Vi starter nederst, med tærne:

Når hælen går opp, går tærne ned. I sko blir tærne blir presset sammen nede i skotuppen. All vekt fra kroppen er da på tærne. Hvis du har enda høyere hæler blir det enda mer vekt på tærne. Hvis du gjør dette lenge, vil tærne få det både vondt og trangt. Tærne og tåneglene kan bli helt ødelagt.

Akillessenen 

På baksiden av ankelen sitter akillessenen. Denne senen er kjempesterk. Den tåler faktisk mer enn 500 kilo! Men går du på høye hæler hele tiden kan akillesen bli sliten, og du kan få veldig vondt. Noen ganger kan akillesen bli helt ødelagt, og ryke i to. Au!

Hælene mister bakkekontakt 

Når hælene er høye vil ikke foten stå som den pleier. Når du går på tærne, får hælen mindre kontakt med bakken under deg. Ankelen din vil bevege seg annerledes. Dette kan gjøre at du mye lettere kan vrikke eller forstue ankelen. Au!

Krympende leggmuskel

Når du går på tærne hele tiden så får du heller ikke strukket ut beinet skikkelig. Hvis du går veldig mye med høye hæler kan det etter hvert bli vanskelig å strekke ut beinet fordi leggmuskelen har blitt kortere.

Dominoeffekt

Med høye hæler skjer det mye med føttene dine: Du mister mye av kontakten med bakken. Tærne er stappet ned i en skotupp. Leggmuskelen har krympet. Ankelen jobber sammen med akillesen for å holde deg stående. Kroppen må finne en ny måte å holde balansen. Knærne blir slitt på en ny måte når du går på en ny måte. Du legger vekten din på andre steder. Hoftene dine presses frem og korsryggen strammes. Det er kanskje fint med høye hæler, men er det verdt vridde ankler, hovne knær og vond rygg?

Kilder:

  • Kropp & helse (2020)
    Orage Forlag AS

Bilder- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. Getty Images
    4. Getty Images
    5. Getty Images