De viktige B-vitaminene

Vitamin B er en fellesbetegnelse på åtte ulike vannløselige vitaminer, men som har mange felles egenskaper. Siden de er vannløselige lagres disse vitaminene dårlig i kroppen. De skilles raskt ut gjennom urin eller svette. De fettløselige vitaminene kan lagres i kroppens fettvev i lang tid.

B-vitaminene er viktige for helsa vår. De aller fleste av disse må vi få i oss gjennom kosten, men det er nesten vanskelig å ikke få i seg nok B-vitaminer i Norge.

B1 – tiamin

Dette er et vitamin vi finner i melk, korn, svinekjøtt og belgfrukter som erter og peanøtter.

Kroppen trenger B1 for næringsomsetning og overføring av nerveimpulser.

B2 – riboflavin

B2 finner vi i melk, ost, grønnsaker, lever, sjampinjonger og mandler.

Vitaminet er nødvendig for normal energiomsetning av fett, karbohydrater og protein. Det bryter ned giftstoffer, og bidrar til at nervesystemet og de røde blodlegemene fungerer normalt.

B3 – niacin

Det finnes rikelig med B3 i kjøtt, grønnsaker, nøtter og kornprodukter.

B3 er med på å beskytte DNA – arvestoffet vårt. Det kan også senke kolesterolnivå og risiko for hjertestans og slag. Med for mye B3 kan man få kløe, trøtthet, tarmproblemer og skader på leveren.

B5 – pantotensyre

Dette vitaminet finnes i nesten alle matvarer.

B5 hjelper blant annet kroppen med å forbrenne fett, karbohydrater og proteiner. Dannelse av enkelte hormoner er også avhengig av B5.

B7 – biotin

Tarmene produserer en del av den mengden B7 vi trenger, men ofte må ha i oss noe ekstra.

Vi finner B7 i gjær, brød, egg, ost, lever, forskjellige typer kjøtt, fisk og grønnsaker.

B7-mangel kan føre til hårtap, eksem, utslett, dårlig balanse, muskelsmerter, vekttap og krampeanfall.

B9 – folat

Når man er gravid er folat viktig, fordi det sikrer at fosteret utvikler seg riktig. Mangel på B9 kan føre til at ryggsøylen til fosteret ikke lukker seg – og det kan være dødelig for barnet.

Det finnes også andre sykdommer som B9-mangel kan føre til, blant annet blodmangel.

Vi finner vitaminet spesielt i brokkoli, linser, kikerter, asparges, spinat, appelsinjuice, ris og brød.

B12 – kobalamin

Mangel på dette vitaminet kan føre til ulike sykdommer, ofte med symptomer som nervesmerter og lammelser. Det er særlig produksjon av røde blodlegemer vi trenger B12 til.

Spesielt veganere kan ha for lite B12 siden vitaminet først og fremst finnes i kjøtt, egg, melk og ost. Vi finner også B12 i skalldyr.

Kilder:

Bilde- og videorettigheter:

  1. Getty images
  2. Getty images
  3. Getty images
  4. Getty images
  5. Getty images
  6. Getty images
  7. Getty images
  8. Getty images