Stine eller Fylle-Stine (aka Fyllesvinet)?

I denne fortellingen møter vi en ung jente som er på vei ned en vanskelig vei. Hun drikker stadig oftere. Underveis i fortellingen finner du refleksjonsspørsmål om det som skjer i historien og valgene jenta tar.

Accessibility icon Stine eller Fylle-Stine (aka Fyllesvinet)?

Stine eller Fylle-Stine (aka Fyllesvinet)?

Plutselig fløt praten så lett. At hun ikke hadde gjort dette før. Hun følte seg så avslappet, ikke anstrengt og ukomfortabel som hun vanligvis gjorde. Smilet kom naturlig, og hun turte å se de andre i øynene. Ordene satt på ingen måte fast i halsen, slik de pleide, men rant ut av henne. Hun pratet om alt og ingenting – pianotimer, nabogutten, eldrehjemmet til bestemoren, hunden hennes, den nye jakka, matpakke med leverpostei. Hun hadde visstnok historier om det meste, og plutselig kunne hun dele dem uten å stotre og rødme.

Og de andre lyttet faktisk! Gjorde de ikke? Stine trodde i alle fall det … De andre lo til og med av de morsomme delene i historiene hennes! Mens hun lo med! Endelig var hun en de andre lo med, ikke av. Stine trodde i alle fall det… Og den latteren – fyllelatteren, hadde hun hørt den blitt kalt – trillet uhindret ut av henne. Høyt og befriende. Det føltes så godt!

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Stopp og tenk

Stine er beruset. Hennes forståelse av hva som skjer, er ikke den samme som andres. Hun tror de andre lytter til henne og ler av de morsomme historiene hennes, men i virkeligheten ler de av henne og synes historiene hennes er latterlige.

Hvordan tror du Stine vil føle seg når hun blir edru igjen, og forstår hva de andre egentlig tenkte om henne og historiene hennes?

Plutselig følte Stine seg så fri. Fri til å prate, le og være som de andre. Fri til å delta, ikke bare se på fra sidelinjen. Hun deltok i samtaler – fjasete samtaler med de andre jentene ved vasken på do, dype samtaler med dén gutten i sofakroken, meningsløse samtaler med hvem-som-helst. Hun deltok i dansen – musikken fylte hodet og spredte seg i kroppen, og hun beveget seg i takt med den og alle de andre på dansegulvet, som om de var én samlet organisme.

Stopp og tenk

Stine er beruset. Hun tror hun endelig er en del av fellesskapet, og at hun deltar på lik linje som alle andre. I virkeligheten snubler hun rundt, snøvler når hun prater, går alt for tett på folk og gjør de andre ukomfortable.

Hvordan tror du de andre ser på Stine?

Hva tenker de andre om Stines oppførsel, tror du? 

Det var som om hun endelig hadde løst gåten «Hvordan passe inn?». Alkoholen var som en trylledrikk som forvandlet henne fra en sjenert og grå liten mus som gjemte seg i utkanten av enhver sosial sirkel, til en selvsikker og skinnende stjerne som mer enn gjerne lyste opp i midten.

Stopp og tenk

Stines virkelighetsoppfatning er ikke som de andres. Hun får overdreven tro på seg selv, og stadig mindre selvinnsikt. Stine tror alkohol gir henne selvtillit.

Hun føler seg kanskje bedre der og da, men hvordan tror du hun føler seg i ettertid? 

Fra den dagen drakk Stine alltid på fest. Og noen ganger ellers, om hun skulle møte andre, og trengte en ekstra selvtillitsboost.

Stopp og tenk

Stine drikker alkohol i et forsøk på å mestre sosiale situasjoner.

Hva tenker du om å bruke alkohol på denne måten? Forklar svaret ditt. 

Det var riktignok en del problemer med dette. Det hendte at Fylle-Stine drakk vel mye. Noen ganger fordi det var vanskelig å vite hvor mye hun egentlig tålte. Andre ganger fordi hun rett og slett ville ha mer. Ikke av alkoholen, den smakte tross alt ganske kjipt, men av godfølelsen. Følelsen av fellesskap med de andre. Følelsen av å være trygg på seg selv. Følelsen av å tilhøre, være en del av gruppa.

Stopp og tenk

Stine drikker mer fordi hun ønsker å føle seg enda bedre.

Hva tenker du om valgene Stine gjør?

Dessverre var ikke alkoholen noen garanti for godfølelsen, heller. Det kunne like gjerne gå andre veien, hadde hun erfart. Ja, hun deltok i alle samtaler og delte velvillig alt fra historier om helt dagligdagse ting til hemmeligheter hun helst skulle holdt for seg selv. Men det var ikke alt hun sa som ble mottatt med high-fives, latter og anerkjennelse. Det hendte ofte at det hun sa var pinlig, feil eller latterlig. Det var heller ikke så enkelt å bli tatt alvorlig når blikket hennes var sløret, når hun snøvlet og snublet i både ord og bordbein.

Stopp og tenk

Det går etter hvert opp for Stine at drikkingen gjør henne mindre i stand til å lykkes sosialt. Likevel fortsetter hun å drikke.

Hvorfor stopper hun ikke, tror du?

Ja, hun deltok i dansen og følte at hun var i takt med alt og alle. Helt til hun ikke var det lenger. Ben og armer fulgte ikke instruksjonene fra hodet lenger. Det var brudd på linja, og Stine hang ikke helt sammen. Alt var i utakt. Ingen grasiøse bevegelser, bare pinlig risting, stamping, hopping og halting. Det hadde ingenting med dans å gjøre, men hun fortsatte allikevel. Bruddet mellom hodet og kroppen var fullstendig, og hodet forsto ikke lenger hvor sjenerende kroppen oppførte seg.

Stopp og tenk

Stine skammer seg ofte når hun forstår at hun dummer seg ut. Ofte innser hun det ikke før i ettertid, og da blir skammen sterkere.

Hvordan tror du dette påvirker Stines selvtillit og bilde av seg selv?

Og så var det dagen derpå, da. Fylleangst. Ordet hadde fått mye innhold for henne etter hvert. Bruddstykker av samtaler og situasjoner som kom tilbake til henne når hun våknet dagen etter en fest. Hadde hun virkelig sagt dét? Gjorde hun virkelig dét? Hun vred seg i senga i ren flauhet. Ville helst glemme, men kunne ikke. Ville aller helst gått tilbake i tid og latt være, men det kunne hun heller ikke.

Stine. Fylle-Stine. Fyllesvinet. 

Hvem ville hun egentlig være? 

Bilde- og videorettigheter:

    1. Midjournay
    2. Midjournay
    3. Midjournay
    4. Midjournay
    5. Midjournay
    6. Midjournay
    7. Midjournay
    8. Midjournay