Det er livsviktig å sove

Å gå uten søvn vil gjøre deg psykisk syk. Til slutt dør du. Kroppen er helt avhengig av søvn for å fungere. Men forskerne vet ikke akkurat hva som gjør søvn så viktig.

Diagram rem-søvn

To typer søvn

Søvn kan deles inn i to stadier: ikke-REM-søvn (NREM) og REM-søvn. Mesteparten av søvnen er NREM. Dette er dyp søvn med langsom hjerterytme og litt lavere kroppstemperatur. Hjerneaktiviteten er også lav.

REM er en forkortelse for rapid eye movement – raske øyebevegelser.

Under REM-søvn er det som om hjernen våkner til liv igjen. Den er faktisk like aktiv som når vi er våkne. Det er her drømmene er mest intense. Musklene er lammet, og øynene går raskt frem og tilbake.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
EEG aktivitet av hjernen

Flere forklaringer

Vi vet ikke helt hvorfor vi må sove. Det finnes mange forklaringer. Sannheten er nok en kombinasjon av alle disse forklaringene. Vi vet for eksempel at forbrenningen går saktere. Pusten og pulsen synker. Så vi sover kanskje for å spare energi. Men vi sparer bare cirka 100 kalorier på en natts søvn. Det er det samme som et melkeglass.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt

Hjernen må skylles ren

Mens du sover, blir hjernen oversvømt av en væske. Denne væsken renser og tømmer hjernen for avfallsstoffer. Hvis du ikke sover, vil hjernen din begynne å slite. Du får vansker med å huske, lære, planlegge og løse problemer.

Kroppen trenger omstart

Kroppen har mange avanserte systemer. Disse systemene trenger søvn for å fungere best mulig. Du må sove for å holde kroppen i balanse, holde sykdommer unna og utvikle deg normalt.

Hva kan drømmene bety?

Noen forskere mener at hjernen øver seg når den drømmer. Den øver på situasjoner eller følelser som vi vanligvis ikke opplever i hverdagen. Det blir som en trygg «tørrtrening». Men musklene er lammet når man drømmer. Kroppen kan ikke bevege seg som i drømmen.

Andre forskere tror at vi bearbeider vonde følelser i drømmene. Drømmenes betydning har derfor en stor plass innen psykologi.

Langvarig søvnmangel er farlig

Hvis du går uten søvn i 24 timer, vil det påvirke hjernen din. Da virker den veldig dårlig. Ekstrem og langvarig søvnmangel er farlig. Det kan føre til at organene svikter, og at man dør.

Du husker dårlig

Søvnmangel fører til dårligere korttidshukommelse. Det blir også vanskeligere å vite hva som er viktig eller uviktig. Søvnmangel påvirker oppførselen din. For lite søvn påvirker følelsesmessige reaksjoner og hvordan du takler stress.

mann-som-tenker

Vektøkning

Du kan gå opp i vekt når du ikke sover nok. Mangel på søvn påvirker hormonene som regulerer sultfølelsen. Hormonet som forteller deg at du er sulten, pumpes ut i blodet når du går glipp av søvn.

For lite søvn gjør deg trist

Det er en sterk sammenheng mellom søvnmangel og flere psykiske sykdommer. For lite søvn i mange dager kan føre til at du blir veldig trist.

Trøtt ungdom? Helt naturlig!

Man trenger rundt ni timer søvn hver natt hvis man er mellom 10 og 25 år. Tenåringer kan oppleve naturlige forandringer i døgnrytmen. Da forsinkes trøttheten med rundt to timer. Det gjør at man får lyst til å sove lenge om morgenen.

student-som-sover

Kilder:

  • Kropp & Helse (2020)
    Orage Forlag AS
  • Slik virker kroppen (2019)
    Orage Forlag AS
  • Boccara, Charlotte: søvn i Store medisinske leksikon på snl.no.
    Hentet 10. november 2020 fra https://sml.snl.no/søvn
  • Teigen, Karl Halvor; Malt, Ulrik: drøm i Store norske leksikon på snl.no.
    Hentet 10. november 2020 fra https://snl.no/drøm

Bilde- og videorettigheter:

    1. Thinkstock
    2. Science Photo Library
    3. Alamy
    4. Shutterstock
    5. Shutterstock
    6. Shutterstock
    7. Shutterstock
    8. Thinkstock
    9. Dreamstime
    10. Shutterstock