Læreplantilkobling

Fag

Mat og helse

Core Kjerneelementer

  • Helsefremjande kosthald
  • Berekraftige matvanar og berekraftig forbruk

Cogs Tverrfaglig tema

Bærekraftig utvikling

Folkehelse og livsmestring

Læreplan Kompetansemål

7. trinn
Mat og helse
  • vise samanhengar mellom matvaregrupper og næringsstoff som er viktige for god helse
7. trinn
Mat og helse
  • bruke sansane til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
7. trinn
Mat og helse
  • utnytte matvarer og restar frå matlaging og reflektere over eige matforbruk

Paprika – en C-vitaminbombe!

Paprika er noe av det sunneste du kan spise. Den inneholder tre ganger så mye C-vitamin som en appelsin! Smaker godt gjør den også. Og tar seg veldig godt ut på en brødskive med gulost. Hvis du synes paprika smaker sterkt, er den ikke en gang i nærheten av chili. Husk rød, gul eller grønn paprika på brødskiva neste gang du lager nistepakke.

Accessibility icon Paprika – en C-vitaminbombe!

Paprika på brødskiva!

Du bør ha mye paprika på brødskiva. Den inneholder tre ganger så mye C-vitaminer som appelsiner!

Vi trenger C-vitaminer hver dag. Mangel på C-vitamin kan føre til alvorlige helseskader.

I tillegg inneholder paprika mye A-vitamin som er viktig for synet og huden.

Rød paprika

Krydder, frukt eller grønnsak?

Paprika kommer opprinnelig fra Sør-Amerika, men dyrkes mange steder i Europa. De bruker mye paprika i Ungarn.

Den brukes ofte som krydder eller grønnsak, men er egentlig en frukt.

📷  Ungarsk gulasj med kjøtt, rotgrønnsaker og paprika.
Ungarsk gulasj

Ønsker du å lese hele artikkelen?

Ved å logge inn får du full tilgang til artikkelen, samt Lærerrommet med engasjerende læringsstier og oppgaver du kan bruke i undervisningen.

Logg inn med Feide

Ønsker du å prøve ut fullversjonen av Skolerom?
Kontakt oss her!