Bli kjent med markedet ditt

Tenk deg at du har en skikkelig god idé. En idé som du vil dele med andre og tjene penger på. Er det ikke bare å sette i gang? 

Det er nok ikke så enkelt. Først må du sjekke om folk liker ideen din og er villige til å betale for den. Vi sier at du må finne ut om det finnes et marked for produktet eller tjenesten din.

Finnes det et marked
for idéen din?

Tenk deg at du vil begynne med snømåking og hagearbeid for naboene for å tjene litt ekstra.  

Hvis du har få naboer som har en hage, vil du ikke få så mange kunder. Dessuten må du kjøpe utstyr som snøskuffe og hageredskap. 

Det kan bli mange utgifter og lite inntekter.

Er det plass til deg
og idéen din?

Har du lyst til å bli strikke-influenser? Mange strikke-influensere gjør det bra. Er det plass til en til?  

Du bør også undersøke om det finnes et marked for ideen din. Hvis ingen synes det er vanskelig å skrelle en mango, er det ikke så lurt å lage en mangoskreller.

Gjør en markedsanalyse før du setter i gang. Da finner du ut om mange er interessert i ideen din. 

Hva er en markedsanalyse?

Det trenger ikke være så vanskelig å gjøre en markedsanalyse. Spør folk om de kunne tenke seg å kjøpe produktet ditt, og hva de eventuelt vil betale.

Spør gjerne om de har spesielle ønsker og behov, slik at du kan tilpasse tjenesten din. 

Husk at det er lurt å snakke med folk som kan bli kunder i fremtiden. Hvis du vil hjelpe eldre med å handle mat, bør du snakke med eldre mennesker. 

Skill deg ut

Søk på nett, eller finn ut mest mulig om konkurrentene dine på andre måter. Hvis det allerede finnes et firma som tilbyr lignende tjenester, må du prøve å være bedre enn dem. Kanskje du kan være billigere, raskere eller levere oftere. 

Du må gi kundene gode grunner til å velge akkurat deg.

Test produktet

La gjerne en liten gruppe kunder teste produktet ditt før du sender det ut på markedet. 

Selger du smoothies? La folk smake. 

Selger du en dings? La folk teste den! 

Da finner du ut om noe ikke fungerer slik du forventet, og du får muligheten til å forbedre produktet ditt før du sender det ut på markedet.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Markedsanalytiker

Intervjuene og testene du gjør forteller deg om det finnes et marked for ideen din. Du vil også finne ut om du bør gjøre noe annerledes, slik at ideen din blir mer interessant for kundene.

Mange bedrifter har egne markedsanalytikere. De samarbeider med dem som utvikler nye produkter for å undersøke om det finnes et marked for dem.

Markedsanalytikere jobber på flere forskjellige måter. De kan gjøre spørreundersøkelser, eller snakke med folk om hva de synes om et produkt. De kan også la folk prøve et produkt for å se hva de synes. Til slutt analyserer markedsanalytikerne alle svarene for å se om det lønner seg å prøve å selge produktet. 

Det finnes egne selskaper som driver med markedsanalyser på oppdrag fra andre bedrifter.

Hvordan blir du markedsanalytiker?

Det finnes flere måter å bli markedsanalytiker på. De fleste studerer markedsføring, statsvitenskap, journalistikk eller kommunikasjon.

Forrige avsnitt

1 / 3

Neste avsnitt

Til refleksjon

Se på noen tjenester og produkter  som allerede finnes. Hvorfor tror du de er populære?

Ta for eksempel Skolerom.no.

  • Hvem tror du de snakket med før de startet tjenesten?
  • Hva tror du var viktige ting for dem å tenke på?