Slik blir elbilbatterier til nye batterier
Visste du at nesten hele batteriet fra elbilen blir til noe nytt?
Elbil-batterier fra elbiler og hybridbiler blir gjenvunnet. Slike batterier bli kalt høyenergibatterier. Det er de samme batteriene som er i el-sykler og el-sparkesykler.
Batterier fra sparkesykler og el-sykler blir gjenvunnet på samme måte som elbilbatteriene vi skal fortelle om. Men først litt om elbiler og hva som skjer når de er gamle og ødelagte.
1. Vraking av biler
Når bilene våre blir gamle, sender vi dem til vraking.
Du får penger når du leverer bilen. Det heter vrakpant.
Nesten hele bilen blir gjort om til materialer som kan brukes om igjen.
Det gjelder selvfølgelig også biler som går på strøm. Alle elbiler og hybrid-biler. Alle biler med et stort batteri og elektrisk motor.
2. Farlige stoffer blir fjernet
Elbilen som skal vrakes blir først gått gjennom hos biloppsamleren. En biloppsamler er et sted som tar mot vrakbiler i Norge.
Biloppsamleren tar ut alle farlige stoffer fra bilen. Det er mange farlige og giftige stoffer i en bil. For eksempel bremsevæske, diesel og bensin, kjølegass og mye annet som kan skade naturen.
3. Sjekke elbil-batteriet
Så sjekker biloppsamleren om elbilbatteriet er skadet. Hvis det er skadet, må det stå en stund og sjekkes. Det kan nemlig begynne å brenne hvis det er skadet.
Hvis alt er i orden med elbilbatteriet, blir det tatt ut av vrakbilen.
Fordi batteriet er livsfarlig, må de som skal ta det ut ha en egen utdannelse.
4. Pakke og sende batteriet
Nå er batteriet tatt ut av bilen og skal pakkes så det kan sendes videre til gjenvinning. Det er egne, strenge lover og regler for hvordan et elbilbatteri skal pakkes og sendes.
I Norge er det mange steder som kan ta mot og gjenvinne batterier. Elbilbatteriet er på vei til et av de stedene.

5. Lader ut batterier
De som skal gjenvinne batteriet sjekker batteriet. Hvis alt er i orden, blir det ladet ut så det ikke er noe strøm igjen. Strømmen som de tar ut fra høyenergibatteriet blir brukt til andre ting.
6. Batteriet blir delt opp
Når elbilbatteriet er helt tomt for strøm, blir det skrudd fra hverandre.
Et elbilbatteri har mange deler. Det er kabler av kobber, aluminium, jern og mye plast. Alt blir skrudd av og sortert. De delene blir gjenvunnet. Når alt er skrudd av, er det bare det innerste av batteriet igjen. Det heter battericelle.
7. Battericellene har verdifulle metaller
Inne i battericellene er det mange metaller som er veldig verdifulle og sjeldne. I batteriet er det verdifulle metaller som litium, kobolt, mangan og mange fler.
For å få metallene ut slik at de kan brukes på nytt, må battericellen knuses. Det blir gjort i en knuse og kverne-maskin som blir kalt fragmenteringsmaskin.
8. Battericellene knuses og kvernes i små biter
Battericellene blir kvernet opp i små biter. Etter at de er knust, går bitene inn en sorteringsmaskin. Den sorterer de forskjellige metallene hver for seg.
Men det blir litt igjen. Det er et svart pulver som blir kalt Black Mass.
9. Black Mass
Black Mass inneholder de mest verdifulle metallene fra battericellen. De metallene som er mest verdt og som er viktigst for å lage nye elbilbatterier. For eksempel litium, kobber, sink, kadmium, nikkel, kobolt og flere. Black Mass er verdt mye.
10. Den svarte massen
Black Mass selges videre og til spesialister som kan skille ut de ulike metallene. Det blir kalt å raffinere. Det vil si at de ulike sjeldne metallene sorteres ut fra det svaret pulveret. Når Black Mass er raffinert, kan de dyre, sjeldne metallene selges videre.

11. De sjeldne metallene brukes om igjen
De sjeldne metallene fra vrakbilene med høyenergibatterier, blir nå brukt i nye produkter. For eksempel i nye elbil-batterier.
Nesten alt av den gamle bilen brukt om igjen. Og mesteparten av batteriet blir også brukt om igjen.
At materialene blir brukt om igjen, kaller vi for sirkulærøkonomi. Det betyr at materialene fra ødelagte ting blir brukt til nye ting i et kretsløp.
I Norge må 95 prosent av materialene i vrakbilene bli brukt om igjen.
Halvparten av materialene (50 prosent) i batteriene MÅ gjenvinnes i dag.
Kilder:
https://snl.no/litiumionbatteri
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32006L0066
https://www.regjeringen.no/no/dep/kld/id668/
Læreopplegget er et samarbeid mellom Høyenergi AS og Skolerom