De viktige B-vitaminene

Det finnes åtte ulike B-vitaminer. Noen er vannløselige. Andre er fettløselige. Vannløselige vitaminer lagres dårlig i kroppen. De forsvinner ofte ut med urinen. De fettløselige vitaminene kan lagres i kroppen i lang tid.

B-vitaminene er viktige for helsa vår. De fleste av disse får vi i oss når vi spiser.

B1 – tiamin

B1 finnes i melk, korn, svinekjøtt, erter og peanøtter.

Kroppen trenger B1 for at vi skal få i oss næring fra maten vi spiser.

B2 – riboflavin

B2 finnes i melk, ost, grønnsaker, sjampinjonger og mandler.

Vitaminet angriper giftstoffer i kroppen. Det gjør også at blodet fungerer normalt.

B3 – niacin

Det finnes mye B3 i kjøtt, grønnsaker, nøtter og korn.

B3 er med på å beskytte arvestoffet vårt – DNA. Alle som blir født har fått med seg arvestoff fra mor og far. Det gjør at barn og foreldre likner litt på hverandre.

B5 – pantotensyre

Dette vitaminet finnes i nesten alle matvarer.

B5 hjelper kroppen med å forbrenne fett, karbohydrater og proteiner. Slik får kroppen næring når vi spiser. Proteiner er med på å bygge cellene i kroppen. Karbohydrater gis oss masse energi. Fett beskytter det vi har på innsiden av huden.

B7 – biotin

Kroppen kan lage B7 selv, men vi trenger ofte noe mer.

Vi finner B7 i brød, egg, ost, kjøtt, fisk og grønnsaker.

Får vi for lite B7 kan vi miste håret, eller få smerter i musklene.

B9 – folat

Gravide trenger B9. Det gjør at fosteret utvikler seg riktig.

Vi finner vitaminet i brokkoli, asparges, spinat, appelsinjuice, ris og brød.

B12 – kobalamin

Mangel på dette vitaminet kan føre til lammelser i kroppen. B12 hjelper også til med å produsere røde blodceller. Disse frakter oksygen rundt i kroppen.

De som kun spiser frukt og grønnsaker, veganere, kan få i seg for lite B12. Vitaminet finnes nemlig i kjøtt, egg, melk, skalldyr og ost.

Kilder:

Bilde- og videorettigheter:

  1. Getty images
  2. Getty images
  3. Getty images
  4. Getty images
  5. Getty images
  6. Getty images
  7. Getty images
  8. Getty images