Bli kjent med markedet ditt

Tenk deg at du har en god idé som du vil tjene penger på. Hva må du gjøre for å komme i gang?  

Først må du sjekke om folk vil kjøpe det du tilbyr. Vi sier at du må sjekke om det finnes et marked for produktet ditt. 

Finnes det et marked
for idéen din?

Tenk deg at du vil tjene litt ekstra på å måke snø og klippe gress for naboene. 

Hvis de fleste bor i blokk, finner du ikke mange kunder. Dessuten må du kjøpe utstyret du trenger.  

Kanskje du må bruke mer enn du tjener?

Er det plass til deg
og idéen din?

Vil du bli strikke-influenser? Da bør du sjekke om det er plass til deg på markedet. 

Gjør en markedsanalyse for å sjekke om folk er interessert i ideen din. Hvis ingen synes det er vanskelig å skrelle en mango, er det ikke lurt å lage en mangoskreller.

Hva er en markedsanalyse?

Det er ikke så vanskelig å gjøre en markedsanalyse. Spør folk om de vil kjøpe produktet ditt og hvor mye de er villige til å betale. 

Snakk med folk som kan bli kunder i fremtiden. Hvis du vil handle for eldre mennesker, bør du snakke med eldre mennesker. 

Skill deg ut

Finn ut mest mulig om konkurrentene dine. Hvis noen allerede tilbyr det samme, må du prøve å være bedre enn dem. Kanskje du kan være billigere, eller levere oftere?

Gi folk gode grunner til å velge deg!

Test produktet

La folk teste produktet ditt før du sender det ut på markedet. 

Selger du smoothies? La folk smake. 

Selger du en dings? La folk teste den! 

Da finner du ut om du må forbedre produktet ditt før du sender det ut på markedet.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Markedsanalytiker

Intervjuene og testene du gjør forteller deg om du kan selge ideen din. 

Mange bedrifter har egne markedsanalytikere som gjør slike undersøkelser for å sjekke om folk vil kjøpe nye produkter eller tjenester. 

Markedsanalytikere gjør spørreundersøkelser og snakker med folk om hva de synes om et produkt. Etterpå analyserer de svarene for å se om det lønner seg å prøve å selge produktet. 

Hvordan blir du markedsanalytiker?

Hvis du vil bli markedsanalytiker, kan du studere markedsføring, statsvitenskap, journalistikk eller kommunikasjon.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Til refleksjon

Se på noen produkter som allerede finnes. Hvorfor tror du mange kjøper dem?

Ta for eksempel Skolerom.no. 

  • Hvem tror du de snakket med før de startet tjenesten? 
  • Hva tror du var viktige ting for dem å tenke på?