Læreplantilkobling

Fag

Mat og helse

Naturfag

Core Kjerneelementer

  • Helsefremjande kosthald
  • Berekraftige matvanar og berekraftig forbruk
  • Mat og måltid som identitets- og kulturuttrykk
  • Kropp og helse

Cogs Tverrfaglig tema

Bærekraftig utvikling

Folkehelse og livsmestring

Target Kompetansemål

4. trinn
Mat og helse
  • kjenne att smakar i mat og undre seg over kvifor smak er noko vi opplever ulikt
4. trinn
Mat og helse
  • fortelje om kva som kjenneteiknar sunn og variert mat og kvifor det er viktig for helsa
4. trinn
Mat og helse
  • utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere ledda i produksjonskjeda frå råvare til måltid
4. trinn
Naturfag
  • beskrive funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom
7. trinn
Mat og helse
  • vise samanhengar mellom matvaregrupper og næringsstoff som er viktige for god helse
7. trinn
Mat og helse
  • bruke oppskrifter i matlaging og rekne ut og vurdere mengda i porsjonane både med og utan bruk av digitale ressursar
10. trinn
Mat og helse
  • bruke sansane til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smakar i matlaginga og forbetre oppskrifter, menyar og anretning av mat
10. trinn
Mat og helse
  • lage mat frå norsk og samisk kultur og frå andre kulturar og samanlikne og utforske råvarer og matlagingsmetodar som blir brukte i ulike matkulturar

Rød som en tomat?

Har du følt deg rød som en tomat? Da har du nok blitt veldig solbrent, eller blitt flau for noe. Det gir deg kanskje en dårlig følelse.

Men det er noe positivt med å bli rød. Ny forskning viser nemlig at folk som blir flaue og rødmer, er mer attraktive.

Tomater kommer i andre farger også, men rød er den mest vanlige.

Rød som en tomat

Hvor kommer tomaten fra?

Tomaten kommer fra Sør-Amerika. Han som oppdaget Amerika i 1492, Christofer Colombus, tok den med til Europa. Tomat ble ikke populært å spise før på 1800-tallet. Da begynte Italia og andre land rundt Middelhavet å bruke den i matlaging. Etter hvert ble den mer og mer populær i hele Europa.

I dag dyrkes tomater mange steder. Det finnes mange varianter med ulik smak, farge og størrelse. Størrelsen varierer fra de minste cherrytomatene, som er et par centimeter i diameter, til store bifftomater, som kan veie over 250 gram.

Rik på vitaminer og kostfiber

Tomater er en god kilde til både betakaroten, vitamin C og kostfiber. Betakaroten er med på å gi farge til tomaten, og den inneholder mye A-vitamin. Dette vitaminet hjelper hud og hår med å holde seg friskt. C-vitamin styrker immunforsvaret, og det hjelper til med å ta opp jern fra maten vi spiser. Jern er viktig for blodet vårt.

Kostfiber gjør deg mett lenger, og det er bra for fordøyelsen. Uten nok kostfiber kan du få trøbbel med magen.

Tomat bør være en av dine «5 om dagen»!

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Tomatplante

 

Hva bruker vi tomaten til?

Tomat kan spises som den er. Du kan for eksempel dele den opp i mindre biter og bruke den i en salat. Eller du kan ha tomatskiver på brødskiva.

Du kan også koke, steke eller gratinere tomat. Til gratinering bruker vi ulike oster.

Tomat er en viktig ingrediens i mange matretter. Den kan brukes til det aller meste.

Hva hadde vel meksikanske retter vært uten tomatsalsa? Og hva hadde en pizza vært uten pizzasaus, og gresk salat uten tomat? Eller pølse uten ketchup?  For ikke å tenke på alt det andre vi bruker tomatsaus til.

Du kan lage tomatsuppe selv, og det smaker ekstra godt med hardkokt egg.

Forrige avsnitt

1 / 2

Neste avsnitt
Gresk salat

Salsa er det spanske ordet for saus. Det lages ofte av rå ingredienser som er finhakkede eller moste. Mange typer salsa er tomatbaserte, men ikke alle.

Kilder:

Bilde- og videorettigheter:

    1. Getty Images
    2. Getty Images
    3. FRUKTno – YouTube
    4. Getty Images
    5. TINE Kjøkken – YouTube