Bli kjent med markedet ditt
Tenk deg at du har en skikkelig god idé. En idé som du vil dele med andre og tjene penger på. Er det ikke bare å sette i gang?
Det er nok ikke så enkelt. Først må du sjekke om folk liker ideen din og er villige til å betale for den. Vi sier at du må finne ut om det finnes et marked for produktet eller tjenesten din.

Finnes det et marked
for idéen din?
Tenk deg at du vil begynne med snømåking og hagearbeid for naboene for å tjene litt ekstra.
Hvis du har få naboer som har en hage, vil du ikke få så mange kunder. Dessuten må du kjøpe utstyr som snøskuffe og hageredskap.
Det kan bli mange utgifter og lite inntekter.

Er det plass til deg
og idéen din?
Har du lyst til å bli strikke-influenser? Mange strikke-influensere gjør det bra. Er det plass til en til?
Du bør også undersøke om det finnes et marked for ideen din. Hvis ingen synes det er vanskelig å skrelle en mango, er det ikke så lurt å lage en mangoskreller.
Gjør en markedsanalyse før du setter i gang. Da finner du ut om mange er interessert i ideen din.



Til refleksjon
Se på noen tjenester og produkter som allerede finnes. Hvorfor tror du de er populære?
Ta for eksempel Skolerom.no.
- Hvem tror du de snakket med før de startet tjenesten?
- Hva tror du var viktige ting for dem å tenke på?
