«There ain’t no such thing as a free lunch»

Har du hørt dette uttrykket før? Hva tror du det betyr? Uttrykket ble skrevet for snart hundre år siden, men det brukes ofte i dag også. Spesielt når det gjelder ting som skjer på nettet. Hvordan kan dette ha seg?

Sort hvitt bilde av fem voksne personer som sitter rundt et bord på stranda og spiser lunsj.

Søkemotorer er gratis, men …

Søkemotorer på nett er nyttige for oss. Vi bruker dem mange ganger hver eneste dag. Er de bare en gratis tjeneste som hjelper oss i hverdagen? Gir vi også noe tilbake? De mest brukte søkemotorene er Google Chrome, Microsoft Edge, Opera, Safari og Firefox.

En søkemotor kan sammenliknes med en bibliotekar. Denne kan du spørre om hjelp med å finne det du leter etter. Men søkemotoren krever at du forklarer godt hva du leter etter. Jo mer presis du er, jo enklere er det å finne gode søkeresultater.

Google søketrender

Søkemotorene får mye informasjon fra oss, og det brukes til analyser. Gjennom å analysere hva folk «googler», kan de som eier søkemotorene, se hva som er trender over hele verden. Du kan selv se hva det søkes mest etter på Google søketrender.

Høy verdi

Alle spor vi legger igjen i form av våre søk, har verdi for selskapene som eier søkemotorene. Selv om informasjonen har høy verdi, gir vi den vekk – ofte uten å tenke over det. Bør vi tenke mer over hva informasjonen blir brukt til?

Forrige avsnitt

1 / 4

Neste avsnitt
Ung jente sitter i en sofa og søker etter noe på en laptop og en mobil.

Ønsker du å lese hele artikkelen?

Ved å logge inn får du full tilgang til artikkelen, samt Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen av Skolerom?
Kontakt oss her!