«There ain’t no such thing as a free lunch»

Har du hørt dette uttrykket før? Hva tror du det betyr? Uttrykket ble skrevet for snart hundre år siden, men det brukes ofte i dag også. Spesielt når det gjelder ting som skjer på nettet. Hvordan kan dette ha seg?

Sort hvitt bilde av fem voksne personer som sitter rundt et bord på stranda og spiser lunsj.

Søkemotorer er gratis, men …

Søkemotorer på nett er nyttige, og vi bruker dem mange ganger hver dag. Men det er ikke slik at de kun er en gratis tjeneste som hjelper oss i hverdagen. Vi gir også noe tilbake. Hva da, tror du? De mest brukte søkemotorene er Google Chrome, Microsoft Edge, Opera, Safari og Firefox.

En søkemotor er omtrent som en bibliotekar du kan spørre om hjelp med å finne det du leter etter. Men søkemotoren krever at du forklarer godt hva du egentlig ønsker å finne. Jo mer presis du er, jo enklere er det å finne gode søkeresultater.

Google-trender

Søkemotorene får store mengder informasjon fra oss, og det brukes til analyser. Gjennom å analysere hva folk «googler», kan de som eier søkemotorene se hva som er trender, og de kan følge utviklingen i ulike deler av verden. Du kan selv se hva det søkes mest etter på Google Trends.

Høy verdi

Det at vi legger igjen spor i form av informasjon som viser hva vi har søkt etter, og hva vi er interessert i, har verdi for selskapene som eier søkemotorene. Selv om informasjonen har høy verdi, gir vi den vekk – ofte uten å tenke over det i det hele tatt. Bør vi tenke mer over hva informasjonen blir brukt til?

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt
Ung jente sitter i en sofa og søker etter noe på en laptop og en mobil.

Ønsker du å lese hele artikkelen?

Ved å logge inn får du full tilgang til artikkelen, samt Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen av Skolerom?
Kontakt oss her!