for landskapet, mytene og himmelretningene. Under kolonialisering og kristen misjon ble mange av disse praksisene forbudt, men kulturarven lever videre i joik, fortellinger og nyere forsøk på å ta tilbake gamle tradisjoner.
Afrika
I flere afrikanske samfunn bruker helbredere rytme, dans og fellesskap for å folk som har det vanskelig. I noen tradisjoner beskrives transe som en tilstand der mennesket slipper kontroll over kroppen, slik at både personen selv og fellesskapet kan se hva som må endres.
Selv om uttrykkene er forskjellige, har disse tradisjonene noe felles. De gir folk en måte å forstå livet på, og bygger på troen om at alt henger sammen; mennesker, dyr, natur og ånder. Sjamanismen lever i rytmene, i fortellingene og i måten mennesker lytter til verden på.
Voodo-dokker på et marked i Lome
Revitalisering av sjamanistiske tradisjoner
Gjennom 1900- og 2000-tallet har interessen for sjamanisme økt, særlig i Europa og Nord-Amerika. Folk leter etter en dypere forbindelse til naturen i en tid med mye teknologi og høyt tempo. Noen har da funnet inspirasjon i sjamanistiske ideer og bruker disse til personlig utvikling, kreativitet og åndelig utforskning.
Slik moderne bruk kan være annerledes enn de tradisjonene som har levd i urfolkssamfunn i hundrevis av år. Mange henter symboler eller ritualer ut av sin opprinnelige sammenheng, og trommer, åndereiser og naturmotiv blir brukt som verktøy for å utforske seg selv. Slik kan sjamanismen bli mer livsstil enn kulturell arv.
Dette skaper både engasjement og debatt. Noen mener at moderne sjamanisme hjelper folk til å tenke mer helhetlig om natur, identitet og mening. Andre advarer mot at viktige betydninger kan forsvinne når urfolkenens ritualer og symboler brukes uten historisk kunnskap.
I Norge har samiske kunstnere, aktivister og kulturarbeidere pekt på hvor sårbart dette kan være. I flere hundre år ble samisk sjamanisme forbudt og straffet, og trommer og hellige gjenstander ble brent. Når mennesker i dag bruker samiske symboler uten å kjenne denne historien, kan det oppleves mer som et nytt tap enn som en feiring.
I noen miljøer blandes sjamanistiske ideer med moderne naturreligioner som Wicca. Dette skaper nye uttrykk som ikke alle urbefolkninger er begeistret for. Når grupper samles for å tromme, meditere eller danse, kan det gi mening for dem, uten at det er en videreføring av en konkret, historisk tradisjon.
To mennesker sitter på huk med hendene vendt på knærne, vendt opp mot himmelen.
Samisk revitalisering
Samtidig finnes det prosjekter der urfolk arbeider med å ta tilbake sine egne tradisjoner. De vil ikke skape noe helt nytt, men blåse liv i det som nesten ble borte. Da blir sjamanismen del av et større arbeid for å bevare språk, historie og identitet. For noen er revitalisering en måte å lytte til forfedrene på. For andre er det en måte å bygge framtiden på.
En ung kvinne fra Sápmi forteller at trommen ikke er et verktøy for henne, men et minne.
«Hver gang jeg hører rytmen, tenker jeg på historiene som ble hvisket i mørketida. Det er ikke noe jeg bruker for å finne meg selv. Det er noe som viser meg hvor jeg kommer fra.»
Hennes ord viser en stolthet og sårbarhet som viser at revitalisering handler om å hente tilbake det som har vært truet.
Tre trommer og trommestikker
Sjamanisme og psykologi
Når forskere og terapeuter ser på sjamanisme, oppdager de likheter med moderne psykologi. Selv om sjamanisme ikke er terapi, arbeider sjamanen med mange av de samme menneskelige behovene som psykologer gjør i dag. Sjamanen lytter til mennesker i krise, tolker drømmer og deltar i ritualer som kan skape trygghet og tilhørighet.
Når sjamanen går inn i transe, skjer det ofte gjennom rytme, pust, sang eller meditasjon. I denne tilstanden kan kroppen slappe av, tankene blir klarere, og følelser får komme fram. Dette ligner metoder som brukes i terapi for å bearbeide vanskelige opplevelser.
Når noen beskriver tap av «sjelskraft», kan det minne om følelsen av å miste motet, retning eller opplevelsen av hvem man er. Når sjamanen vil «bringe noe hjem», kan det bety å få tak i en del av seg selv som ble borte i sorg eller traumer. Selv om sjamaner og psykologer bruker ulike ord og jobber i ulike rammer, løfter de ofte fram de samme spørsmålene: Hva har skjedd? Hva savnes? Hva skal til for å leve godt?
Nyere forskning på fortelling, rytme og symboler viser at dette kan hjelpe mennesker å forstå egne følelser bedre. I sjamanistiske ritualer er deltar gjerne hele gruppen, og det å bli båret av et fellesskap kan i seg selv være helende.
Samtidig er det viktig å huske at sjamanisme ikke er en moderne behandlingsform. Det er et livssyn, en måte å forstå virkeligheten på, der natur, forfedre, historier og ånder er viktige.
Ung kvinne som trommer og danser i skogen
Sjamanisme og miljøbevegelse
I vår tid, der natur ødelegges og klimaet endrer seg, har mange begynt å vende blikket mot urfolks tradisjoner, blant annet sjamanisme. Dette handler ikke om å bli religiøs, men om å finne en annen måte å tenke om naturen på. De ønsker å se naturen som noe man samarbeider med, ikke bare som noe man utnytter.
