Hvem gjør vi det for?
«Sønnen min forstår ikke at skolen er til hans eget beste. Han har alltid gjort skolearbeid bare for lærerens skyld. Ikke rart han synes skolen er kjedelig! Han ser det ikke selv, og jeg har gitt opp å mase.»
Historien er dessverre ikke helt uvanlig – skolen oppleves ofte som en plikt, heller enn en mulighet.
Tenåringsgutt har sovnet ved pulten sin midt i timen.
Er det motivasjon som mangler?
Lite motivasjon kan skyldes mange ting: en følelse av manglende mestring, klassemiljø, arvede holdninger – og at andre ting er mer interessante enn skolen.
Men er det slik at hvis alt som skjer på skolen hadde vært morsomt og interessant, så ville elevene blitt motiverte?
Så enkelt er det dessverre ikke. Motivasjon er ikke noe man kan pålegge eller gi andre – man må faktisk motivere seg selv.
En gutt ligger på gulvet å gjør lekser med headsett
Hvor henter vi motivasjon?
Er det da noe som kan gjøre at man kan styrke muligheten for at motivasjonen kommer?
Man danner seg et bilde av seg selv gjennom å være med andre, og man bygger mye på tidligere erfaringer, både suksesser og feilskjær.
Selvbildet kan være positivt eller negativt, det kan være ulikt fra fag til fag – og det har stor betydning for hvor mye arbeid man legger i oppgaven eller faget. Det handler primært om i hvilken grad man tror man kan lykkes.
en liten gutt som ser deppa ut
Denne troen kommer ikke bare fra erfaringer og personlige egenskaper, men også i hvilken oppmuntring man har med seg fra foreldre, barnehage, foreninger og venner.
Det er derfor viktig at vi stimulerer til egenutvikling, og ikke minst jobber for at elevene lærer å ta ansvar for, og en aktiv rolle, i egen læring. På denne måten kan de på sikt lære seg å motivere seg selv.
Når det er sagt, ligger hovedansvaret for elevenes læring og utvikling hele tiden hos foresatte og skole.
Mor og datter sitter å koser seg med lekser
Fixed or growth mindset
Carol Dweck, en amerikansk psykolog, står bak teorien om fixed or growth mindset. På norsk omtaler vi det gjerne som fastlåst eller vekstorientert tankesett.
Ifølge teorien er vårt tankesett avgjørende for hvordan vi opplever oss selv – og har således stor betydning for vår læring. Det å jobbe mot et growth mindset hos elevene vil derfor være viktig.
En liten gutt med treningstøy og vekter
«Jeg vil bare bli ferdig!»
Det er ikke uvanlig at elever jobber etter prinsippet «minimal innsats for maksimalt utbytte». I stedet for å fokusere på gleden ved å gjøre et godt stykke arbeid, blir elevene ofte mer opptatte av å bli raskt ferdig. Det er sjelden en god strategi i læring. Her kan foresatte heldigvis bidra med sin innflytelse: Alt krever innsats – man blir ikke god av å gjøre én ting én gang.
Artikkelen er utarbeidet i samarbeid med FUG (Foreldreutvalget for grunnopplæringen).
Kilder:
- Udir.no (16.02.2022): Utdanningsspeilet 2020.
https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/tema/utdanningsspeilet-2020/del-1/skolemiljo-og-trivsel/ - Youtube.com (16.02.2022): Developing a Growth Mindset with Carol Dweck.
https://www.youtube.com/watch?v=hiiEeMN7vbQ - Tandfonline.com (16.02.2022): Mindsets That Promote Resilience: When Students Believe That Personal Characteristics Can Be Developed.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00461520.2012.722805 - Visible-learning.org (16.02.2022): John Hattie metastudie
https://visible-learning.org/
Bilde- og videorettigheter:
-
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-
Getty Images
-