Læreplantilkobling

Fag

KRLE

Samfunnsfag

Naturfag

Norsk

Core Kjerneelementer

  • Kjennskap til religioner og livssyn
  • Kunne ta andres perspektiv
  • Etisk refleksjon
  • Identitetsutvikling og fellesskap
  • Demokratiforståing og deltaking
  • Samfunnskritisk tenking og samanhengar
  • Kropp og helse
  • Muntlig kommunikasjon
  • Skriftlig tekstskaping
  • Språket som system og mulighet
  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter

Cogs Tverrfaglig tema

Demokrati og medborgerskap

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

2. trinn
Naturfag
  • undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
2. trinn
Naturfag
  • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
2. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og korleis eigne og andre sine grenser kan uttrykkjast og respekterast
2. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
4. trinn
KRLE
  • samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
4. trinn
KRLE
  • identifisere og reflektere over etiske spørsmål
4. trinn
KRLE
  • sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
4. trinn
Naturfag
  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
4. trinn
Norsk
  • beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
4. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om kvifor det oppstår konfliktar i skule- og nærmiljøet, lytte til andre si meining og samarbeide med andre om å finne konstruktive løysingar
4. trinn
Samfunnsfag
  • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet

Vi trenger trygghet

Vi trenger å føle oss trygge. Når vi er redde tenker hjernen nesten bare på den redde følelsen. Da er det vanskelig å tenke på noe annet. Og det er vanskelig å lære noe nytt. Når mennesket føler seg trygt, føler hjernen seg trygg også. Da er det flere hjernedeler som kan tenke på andre tanker eller følelser.

Trygghet er kjempeviktig

Hjernen må ha mat og drikke. Hjernen trenger også å ha en trygg følelse. Voksne kan gi trygg følelse. Som fra mamma eller pappa eller noen andre. Når barna føler seg trygge vet de at voksne passer på. For eksempel om noe vanskelig skjer.

Ønsker du å lese hele artikkelen?

Ved å logge inn får du full tilgang til artikkelen, samt Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen av Skolerom?
Kontakt oss her!