Sjamanistiske tradisjoner har ikke svaret på dagens miljøproblemer, men de gir et annet perspektiv. I mange urfolkssamfunn har mennesker levd med en forståelse av at naturen gir, men også krever. Man kan ta fra naturen, men man må huske å gi tilbake.
Økospiritualitet
I dag snakker noen om økospiritualitet, en åndelig eller verdimessig tilnærming til naturen. Miljøaktivister henter noen ganger inspirasjon fra sjamanistiske verdensbilder fordi de understreker at alt liv henger sammen. Man trenger ikke å dele troen på ånder for å forstå dette. Mange kjenner seg igjen i tanken om at naturen ikke bare er et sted man besøker, men noe man tilhører.
I urfolkssamfunn spiller tradisjonell kunnskap fortsatt en viktig rolle i kampen for natur og rettferdighet. Lokale ledere bruker gamle fortellinger og erfaringer når de forklarer hvorfor bestemte fjell, skoger eller elver må beskyttes. Når de sier at et fjell vokter dalen eller at elven bærer minner, handler det både om tro og om praktisk kunnskap om økologi, vann, dyr og mennesker.
«Skogen er vår lærer. Når vi går i jungelen, forteller trærne oss hva som mangler. De viser hva vi mister når vi mister dem. Dette kan høres poetisk ut, men det uttrykker en praktisk virkelighet: uten skogen forsvinner både frisk luft, mat, medisin og hjem.»
En sjaman sitter på en fjelltopp og mediterer
Kritikk og debatt
Sjamanisme er spennende, men vekker også debatt. Forskere har lenge diskutert hva sjamanisme egentlig betyr, og mener at det er så mange forskjellige tradisjoner at de velger å beskrive hver tradisjon for seg. Vi kan ikke bruke fellesbetegnelsen sjamanisme om alt.
En annen viktig diskusjon handler om hvordan folk bruker ritualer, symboler eller teknikker og koker sammen sin egen sjamanist-suppe. Dette kalles kulturell appropriasjon som betyr at man tar noe fra én kultur ut av sin sammenheng, ofte uten respekt eller forståelse, og bruker det til egne formål.
For urfolk som har opplevd forbud, tvangskristning, tap av språk og land, kan det være vondt å se at symboler deres forfedre måtte skjule, nå blir brukt som underholdning. I noen tilfeller selges også sjamanistiske opplevelser som varer, for eksempel trommekurs eller åndereiser og produkter. Da kan mennesker tjene penger på noe som opprinnelig var en del av et fellesskap og et stort ansvar. Dette skaper lett konflikt.
Kan ikke bevises
Sjamanisme blir også kritisert fordi det ikke kan bevises vitenskapelig. Det som skjer i ritualer, lar seg ikke måle med instrumenter. Noen mener derfor at sjamanisme ikke kan tas seriøst. Men dette gjelder egentlig all tro. Religiøse og åndelige erfaringer kan ikke testes i et laboratorium. Det betyr ikke at de er uten verdi.
Derfor er det viktig å forstå sjamanisme som tro, kultur og historie, ikke som naturvitenskap. Sjamanistiske tradisjoner rommer kunst, musikk, fortellinger, fellesskap og naturkunnskap. De har påvirket menneskers liv i tusenvis av år, og gjør det fortsatt. Når vi nærmer oss sjamanismen med respekt og nysgjerrighet, kan vi lære hvordan andre mennesker har forsøkt å forstå seg selv og verden.
En tromme og trommestikke står lent mot et svaberg
Å forstå verden
Sjamanisme er mer enn en samling ritualer og myter. Det er en måte å være i verden på. Den handler om rytme, natur, drømmer og forholdet mellom det vi kan se og det vi ikke kan se. Den gir mennesker ord for opplevelser som ligger mellom sorg og håp, mellom hverdag og det hellige, mellom mennesket og naturen.
Når vi lytter til sjamanistiske tradisjoner, åpner vi døren til en verden som både er annerledes og samtidig kjent. Vi møter mennesker som har forsøkt å finne ut hvem de er, hvor de kommer fra, og hvordan de henger sammen med alt annet liv.
«Når jeg legger hånden på jorden, kjenner jeg ikke bare stein. Jeg kjenner at jeg er en del av noe større.»
Sjamanisme er ikke én enkelt religion eller ett bestemt livssyn, men mange måter mennesker har prøvd å forstå verden på. Den finnes i sibirske vinterlandskap, i Amazonas regnskoger, i gamle myter fra Nord-Amerika og i moderne miljøbevegelser. Felles for alle er troen på at verden har flere lag enn det vi ser, og at mennesker, dyr, natur og ånder henger sammen i et nettverk som krever respekt og balanse.
Sjamanismen er derfor ikke bare et tema fra fortiden. Den minner oss om at mennesker i alle tider har prøvd å finne sin plass i verden, og at vi fortsatt kan lære av måter tidligere generasjoner lyttet, tolket og handlet på.
En kvinne sitter i fjæra og tilber naturen, hun brenner røkelse
Kilder:
- Hva er sjamanisme? Lastet ned 18. november fra: https://www.sjamanforbundet.no/artikler/hva-er-sjamanisme
- Groth, Bente: Naturreligion i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 29. mai 2022 fra https://snl.no/naturreligion
- Hultkrantz, Åke (1992). Shamanic Healing and Ritual Drama.
- Jakobsen, Merete (2020): Shamanism: Traditional and contemporary approaches to the mastery og spirits and healing